ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

לצערנו התרחשה שגיאה בקבלה או הצגה של נתונים

בית המדרש הלכה מחשבה ומוסר הלכה יומית
לחץ להקדשת שיעור זה
עיקרי ההלכות
א. מי שנאנס או הזיד ולא הניח תפילין ביום, לא יניח בלילה. אבל- אם לא הגיע צאת הכוכבים (לשיטת הגאונים) ימהר להניח, ונחלקו הפוסקים האם יברך אז.
ב.היה מעוטר בתפילין והגיע צאת הכוכבים- חייב להסירן מיד, אלא אם כן הסרתן תגרום להן ביזיון (כגון שאין מקום לשמרן).
ג. כשאין אפשרו אחרת, אלא להניח לפני עלות השחר, יניח אז בלי ברכה.

א. הנחת תפילין בלילה
מדאורייתא מותר להניח תפילין בלילה. חכמים גזרו לא להניחם בלילה כדי שלא יבוא אדם לישן כשהתפילין עליו 1 .
לכן, מי שנאנס או הזיד ולא הניח תפילין ביום, לא יכול להניח תפילין בלילה (וגם לא יועיל לו, כי הלילה מתייחס ליום שאחריו ובכל מקרה לא תחשב ההנחה ליום שעבר) 2 .
אבל אם לא הגיע צאת הכוכבים (לשיטת הגאונים) ימהר להניח. ונחלקו הפוסקים האם בזמן זה יברך על ההנחה. לדעת המשנה ברורה והבן איש חי וכף החיים לא יברך, לדעת הגר"ע יוסף יברך 3 .
ואם עבר זמן זה, ולא הגיע צאת הכוכבים לשיטת ר"ת, לכולי עלמא לא יברך.

ב. מקרים בהם מותר להניח בלילה
על אף האמור לעיל, ישנם שני מקרים בהם מותר להניח תפילין בלילה.
1. היה לבוש בתפילין מבעוד יום, ובהגיע הלילה אין לו מקום לשומרם (שלא יאבדו או יתבזו)- מותר להשאירן עליו ויכוון שאינו מקיים מצוה כעת אלא רק שומר על התפילין. אבל, צריך להשתדל לא להגיע כלל למצב מעין זה 4 .
2. אדם שאינו יכול להניח אלא לפני עלות השחר. כגון שיש לו טפול רפואי דחוף, או שעובד בעבודה שמצריכה ממנו לצאת מוקדם ואין לו אפשרות לעבוד בעבודה אחרת- מותר לו להניחם לפי עלות השחר ויקיים לפחות את הדין דאורייתא, ולא יברך אז על ההנחה 5 .
עוד בנושא הלכה יומית

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il