- משפחה חברה ומדינה
- שיעורים נוספים
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
אשר ישעיהו בן רבקה
זהו תהליך שבו המימוש העצמי הינו אידיאל, והוא נובע מרצון פנימי לחופש, ולכן כל מסגרת מחייבת נתפסת ככפיה לעצמיות הנכספת - למרות יתרונות המסגרת וגבולותיה, מי שינצל את החופש לברור עצמי אמיתי, יוכל לטפס לדרגות גבוהות בעבודת ה' מתוך חופש ובחירה, ולגלות את דעת האלוקים הטבועה בבריאה.
נראה לומר שהתופעה של דחית המסגרת אינה בשורשה אנטי-מסגרתיות, אלא פריקת עול מסגרות לא מתאימות.
המלכות אמנם נתפסת כאבי אבות המסגרות הנוקשות, והמורד בה נידון למיתה, אך על המלכות האידיאלית נאמר "לית לה מגרמיה כלום" כלומר המלכות אין לה מעצמה דבר. אין למלך אף תיק אחד בממשל אלא הוא הרקע, המסגרת של כולם. כמו המנצח בקונצרט שלא מנגן בעצמו בשום כלי נגינה אלא מנצח על כולם, כלומר מכוון את כולם בעיתוי, בעוצמה ובקצב הנכון. כך גם המלכות האמיתית האידיאלית מכוונת ומשבצת את כל הכוחות והכשרונות למקומם המתאים והטבעי להם, לטובתם הם ולטובת הכלל כולו. אינה מביאה לידי דיכוי העצמיות וגם אין בה את הבדידות והאגו של המימוש העצמי אלא משלבת היא את כולם בהרמוניה נפלאה.
אם כן ניתן לומר שאם פריקת עול המסגרות הנוכחיות נובעת מדרישה פנימית למלא התפקיד הטבעי והמיועד, יש כאן גם דרישה גם אם לא במודע למלך ש"הריחו ביראת ה'" שינצח על כולנו.
הנה אנחנו עדים, כאמור, לתהליך של שחרור מסגרות מחד, ומאידך לבקשת מנהיג גדול וזה בכל שכבות הציבור, מה שנראה כפרדוקסלי למראית עין, הינו ביסוד שני צדדים של אותה מטבע.
למרות השאיפות הגדולות לעצמיות מחד ולמנהיג מאידך, זכור נזכור שאלמלא מוראה של מלכות (כלשהי) איש את רעהו חיים בלעו, לכן עם הציפייה ליום שכולו שבת נשמור על המסגרות ולא נחלוץ את התפילין עד שיקדש היום במהרה בימינו.
סודה של ברכה
הזיכרון המשותף לראש השנה ושבת
איך ללמוד גמרא?
איך מגדירים כללי מלחמה?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
הקשר בין ניצבים לראש השנה
איך ללמוד אמונה?
במה נעבוד כשהבינה המלאכותית תחליף את כולנו?
איך עושים קידוש?
ארץ החיים – הקשר המיוחד שלנו לארץ
הפסוק המיוחד והמשונה בתורה