בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • ויחי
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

גילה בת רחל

סיומה של תקופה

undefined

הרב דב בערל וויין

תשס"ט
2 דק' קריאה
פרשת ויחי היא סוף סיפורו של בית יעקב והסיום של חומש בראשית - ספר האבות והאמהות של עם ישראל. הפרשה מספרת לנו על סופה של תקופה שנמשכה מאות שנים.
אנשים שחיים בסופה של תקופה לעתים קרובות אינם מסוגלים להבין שהם נמצאים בסופו של מה שנחשב נורמלי וצפוי במשך מאות שנים. כולנו מצפים שדברים יימשכו באותו הקצב ובאותה הקביעות שנמשכו עד כה. לכן שינויים פתאומיים וגורפים בנסיבות החיים תמיד מפתיעים אותנו, מפני שלעולם איננו מוכנים לבלתי ידוע ולבלתי צפוי. היהודים ידעו שיעקב או יוסף לא יחיו לנצח, אך הם לא שיערו עד כמה מצבם במצרים ישתנה אחרי מות הדור של יעקב ויוסף.
ברור שנוכחותם של יעקב ויוסף היתה הגורם המכריע ב"גלות הטובה" במצרים. לפיכך התורה מדגישה שיעקב חי בארץ מצרים. הנוכחות של יעקב בארץ מצרים היתה מה שהגן על משפחתו ועל צאצאיו מפני הטינה הטבעית של המצרים כלפי מה שבעיניהם נראה בוודאי כקבוצה של זרים שמחזיקה בכוח, עושר והשפעה שלא ראוי שיהיה לה.
יעקב הזקן והעייף הוא זה שמציל את מצרים מעוד חמש שנים של רעב נורא, ולא יוסף החכם והבטוח בעצמו. לכן ההדגשה על העובדה שיעקב חי במצרים היא דרכה של התורה להזהיר אותנו שלא נהיה בטוחים בדבר הסיבות להתרחשות דברים או האנשים שהם הזרזים העיקריים למצבים שנוצרים בחיים הלאומיים והאישיים.
דברי הפרידה של יעקב מילדיו המתועדים בפרשת השבוע מעידים על כך שהוא ער לבעיות שעוד צפויות לבניו. התורה מלמדת אותנו שהוא ביקש לגלות את כל סיפור ההיסטוריה לילדיו, אפילו עד ימות המשיח, אך הקב"ה מנע זאת ממנו. בכל זאת, יעקב בוודאי התייחס לעתיד הקרוב שמצפה לבני ישראל - לעובדה שעומד לחול שינוי ושהעבר יהיה רק עבר וכבר לא הווה ובוודאי לא עתיד. הברכות שיעקב מעניק לילדיו הן כולן ברכות לטווח הרחוק, כאלה שאמורות להתגשם במשך מאות שנים רבות.
יעקב אינו יכול לספר להם את סוף הסיפור של העם היהודי, אך הוא מבטיח להם שיש סוף טוב לסיפור. גם זה סימן לכך שהדמות המרכזית בתקופת האבות והאמהות היא יעקב. לכן את המילים הראשונות של הפרשה "ויחי יעקב" אפשר להבין גם בעבר וגם בהווה, שיעקב עדיין חי. האישיות שלו והדוגמה שהוא נתן, מדריכות את העם היהודי ואת היסטוריה היהודית. כולנו עדיין נמצאים תחת השפעת האב הגדול שעל שמו אנחנו קרואים - ישראל - וכדאי שכולנו נהיה מודעים לברכה זו.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il