בית המדרש

  • משנה וגמרא
  • יבמות
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
undefined
2 דק' קריאה 19 דק' האזנה

(ב. במשנה עד ג. באמצע)

חלק א – הדין כשאשת אחיו אסורה עליו בייבום

א. לא מייבמים/חולצים אישה שאסורה עליו

יש 15 מצבים שבהם אישה מותרת לראובן אך אסורה על שמעון אחיו, אם ראובן מת, שמעון לא יכול לייבמה.

ב. שמעון לא מייבם גם את שאר הצרות

אם ראובן היה נשוי לעוד נשים, גם אותן נשים פטורות.

ג. שמעון לא מייבם גם את צרות צרותיהן

כלומר שאם היה אח שלישי (לוי) שלא קרוב לנשות ראובן וייבם אחת מהן, ומת גם הוא, שמעון לא מייבם גם את שאר נשיו של לוי.
וכן עד סוף העולם – אם יש אח נוסף שייבם, ומת גם הוא וכו'.

ד. פוטרת צרותיה, רק אם היתה נשואה בזמן המיתה של ראובן,

אך אם מתה, התגרשה, מיאנה, נמצאה איילונית לפני כן, שמעון מייבם אחת משאר הנשים.

 

חלק ב - באלו מצבים יש קרובה לשמעון ולא לראובן

לפי החלוקה והסדר בגמרא (המודגשים בקו תחתון הם אלו שבאו במקומם הטבעי ולא בדרך אגב):

א.      הדור שאחרי שמעון הייבם
אין בעיה לראובן לשאת את בת אחיו שמעון.

1. בתו.
2-3. נכדתו
(מבתו/בנו).

ב.      אגב זה, הדור שאחרי אשת שמעון
אין בעיה לראובן לשאת את קרוביה של אשת אחיו שמעון.

  1. (מבתה/מבנה).

ג.       אגב אשתו, הדור שמעל אשתו

  1. (מאמה/מאביה).

ד.      חזרה לשמעון עצמו -
10. אחות שמעון מאמו מותרת לראובן.

אגב זה, עוד קשרי אחווה -

ה.      12. אחות אשתו.

ו.        אשת אח שלישי של שמעון

  1. אשת אחיו (האחר) של שמעון מאמו (של שמעון) -
    ראובן ושמעון אחים מהאבא, ושמעון ולוי אחים מהאימא. ראובן נשא את גרושתו של לוי. כשראובן מת, היא אסורה לשמעון (כי היא אשת אחיו (-לוי) מהאם).
  2. אשת אחיו (האחר) שלא היה בעולמו (של שמעון)
    אשתו של ראובן היא יבימתו של לוי אחיהם, שנפטר לפני ששמעון נולד, ואסורה עליו.

ז.       כלתו של שמעון, שהתחתנה אחרי שמת בעלה לראובן.

חלק ג (גמרא) – הסבר סדר הנשים במשנה

  1. 1.מהחמור לקל

קבוצות א,ב,ג – שריפה (כר"ש ששריפה > סקילה),

קבוצות ד,ה,ו – כרת,

קבוצה ז (כלתו) – סקילה.

קושיות:

  1. למה חמותו לא ראשונה? (שהרי היא המקור לשריפה)
  2. למה כלתו אחרונה? (הרי סקילה > כרת)
  1. דרשה חביבה, לכן התחיל בבתו,

שהרי איסור ביתו מאנוסתו נלמד מגזירה שווה בין שני הפסוקים בויקרא יח -

פסוק י (איסור נכדה, גם מאנוסתו) - עֶרְוַת בַּת בִּנְךָ אוֹ בַת בִּתְּךָ לֹא תְגַלֶּה עֶרְוָתָן כִּי עֶרְוָתְךָ הֵנָּה.

פסוק יז (איסור בת, אך רק מאשתו) - עֶרְוַת אִשָּׁה וּבִתָּהּ לֹא תְגַלֵּה אֶת בַּת בְּנָהּ וְאֶת בַּת בִּתָּהּ לֹא תִקַּח לְגַלּוֹת עֶרְוָתָהּ שַׁאֲרָה הֵנָּה זִמָּה הִוא.

            קושיות:

  1. a.הרי כל המקרים מדרשה (שאסור לו לייבמה, נלמד מאחות אשתו).

תשובה: בתו זה יותר דרשה – כי גם עצם האיסור לבוא עליה (בלי קשר לייבום) נלמד כאמור מדרשה.

  1. b.שאחות אשתו תהיה אחרונה (שהיא לא מדרשה).
  2. סודר לפי שני גורמים:
  3. סדר הקירבה לשמעון הייבם (קבוצה א, ד, ז).
  4. מאמרים מוסגרים – קבוצה ב אגב הדיון בבתו, קבוצה גאגב הדיון באשתו, קבוצות ה,ו – אגב קשרי האחווה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il