- פרשת שבוע ותנ"ך
- ראה
פרשת ראה
השימוש בפועל "ראה" בתחילת פרשת השבוע אומר לנו שהבחירות המופשטות והמסובכות לכאורה שאנחנו עושים בחיים - הבחירה בין אמונה וספק, טוב ורע, נכון ופסול, חיים ומוות - הן בעצם בחירות פשוטות. המילה "ראה" מציינת שמדובר כאן במשהו שאפשר לראות בעין בלתי מזוינת ואין צורך במחשבה רבה או בשיקול דעת כדי לזהות אותו.
התורה רומזת כאן שהחיים יכולים בהחלט להיות עניין של החלטות פשוטות ונכונות שלא קשה לקבל אותן במציאות. אך איך אפשר באמת לראות את ההחלטות או הבחירות הפשוטות האלה? אנחנו עדים לעובדה שחלק גדול מהאנושות, אם לא רובה, בוחר בדברים פסולים מאוד בחייו האישיים והלאומיים. מלחמה, סכסוכים, חרדה ומחלוקות מושלים בחיי בני האדם כבר אלפי שנים. אין ספק שכל אלה בחירות שגויות, אך אם פשוט וקל כל כך לבחור בדבר הנכון, כמו שהתורה רומזת, למה בני האדם ממשיכים לקבל החלטות שגויות ולבחור בחירות מזיקות?
קשה לנו להבין באמת למה התורה אומרת כלאחר-יד כמעט שאם אדם רק יסתכל, הוא בוודאי יעשה את הבחירה הנכונה בחיים. נראה שהתורה טוענת שהבחירות בחיים פשוטות וברורות ואין כמעט שום תחום אפור סביב השאלות האלה. הלוואי... אך כולנו יודעים שהחיים מסובכים מאוד ושהחלטות קלות הן דבר נדיר ביותר.
דומני שכאשר התורה מדברת על ראייה בעניין הבחירות וההחלטות בחיים, היא מתייחסת לידע על אירוע העבר ולהיכרות עם ההיסטוריה. התורה בעצם אומרת לנו להסתכל על מה שהיה לפנינו, לראות את ההחלטות שהתקבלו אז ואת התוצאות של הבחירות בעבר לפני שאנחנו בוחרים בחירות או מקבלים החלטות בהווה. אי ידיעת העבר תמיד מפריעה לראות את ההווה ומטשטשת את העתיד. ראו מה קרה למיליוני היהודים שנטשו את אמונתם ואת מצוות התורה. ראו את הנתק הדורי ואת האומללות שהם המיטו על עצמם ועל העם היהודי בכלל. ראו מה קרה לאנשים ששמו את מבטחם בתרבות המערב ולא באלוקי ישראל או בייעודו של העם היהודי. ראו איך ההיסטוריה לא סולחת על החלטות שגויות ועל רדיפת ההבלים, על הפיתוי של התקינות הפוליטית בת החלוף ועל הטרנדים התרבותיים של התקופה. ראו והבינו את גורל היהודים שכבר לא רואים את עצמם כיהודים, אך נידונו להיות יהודים לפי ההגדרה של חברה אנטישמית מלאת משטמה.
בעיני ההיסטוריה והחברה הלא-יהודית אין יהודים ליברלים או קונסרבטיבים, עשירים או עניים, שומרי מצוות או פחות שומרי מצוות. יש רק יהודים. זה הלקח הברור של ההיסטוריה שממש זועק אלינו ועומד מול עינינו. לכן התורה צודקת לגמרי כשהיא משתמשת בפועל "ראה" בדברה על בחירות מכריעות בחיים והחלטות שהיהודים והחברה היהודית תמיד התמודדו איתן. ראייה טובה והיכרות עם העבר תמיד יסייעו לנו למצוא את הדרך הנכונה לנו ולכל עם ישראל.
התורה רומזת כאן שהחיים יכולים בהחלט להיות עניין של החלטות פשוטות ונכונות שלא קשה לקבל אותן במציאות. אך איך אפשר באמת לראות את ההחלטות או הבחירות הפשוטות האלה? אנחנו עדים לעובדה שחלק גדול מהאנושות, אם לא רובה, בוחר בדברים פסולים מאוד בחייו האישיים והלאומיים. מלחמה, סכסוכים, חרדה ומחלוקות מושלים בחיי בני האדם כבר אלפי שנים. אין ספק שכל אלה בחירות שגויות, אך אם פשוט וקל כל כך לבחור בדבר הנכון, כמו שהתורה רומזת, למה בני האדם ממשיכים לקבל החלטות שגויות ולבחור בחירות מזיקות?
