- משפחה חברה ומדינה
- הלכות ירושלים והמקדש
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
חנה בת חיים
עד היכן הזהירות בדיני טהרה? (חלק ו')
הזהירות בדיני טהרה בכניסה אל שטח העזרה בהר הבית נדרשת גם ביחס להרחבה של שטח העזרה שבוצעה בתהליך המתואר במשנה בתקופות שונות.
בשיעורים האחרונים ניסינו לברר מה התחדש עם הכניסה לארץ בעניין המצווה לבנות את בית הבחירה שהרי כבר נצטוו במדבר "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם". עדיין לא מצאנו הסבר המסתדר עם המקורות בכתובים ועם דברי חז"ל. ננסה עתה ללכת לכיוון חדש בעקבות דברי מו"ר מרן הגר"ש ישראלי בספרו "עמוד הימיני" סימן א "קדושת ירושלים והמקדש". המשנה בשבועות קובעת:
לפי משנה זו הזהירות בדיני טהרה בכניסה אל שטח העזרה בהר הבית נדרשת גם ביחס להרחבה של שטח העזרה שבוצעה בתהליך המתואר במשנה בתקופות שונות. הגמרא בהמשך מבררת נקודה זו וז"ל:
מקשים בעלי התוס' במקום:
כלומר קשה לבעלי התוס' איך קידשו לראשונה את העזרות במשכן שילה ובבית המקדש בירושלים בימי שלמה שהרי לפני ההקדשה אי אפשר היה להביא מנחה. בשיעור הבא נסביר מדוע לא היה קשה לבעלי התוס' מהקמת המשכן בימי משה רבנו.
"אחד הנכנס לעזרה ואחד הנכנס לתוספת העזרה; שאין מוסיפין על העיר ועל העזרות אלא במלך ונביא, ואורים ותומים, וסנהדרין של שבעים ואחד, ובשתי תודות ובשיר; ובית דין מהלכין ושתי תודות אחריהן, וכל ישראל אחריהם" (דף יד ע"א).
לפי משנה זו הזהירות בדיני טהרה בכניסה אל שטח העזרה בהר הבית נדרשת גם ביחס להרחבה של שטח העזרה שבוצעה בתהליך המתואר במשנה בתקופות שונות. הגמרא בהמשך מבררת נקודה זו וז"ל:
"אמר רמי בר חמא: אין העזרה מתקדשת אלא בשירי מנחה; מאי טעמא? כירושלים, מה ירושלים - דבר הנאכל בה מקדשה, אף עזרה - דבר הנאכל בה מקדשה. אטו לחמי תודה בעזרה מי לא מתאכלי? אלא כירושלים, מה ירושלים - דבר הנאכל בה ויוצא ממנה נפסל, אף עזרה - דבר הנאכל בה והיוצא ממנה נפסל" (שם טו ע"א).
מקשים בעלי התוס' במקום:
"תימה למאן דאמר בפ"ב [דזבחים] (דף קיג. ושם) דאין מנחה בבמה היאך מתקדשת בשלמא בימי עזרא איכא למימר דסבר כמ"ד קדושה ראשונה קידשה לשעתה וקידשה לעתיד לבא ועזרא זכר בעלמא הוא דעבד אבל בימי שלמה ויהושע קשיא" (תוספות מסכת שבועות דף טו עמוד א ד"ה אין עזרה מתקדשת אלא בשירי מנחה).
כלומר קשה לבעלי התוס' איך קידשו לראשונה את העזרות במשכן שילה ובבית המקדש בירושלים בימי שלמה שהרי לפני ההקדשה אי אפשר היה להביא מנחה. בשיעור הבא נסביר מדוע לא היה קשה לבעלי התוס' מהקמת המשכן בימי משה רבנו.

הלכות ירושלים והמקדש (24)
הרב יוסף כרמל
5 - הבמות והמשכן (חלק ה')
6 - עד היכן הזהירות בדיני טהרה? (חלק ו')
7 - חידוש קביעת המקום בירושלים ושילה (חלק ז')
טען עוד

מהיתר הבמות לאיסורן (חלק י"ז)
הרב יוסף כרמל | התשס"ד

חידוש קביעת המקום בירושלים ושילה (חלק ז')
הרב יוסף כרמל | תשס"ה

בית הבחירה (חלק י"ג)
הרב יוסף כרמל | תשס"ד

ציווי לשעה וציווי לדורות (חלק ב')
הרב יוסף כרמל | תשס"ה
הקשבה בזמן של פילוג
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
כל ההתחלות קשות
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
שבועות מעין עולם הבא!
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
קריעת ים סוף ומשל הסוס
איך ללמוד גמרא?
הלכות שטיפת כלים בשבת
שלושה שותפים באדם
מה ההבדל בין עם ישראל לשאר העמים?
דיני הצומות הקלים
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ

הבדלה במוצאי שבת , מוצאי יום טוב ומוצאי יום הכיפורים
הרב מיכאל יומטוביאן | תשרי תשע"ח
מי צם ומי פטור
הרב אליעזר מלמד | תמוז תשע"ח
דיני הצומות הקלים
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ

קרוב אליך' שבת שובה תשפ"ד
גליון מספר 481
רבנים שונים | תשרי תשפ"ד
השמחה שבכפרת יום הכיפורים
הרב חיים בן שושן | ה' תשרי תשפ"ד
