בית המדרש

  • מדורים
  • בימה תורנית
לחץ להקדשת שיעור זה

להמשיך את דרכו של פנחס

הפיכת היתרי "בדיעבד" ל"לכתחילה" ופרסומם היא טעות ציבורית מסוכנת, עלינו להדר בדיני צניעות כבדיני שבת וכשרות. תגובה למאמרו של הרב רוזן ב"במה התורנית" בשבוע שעבר.

undefined

הרב שמואל אליהו

תמוז תשס"ט
2 דק' קריאה
מאמר זה הינו תגובה לדברי הרב ישראל רוזן
בשבת אחת ניגש אלי אדם וביקש בקבוק יין לקידוש. ריח כבד של סיגריות עלה מפיו, וניכר היה שלפני כמה דקות עישן סיגריה. שאלתיו: אם אתה מעשן בשבת בשביל מה לך יין לקידוש? השיב לי אותו אדם כי הוא מעשן על פי ההיתר של הרה"ג אבוחצירא שליט"א. כשניסיתי לברר מהו ההיתר שקיבל, סיפר לי כי לפני כמה שנים היה אצל הרב וסיפר לו שהוא מעשן ארבעים סיגריות בשבת. כדי שימנע לגמרי מהאיסור החמור, אמר לו הרב כי במקום לעשן ארבעים יעשן בתחילה רק עשרים, אחר-כך ירד לעשר וכך עד שייגמל לחלוטין. אולם אותו אדם תפס רק את תחילת דברי הרב כי מותר לו לעשן בשבת, ועל כן הוא מעשן בשבת "בהיתר".
בסיפור האמיתי הזה, נזכרתי כשקראתי את מאמרו של הרב ישראל רוזן על כך שבענייני צניעות צריך להפוך את ההיתר של "בדיעבד" ל"לכתחילה". הוא כנראה לא מבין את הדינאמיקה הציבורית. לדעתו צריך לאפשר לכתחילה לשבת בצורה מעורבת בחתונות, למרות שהגמרא אוסרת זאת ולמרות שרוב ככל הרבנים המחויבים לגמרא ולשולחן ערוך מקפידים על הפרדה בין גברים לנשים.
העובדה שרבנים מקדשים בדיעבד גם בחתונות שבהם אין הפרדה, אינה היתר לכתחילה. אם הרבנים יוותרו על ההלכה - שאר הציבור יזמין לכתחילה רקדניות וזמרות לשיר בציבור בהיתר הרב רוזן שליט"א.
הדוגמה הזאת אינה מקרית. לדעת הרב רוזן צריך להתיר לחיילים לשמוע חיילות שרות. הוא קורא לא להתנגד לפקודה של קצין חינוך ראשי הכופה על חיילים דתיים לשמוע נשים שרות סולו על במה. פרסומם הדברים הללו בראש כל חוצות זו טעות ציבורית מסוכנת. יש מי שמחכה להיתרים הללו על מנת להוריד את הציבור במדרגה.
מאמרו של הרב רוזן ישמש "כתב הכשר" לקצין חינוך ראשי. על ידו הוא ינסה לאלץ את כל החיילים הדתיים להתיישר לקו ה"לייט" שמפרסם הרב רוזן. כל הדיון מחר יתחיל בשאלה האם חיילים דתיים יצטרכו גם לראות זמרות שהצבא מזמין להופיע לפני החיילים. הן בודאי לא יבואו לשאול את הרב רוזן איזה בגדים ללבוש לפני שהן באות לשיר בהיתר לפני החיילים! וכדי בזיון וקצף.
אני מניח שרבים בציבור ירצו לדעת האם הגישה ההופכת את ה"דיעבד" ל"לכתחילה" נהוגה גם במכון צומ"ת בענייני שבת וכשרות. כי אם זאת הגישה של מכון צומת, אני הולך להדיר את ביתי מכל המוצרים של מכון הזה. זכותו של הציבור לדעת. אם זאת הגישה ההלכתית של המכון - הוא יתמוטט ציבורית וכלכלית. אנשים רבים ידירו את רגליהם מהמוצרים שלכם, בצדק, הם רוצים לקיים את המצוות לכתחילה שבלכתחילה.
כיוון שאני יודע ששיטת הפסיקה של מכון צומת אינה כזאת, מותר לי לשאול: למה תגַרע הצניעות מהשבת? למה בעניינם של צניעות אנחנו צריכים להכשיל את בנינו ובנותינו בהיתרים של בדיעבד ולפגוע בנפשות ובנשמות שלהם לחינם? ממש לחינם?

לתגובתו של הרב רוזן בעניין
לתגובה של הרב זאב נוימן בעניין (בתגובה לרב רוזן)
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il