- מדורים
- שו"ת "במראה הבזק"
- שבת ומועדים
- הלכות פורים
"ואף אנו ואבותינו נוהגים בפורים שחל להיות ערב שבת שמתחילין בסעודה מבעוד יום עד שיקדש היום ופורסין מפה ומקדשין וגומרין את הסעודה"4.
לבוחרים לנהוג בשיטת "פורס מפה ומקדש" יש לנהוג כך:
1. לכתחילה יש להתפלל מנחה לפני הסעודה.
2. לכתחילה ראוי להתחיל את הסעודה קודם ט' שעות ביום5, כלומר שלוש שעות זמניות קודם השקיעה, כדי שעד שתכנס שבת שוב יהיה לו תאבון לאכול אף סעודת שבת, וכן שזמן משמעותי של הסעודה יהיה ביום פורים עצמו. ובדיעבד רשאי להתחיל עד השקיעה6.
שו"ת "במראה הבזק" (523)
רבנים שונים
449 - הגדרת כשרותה של בהמה שנורתה
450 - הנחיות לסעודת פורים בערב שבת
451 - הכאת העוף במכת חשמל מיד לאחר השחיטה
טען עוד
4. לאחר מכן, קודם השקיעה, יש להפסיק את הסעודה (אך לא לברך ברכת המזון) ולהתפלל מזמורי קבלת שבת ולכה דודי כנהוג. ניתן אף להתפלל ערבית בשלב זה, או אפשר להתפלל ערבית לאחר הסעודה. ניתן אף ללכת לבית הכנסת לקבלת שבת ולערבית, אך אם הולכים לבית הכנסת לכתחילה ראוי שחלק מהסועדים, כגון הנשים, יישארו במקום הסעודה7.
5. יש לכסות את החלות ולעשות קידוש. אם שתה יין בסעודת פורים, אין לברך בורא פרי הגפן8, אלא יאמר "ויכלו השמים..." ולאחר מכן יברך "אשר קדשנו במצותיו ורצה בנו... מקדש השבת".
6. לאחר מכן יש לבצוע על לחם משנה9, אך כיוון שממשיך את סעודתו שמקודם אין ליטול ידיים וכן אין לברך המוציא על החלות10.
7. אף בסעודת השבת יש להשתדל לאכול לכל הפחות קצת תבשילים לכבוד השבת11, וכן לכתחילה יש למשוך את הסעודה עד הלילה כדי שלפחות מקצתה תהיה בלילה12.
8. בסוף סעודת השבת מברכים ברכת המזון. בברכת המזון יש לומר רצה. לגבי על הניסים, יש פוסקים הסוברים שאין לומר על הניסים משום שזוהי סתירה לומר גם רצה וגם על הניסים13, ויש הסוברים שיש לומר על הניסים ואין בכך סתירה משום שהסעודה התחילה בפורים והסתיימה בשבת14.
________________________________________________________
1 כך כתב הרמ"א בסימן תרצה סעיף ב.
2 פסחים ק ע"א.
3 כן כתב המאירי (כתובות ז ע"ב), וכן כתב המגן אברהם (תרצה ס"ק ט) בשם המרדכי, וכן כתב בשו"ת זרע אמת (חלק ג סימן עט). ובספר נהר מצרים (הלכות פורים סעיף יג) העיד שכן היה המנהג בירושלים. וראה עוד מקורות על שני המנהגים בספר פורים משולש לר' שריה דבליצקי (פרק ראשון סעיף ו).
4 בית הבחירה, כתובות ז ע"ב.
5 ראה שו"ע אורח חיים רמט, ב, ובשו"ת מהרי"ל סימן נו סעיף ח.
6 שו"ע אורח חיים רמט, ב.
7 שו"ע אורח חיים קעח, ב, וכ"כ בשו"ת זרע אמת שם.
8 שו"ע אורח חיים רעא, ד.
9 ערוך השולחן אורח חיים רעא, יג.
10 שו"ע אורח חיים רעא, ד, ומשנה ברורה ס"ק יח.
11 ביאור הלכה רמט, ב ד"ה מותר.
12 משנה ברורה רסז ס"ק ה.
13 חיי אדם קנה, לב; משנה ברורה תרצה ס"ק טו.
14 ט"ז אורח חיים קפח ס"ק ז. וראה במאירי שהובא לעיל שכתב שמנהגם היה לומר על הניסים, אך טעמו משום שעל הניסים שייך אף בט"ו שהוא שושן פורים, אך לפי זה כאשר שושן פורים חל בערב שבת וגומר סעודתו בשבת אין לומר על הניסים. ולהרחבה בנושא תרתי דסתרי בכלל ועל הניסים בסעודת פורים בפרט ראה תשובתנו בשו"ת במראה הבזק חלק ה סימן סג על סעודת פורים לאחר פלג המנחה כשכבר התפללו ערבית.
בשם צוות המשיבים ובברכת התורה,
הרב משה ארנרייך הרב יוסף כרמל
ראשי הכולל
איסור "החזרת פניו ריקם" בעני גוי
רבנים שונים | כ"ב אלול תשפ"ד
בדיני מקווה
רבנים שונים | ה' תשרי תשפ"ה
גיור אישה החיה כגויה עם כהן ומתעתדת להמשיך לחיות עימו לאחר הגיור
רבנים שונים | כ"ט תשרי תשפ"ה
כשרות מחלל שבת לשמש כדיין בגיור
רבנים שונים | יד כסלו תשפ"ג
חידוש כוחות העולם
הלכות קבלת שבת מוקדמת
הפסוק המיוחד והמשונה בתורה
שלוש המצוות שנצטוו ישראל בכניסתם לארץ ישראל
מי צריך את הערבה?
איך ללמוד אמונה?
איך נדע שהלב שלנו במקום הנכון?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
זמן הדלקת נרות חנוכה
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
מהי המצווה "והלכת בדרכיו"?