ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת בקראון פלזה עם הרב שמואל אליהו והרב יוני לביא ושבת שירה עם הרב סבתו
בית המדרש בית מדרש לאורו

גליון מס 100

האר"י והרב

הרב אלדד פריחשוון תשפ
21
מוקדש לעלוי נשמת
הרב שלמה פיירשטין
לחץ להקדשת שיעור זה
הורתו ולידתו של עלון זה באה בלימוד בצוותא ב-'שער הכוונות' לאר"י ז"ל, קודם פסח תשע"ז, שלי ושל הרב שלמה לוי.
בין שורה לשורה בכוונות ההגדה של פסח, עלו ובאו מאליהם דברי מרן הרב קוק זצ"ל בנושאים שונים, כשאנו מלאי התפעלות מהיכולת העל אנושית של מרן הרב זצ"ל, לקחת את דברי האר"י הקדוש ולהציג לנו את הנמשל שבהם.
בין לבין אמר הרב שלמה: "הגיעה השעה להוציא לאור עלון שבועי אשר יחרוט על דגלו להנגיש לעם ישראל את דברי הרב זצ"ל. לצד עלוני האקטואליה שמגיעים בכל שבת לבית הכנסת, יש להניח עלון תורני בשפה השווה לכל נפש, אשר יפתח צוהר לתורת הרב".
גם אני חשבתי כמו הרב שלמה, אלא שהידיעה שיש כמה גישות לצורת הלימוד בתורת הרב, שיש כמה גישות לגבי החומר שיש ללמוד וללמד והחומר שאין ללמד לכל אדם בתורת הרב, הרתיעו אותי מלהיכנס אל הקודש פנימה. מן הצד השני, הוצאת עלון שמלמד רק את תורת חוץ לארץ של מרן הרב זצ"ל, פרקים ספציפיים מאגרותיו, או מ-'עין אי"ה', ללא היתר גמור ללמוד את תורת ארץ ישראל של הרב ובראשה 'אורות הקודש', לא הייתה מוצדקת בעיניי.
הסברתי לרב שלמה את הרהורי ליבי ואז הוא אמר נחרצות: "כל תורת הרב היא תורה אחת. כמו שאנחנו לא מסתתרים כאן בלומדנו "שער הכוונות" לאר"י הקדוש, כך אין לחשוש מפני איש. תורת הרב צריכה להגיע לכלל ישראל ואין זה הזמן לחשבונות. אנו נדאג שהתורה תהא מונחת בקרן זווית וכל הרוצה ליטול יבוא וייטול.
משם אצה דרכינו ל - 'בית הרב', לרב יוחנן פריד והרב אבי טייץ וקבענו כי בג' אלול אותה שנה יצא הגלון הראשון (הוא נקרא "באורו").
כשנשאל הרב הנזיר זצ"ל כמה היה הרב גדול, השיב: "מאז האר"י ז"ל לא קם כמותו". אכן אנו מרגישים בכל עת, כמה דברי הרב הם החוט המקשר אותנו להבנת אמיתה של תורה וכמה קשה להבין את עומקיה של התורה, ללא הציור האצילי של מרן הרב זצ"ל.
במאה הגיליונות שיצאו מאז, השתתפו רבים מלומדי ומלמדי תורת הרב, אך התגובות המרגשות ביותר באו דווקא מהרחוקים.