קשה לנו להבין באמת למה התורה אומרת כלאחר-יד כמעט שאם אדם רק יסתכל, הוא בוודאי יעשה את הבחירה הנכונה בחיים. נראה שהתורה טוענת שהבחירות בחיים פשוטות וברורות ואין כמעט שום תחום אפור סביב השאלות האלה. הלוואי... אך כולנו יודעים שהחיים מסובכים מאוד ושהחלטות קלות הן דבר נדיר ביותר.
דומני שכאשר התורה מדברת על ראייה בעניין הבחירות וההחלטות בחיים, היא מתייחסת לידע על אירוע העבר ולהיכרות עם ההיסטוריה. התורה בעצם אומרת לנו להסתכל על מה שהיה לפנינו, לראות את ההחלטות שהתקבלו אז ואת התוצאות של הבחירות בעבר לפני שאנחנו בוחרים בחירות או מקבלים החלטות בהווה. אי ידיעת העבר תמיד מפריעה לראות את ההווה ומטשטשת את העתיד. ראו מה קרה למיליוני היהודים שנטשו את אמונתם ואת מצוות התורה. ראו את הנתק הדורי ואת האומללות שהם המיטו על עצמם ועל העם היהודי בכלל. ראו מה קרה לאנשים ששמו את מבטחם בתרבות המערב ולא באלוקי ישראל או בייעודו של העם היהודי. ראו איך ההיסטוריה לא סולחת על החלטות שגויות ועל רדיפת ההבלים, על הפיתוי של התקינות הפוליטית בת החלוף ועל הטרנדים התרבותיים של התקופה. ראו והבינו את גורל היהודים שכבר לא רואים את עצמם כיהודים, אך נידונו להיות יהודים לפי ההגדרה של חברה אנטישמית מלאת משטמה.
בעיני ההיסטוריה והחברה הלא-יהודית אין יהודים ליברלים או קונסרבטיבים, עשירים או עניים, שומרי מצוות או פחות שומרי מצוות. יש רק יהודים. זה הלקח הברור של ההיסטוריה שממש זועק אלינו ועומד מול עינינו. לכן התורה צודקת לגמרי כשהיא משתמשת בפועל "ראה" בדברה על בחירות מכריעות בחיים והחלטות שהיהודים והחברה היהודית תמיד התמודדו איתן. ראייה טובה והיכרות עם העבר תמיד יסייעו לנו למצוא את הדרך הנכונה לנו ולכל עם ישראל.

"ראה אנוכי נותן לפניכם היום"
הרב אברהם צוקרמן זצ"ל | התשמ"ח, התשנ"ו, התש"ס, התשס"א
תפסיק לעבוד בשביל המשכורת!
הרב נתנאל יוסיפון | אלול תשפ"א
לְשִׁכְנוֹ תִדְרְשׁוּ וּבָאתָ שָּׁמָּה
דרישת המקדש
הרב שמואל אליהו | כ"ז אב תשע"ט
"כל כלי יוצר עליך לא יצלח"- הניסיונות לפגוע ולחבל בישראל
הפטרת פרשת ראה
הרב יצחק בן יוסף | כ"ח אב תשפ"א
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
מוסד המשפחה
תשע"א
עבודת הלויים
סיון תשע"ג
שבועות תשע"ג
סיון תשע"ג
זכויות שבאות עם הזקנה
תשע"ד
ברכות השחר למי שהיה ער כל הלילה
מסירות או התמסרות?
מי חייב לצום בתשעה באב נדחה?
איך מכינים תה בשבת?
מה הקשר בין נעמי שמר, האו"ם ובית המקדש?
מה ההבדל בין עם ישראל לשאר העמים?
איך מתגברים על מידות רעות?
האם מותר לפנות למקובלים?
אוי ויי!
איך ללמוד אמונה?
למה באנו לעולם הזה?
התפילות בתשעה באב
הרב אליעזר מלמד | תמוז התשס"א
