- הלכה מחשבה ומוסר
- לשון הרע
סיפר על המורה ה'חופר'
תשובת הרב נבנצל על לשון הרע חלקי.
שעת ערב מאוחרת. מעטים היו האנשים בתחנה שחיכו לאוטובוס שיקח אותם בדרך הארוכה לביתם הרחוק. גם מנחם בן ה-16 חיכה עם תיק ענק על גבו כשלפתע ראה דמות מוכרת מתקרבת אל עבר התחנה. "מנחם!" "שמואל!" קראו השניים והחלו לגלגל את קורותיהם מאז נפגשו לפני שנים ספורות, מאז עזבו את בית הספר היסודי.
כשהגיע האוטובוס התיישבו זה לצד זה והמשיכו לדבר ולספר מחוויותיהם ומהקורות אותם. במהלך הדברים, סיפרו השניים אודות לימודיהם. תוך כדי הדברים אמר שמואל: "נראה לך שרק אצלך מעצבן לפעמים? אל תשאל איזה מורה יצור תקעו לנו השנה! הוא לא מפסיק לחפור ולחפור, וכשהוא לא חופר הוא גם עושה כל מיני דברים מוזרים, נחסוך ממך את התיאורים..." "טוב, נשמע די גרוע!" ציין מנחם באוזניו של שמואל, "אז כנראה שמזלי טוב יותר כי אצלינו אין דברים כאלה..." הוסיף ושתק.
כך המשיכו השניים ודיברו כל הדרך עד שהגיע תורו של מנחם לרדת. מנחם נפרד משמואל בהתרגשות ובידידות ופנה לדרכו. אך כל הדרך ניקרה בראשו המחשבה שהוא מוכרח לגלות מי זה המורה העלוב שתיאר שמואל באוזניו. דקות מעטות חלפו עד שהרים טלפון לחבר נוסף משותף ושאל: "אחי, האם יש לך מושג איך קוראים למורה של שמואל? "קוראים לו יוסי מזרחי" החבר לא סיים את דבריו כשזעקה נשמעה מהעבר השני של הקו: "מה???? יוסי מזרחי הוא חבר טוב מאד של אבי, לא ידעתי שהוא כזה מורה גרוע... פגשתי אותו באוטובוס והוא סיפר עליו כאלו דברים שאיני יכול לחזור עליהם" "בוודאי" ענה החבר המשותף":
אם כן אז למה ביררת מי זה? אני חושב שעברת על לשון הרע! "אני?!" התפלא מנחם. "אני בסך הכל שאלתי אותך איך קוראים למורה של שמואל. אם מישהו עבר על איסור לשון הרע, אין ספק שזה שמואל שאמר לי על המורה שלו. העבירה היא עליו לגמרי".
מה דעתכם? האם היה כאן איסור לשון הרע, ומי עבר על האיסור?
תשובת הגאון הרב אביגדור נבנצל שליט"א:
שניהם חטאו. לשמואל היה אסור לספר דברים רעים אודות המורה שלו שמא יתגלה שמו. (אף שאולי מעיקר הדין מותר היה לו לומר את הדברים, אם הסיכוי להתגלות זהות המדובר הוא קלוש ביותר, אך מדוע לדבר דברים כאלו?). מנחם עבר על איסור 'שמיעת לשון הרע' בכך שהוא בירר במי מדובר. כלומר, על ידי הבירור שערך, שמיעת הדברים נהיתה לשון הרע.
יתכן שבנוסף, אף עבר על איסור 'לפני עוור לא תתן מכשול' שכאשר בירר במי הדברים אמורים, הפך את דבריו של שמואל ללשון הרע.
לסיכום: שניהם עברו על איסור לשון הרע.
כשהגיע האוטובוס התיישבו זה לצד זה והמשיכו לדבר ולספר מחוויותיהם ומהקורות אותם. במהלך הדברים, סיפרו השניים אודות לימודיהם. תוך כדי הדברים אמר שמואל: "נראה לך שרק אצלך מעצבן לפעמים? אל תשאל איזה מורה יצור תקעו לנו השנה! הוא לא מפסיק לחפור ולחפור, וכשהוא לא חופר הוא גם עושה כל מיני דברים מוזרים, נחסוך ממך את התיאורים..." "טוב, נשמע די גרוע!" ציין מנחם באוזניו של שמואל, "אז כנראה שמזלי טוב יותר כי אצלינו אין דברים כאלה..." הוסיף ושתק.
כך המשיכו השניים ודיברו כל הדרך עד שהגיע תורו של מנחם לרדת. מנחם נפרד משמואל בהתרגשות ובידידות ופנה לדרכו. אך כל הדרך ניקרה בראשו המחשבה שהוא מוכרח לגלות מי זה המורה העלוב שתיאר שמואל באוזניו. דקות מעטות חלפו עד שהרים טלפון לחבר נוסף משותף ושאל: "אחי, האם יש לך מושג איך קוראים למורה של שמואל? "קוראים לו יוסי מזרחי" החבר לא סיים את דבריו כשזעקה נשמעה מהעבר השני של הקו: "מה???? יוסי מזרחי הוא חבר טוב מאד של אבי, לא ידעתי שהוא כזה מורה גרוע... פגשתי אותו באוטובוס והוא סיפר עליו כאלו דברים שאיני יכול לחזור עליהם" "בוודאי" ענה החבר המשותף":
אם כן אז למה ביררת מי זה? אני חושב שעברת על לשון הרע! "אני?!" התפלא מנחם. "אני בסך הכל שאלתי אותך איך קוראים למורה של שמואל. אם מישהו עבר על איסור לשון הרע, אין ספק שזה שמואל שאמר לי על המורה שלו. העבירה היא עליו לגמרי".
מה דעתכם? האם היה כאן איסור לשון הרע, ומי עבר על האיסור?
תשובת הגאון הרב אביגדור נבנצל שליט"א:
שניהם חטאו. לשמואל היה אסור לספר דברים רעים אודות המורה שלו שמא יתגלה שמו. (אף שאולי מעיקר הדין מותר היה לו לומר את הדברים, אם הסיכוי להתגלות זהות המדובר הוא קלוש ביותר, אך מדוע לדבר דברים כאלו?). מנחם עבר על איסור 'שמיעת לשון הרע' בכך שהוא בירר במי מדובר. כלומר, על ידי הבירור שערך, שמיעת הדברים נהיתה לשון הרע.
יתכן שבנוסף, אף עבר על איסור 'לפני עוור לא תתן מכשול' שכאשר בירר במי הדברים אמורים, הפך את דבריו של שמואל ללשון הרע.
לסיכום: שניהם עברו על איסור לשון הרע.
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
מה המשמעות הנחת תפילין?
אוצרות בלב הים
במה נעבוד כשהבינה המלאכותית תחליף את כולנו?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
מדוע פורים גדול מכיפורים?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
האם מותר לפנות למקובלים?
דווקא בשעות (הכי) חשוכות של הלילה - מתחיל להשתפר
מי חייב לצום בתשעה באב נדחה?
בצלאל ואהליאב - חיבור של קצוות