שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • יסודות האמונה
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
הרמב"ם אומר בהלכות תשובה "בשעה ששוקלין עונות אדם עם זכיותיו, אין מחשבין עליו עון שחטא בו תחלה ולא שני, אלא משלישי ואילך" הכוונה שאם אדם עושה את אותו עוון פעמיים, הוא לא נענש? הוא יענש רק אם הוא יעשה את העוון בפעם השלישית ואילך? ואם הוא עשה תשובה אחרי שכבר עשה את העוון השלישי, הוא לא נענש? וזה משנה אם אותו אדם לדוגמא גדל בבית חילוני והוא על גדר "תינוק שבוי" עדיין? כי הרי לכל אדם מגיע פתאום הארות של תשובה, הבעיה שיש הרבה שבוחרים להתעלם מהם ומפחדים
תשובה
ב"ה שלום לך. מאוד שמחתי לראות שאת לומדת את דבריו של גאון וקדוש ישראל, הרמב"ם. הרמב"ם היה ענק שבענקים, והוא ממש כתב בהלכותיו את כל התורה כולה. במסירות אין קץ ובחיים עמוסים לענפה פעל בכל מאודו לעם ישראל, בכל מקום שהם. גם בנושא התשובה בנה הוא מערכת שלמה של דעות ושל הבנות שבאות לבסס אצל האדם את התהליך הגדול של החזרה בתשובה ושל חידוש הקשר עם אבינו שבשמים. בדבריו מברר לנו הרמב"ם שיש הבדל גדול בין חטא חד פעמי של האדם, חטא שמבטא את התגברות היצר הרע עליו, לבין חטאים שאדם חוזר עליהם שוב ושוב. חטאים שחוזרים עליהם נקבעים באדם ונהפכים להיות חלק בלתי נפרד ממנו. במצב זה, הרבה יותר קשה לתקן. כמו כל הרגל שקשה לאדם לשנות אותו, כך גם חטאים אלו קשה לפרוש מהם. לכן ודאי שעל כל חטא צריך לחזור בתשובה, אלא שכאשר מדובר על חטא קבוע, הדבר מקבל משמעות אחרת. חשוב מאוד לדעת, שהרמב"ם דיבר על אדם שחטא מתוך מודעות, אך דבריו לא עסקו בתינוק שנשבה. כבר הגדיר לנו הרמב"ם במקום אחר, שתינוק שנשבה כל המעשים שלו, אף שהוא חזר על אותו החטא כמה וכמה פעמים, לא נחשבים לו כמעשים שונים, אלא כמעשה אחד, הואיל והגורם שלהם הוא אחד. לכן, את שזכית לעבור את השינוי הגדול, ועדיין צועדת בו, אל תחששי על שהיה, אלא נצלי את השינוי שלך להמשך ההתקדמות, וה' ישלח לך ברכה והצלחה הרב יצחק גרינבלט.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il