בין 'זיכרון משה' לקיבוץ חילוני
כאמור, במשך השנתיים האחרונות קיבלנו תגובות רבות אודות רוות צימאונם של רבים וטובים ממשנת הרב. להלן תיאור מעט שבמעט.
לאחר הפצת הגיליון העשרים קיבלנו טלפון מקיבוץ חילוני מפורסם. "יש סיכוי שתשלחו לנו במייל את העלון "לאורו" ביום רביעי?" שאלו. "בשמחה" ענינו. "מה מיוחד ביום רביעי"? שאלנו, ונדהמנו מהתשובה: "אנו רוצים להספיק להדפיס את העלון ביום חמישי בבוקר, משום שאנו קובעים שיעור קבוע ללימוד בעלון זה בכל יום חמישי לעת ערב. אנו קוראים את מרבית המאמרים שאתם מפרסמים ודנים בהם בהנאה מרובה".
מהצד השני, טלפן אדם שהזדהה כחרדי מ-'זיכרון משה'. "אשמח לקבל את העלון במייל ביום רביעי שאספיק לקרוא לפני שבת. אינני יכול להדפיס את העלון בשל התנגדות הקהל לו אני שייך ללימוד תורת הרב קוק. מכיוון שאני מעביר שיעורים ובהם את דבריו של הרב, מבלי להזכיר את הדברים משמו כמובן, אני צריך זמן הכנה"...
לא הרבה לאחר יום העצמאות טלפנו רבים לבשר לנו שהחליטו להודות בהלל לקב"ה ביום העצמאות לאור דברי גדולי ישראל שהבאנו בעלון. בשנת תשע"ח הוצאנו גם חוברת בליווי סידור ומאמרים במאה אלף עותקים נוספים מלבד העלון.
אחת השיחות המרגשות הייתה מבית כנסת בשדרות. רב בית הכנסת אמר שלאחר שלושים שנה שהם אומרים תחנון ביום העצמאות, הוא השתכנע לאור מאמרו של הרב אורי שרקי להגיד הלל עם ברכה בעצמאות ה 70 למדינת ישראל, הוא וכל קהל עדתו.
קיבלנו פניות מאוניברסיטאות למסור להם עותקים של העלון, להעביר קורסים להעשרה ואף להפנותם למרצים בתורת הרב.
קיבלנו פניות ממספר מדינות בבקשה לתרגם את העלון לשפות אחרות ופניות רבות להרחיב את העלון כך שיכלול פינות "קלות" יותר להבנת דברי הרב.

'אביר יעקב' ו-'אור החיים'
זה זמן רב שאני מתלונן כי קהל גדול של ציבור שהוא דתי ולאומי, לא מכיר כלל את תורת הרב. אני מדבר על יוצאי צפון אפריקה שהם מונים לדעתי יותר מפי שלושה מכלל הציבור המגדיר את עצמו 'דתי לאומי' בארץ. לקהל זה מסורת למידה דומה מאוד לתורת הרב. הדרשות במרוקו, טוניס ואלג'יר התאפיינו בחיבור האגדה וההלכה, תוך שימוש נגלה בתורת הנסתר. ציבור זה בעל יחס חיובי ביותר לציונות ורואה במדינת ישראל ראשית צמיחת גאולתנו (לפחות). לצערי, תורת הרב לא מצויה באלפי בתי הכנסת של ציבור גדול זה והגיעה השעה לכך.
בשל כך, ובעצה אחת עם הרה"ג יעקב שפירא שליט"א, הרבנים שלמה לוי ואורי שרקי שליט"א, פניתי למרן הרה"ג רבי דוד אבוחצירא שליט"א וביקשתי את התוכן המתפרסם על ידי ישיבת 'אביר יעקב' בכל שבת, מדברי רבי יעקב אבוחצירא ורבי חיים בן עטר עליהם השלום.
חיבור זה, של מזרח ומערב יש בו כדי לקשור תורה אחת לעם אחד בלב אחד.

יפוצו מעיינותיך חוצה
מאה גליונות הם רק הצעד הראשון בתורת הנצח עבור עם הנצח. מרבית האנשים הצמאים לתורה עמוקה זו של מרן הרב זצ"ל עדיין לא זכו לפגוש אותה. דתיים וחילוניים כאחד, נערים וסבים, חרדים ומסורתיים, רובם לא זכו לטעום מנופת צופים זו.
אני מזמין את כל מי שתורת הרב חשובה לו לבוא וליטול חלק. צרו קשר עימנו ואנו נעזור במשלוח עלוני "לאורו", באיתור מוסרי שיעורים בתורת הרב זצ"ל בקרבת מקום מגורכם ועוד. אם כל אחד שמכיר את תורת הרב ייקח על עצמו להכיר אותה לאדם אחד נוסף, הרי שעשינו את המוטל עלינו.
פרופסור הרב נחום רקובר, חתן פרס ישראל למשפט, אמר לי, כי לכל דור יש את ה-"מחלות" שלו. לנו, דור הגאולה, יש את המחלות שאופייניות לגאולה ותקומה. את המרשם לרפואה ממחלות הדור הזה כולן כתב מרן הרב זצ"ל. עלינו למסור אותו לעם ישראל.
עוד בנושא לאורו
שאל שאלה

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il