- הלכה
- תפילת העמידה
התנענעות בתפילה
שאלה
בזמן שמונה-עשרה אני נוהג לעשות תנועות ולהתנענע.
הבנתי שיש בעייה עם זה.
האם מותר או אסור או שיש דיעות לכאן ולכאן?
(אני לא מפריע לאחרים בתפילה)
תשובה
בפניני הלכה תפילה יז, ה, מבואר: "רבים נוהגים להתנענע בתפילה, וכתב הרמ"א (או"ח מח, מ"ב צה, ז) שכך ראוי לנהוג לכתחילה, כדי לבטא את ההתרגשות והרעדה שצריכה לאחוז במתפלל, וכדי לשתף את כל הגוף בעבודת התפילה, כדברי הפסוק (תהלים לה, י): "כָּל עַצְמוֹתַי תֹּאמַרְנָה ה' מִי כָמוֹךָ". לעומת זאת השל"ה כתב, שאין להתנדנד בתפילה, ולהפך, דווקא העמידה בלא תנועה מגבירה את הכוונה. ועוד, שאין דרך כבוד לעמוד ולהתנועע, ואם יבוא אדם לפני מלך בשר ודם ויתחיל להתנדנד בכל גופו, הרי המלך יגרשנו מיד מעל פניו, ואם כן ודאי שאין לנהוג כך בתפילה. ומה שאמרו שטוב להתנועע, הוא דווקא בעת שלומדים תורה או בעת שאומרים שירות ותשבחות, אבל בתפילת עמידה שבה אנו עומדים לפני המלך, והיא עמוקה ופנימית, אין ראוי להתנועע כלל, רק שפתיו נעות (של"ה מסכת תמיד נר מצווה). וכיוון שלכל מנהג יש על מה לסמוך, ינהג כל אדם כפי שיוכל לכוון יותר. ובמיוחד שמי שהתרגל להתנועע כמקובל, יקשה עליו לכוון בלא שיתנועע (מ"א, מ"ב מח, ה; וע' כה"ח מח, ז-ט)".
אמנם גם לסוברים שטוב להתנועע בתפילה, אין לעשות תנועות משונות שמעוררות גיחוך אצל הסובבים.
בקשה לפרנסה בבית הכנסת?
הרב רואי מרגלית | ט"ו תמוז תשס"ד

פסוק עם השם בסוף שמונה עשרה
הרב נועם דביר מייזלס | כ"ה אב תשפ"א
הלכות תפילת שמונה עשרה
הרב יואב חנניה אוקנין | י מרחשון תשפ"א
המרחם כי לא כלו רחמך
הרב בנימין במברגר | ב מרחשון תשס"ז
הרב אליעזר מלמד
ראש ישיבת הר ברכה ורב הישוב. מחבר סדרת ספרי "פניני הלכה".
סירוס כלבה
כ"ב שבט תשס"ב
מחשב נייד במקומות מטונפים
א שבט תשס"ב
השלמת "אשרי" לאחר התפילה
כ"ד שבט תשס"ב
חטא בשגגה
י"ז שבט תשס"ב

תפילת ליל יום כיפור עם טלית
הרב יצחק בן יוסף | י"ט מרחשון תשע"ז

תכשיטים ביום הכיפורים
הרב יצחק בן יוסף | ז תשרי תשע"ג

חגורה ורצועת שעון מעור ביום כיפור
הרה"ג יעקב אריאל | י"ב תשרי תשע"ז
טבילה בים בערב יום כיפור
הרב בנימין במברגר | ה תשרי תש"ע

הריון בסיכון גבוה ויום כיפור
הרב יצחק בן יוסף | ט תשרי תשפ"ד

זמן סיום מסכת לעילוי נשמת נפטר
הרב יצחק בן יוסף | ט תשרי תשפ"ד
