ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת בקראון פלזה עם הרב שמואל אליהו והרב יוני לביא ושבת שירה עם הרב סבתו
בית המדרש בית מדרש בראשית

פרשת השבוע - בראשית

מוקדש לרפואת
חנן בן שלומית
לחץ להקדשת שיעור זה
המדרש מספר שכאשר נועץ הקב"ה, כביכול, בשמים, בשאלה אם לברוא את האדם או לא, ארבעה נציגים הציגו את השקפותיהם בפני ריבונו של עולם.
דרך אגב, המדרש הזה הוא דרך טובה מאוד להתחיל להבין את תפקיד המדרש באופן כללי בכתיבה התורנית. חז"ל תמיד מבקשים לבטא רעיונות עמוקים, ולהתמודד עם חידות וסתירות שעולות בחיי היומיום שלנו כל הזמן באופן שעל פניו נראה כמו משל או סיפור פשטני וכמעט תמים באופן הצגתו. עם זאת, תפקידו של האדם שלומד את הקטע הזה במדרש למצוא בו משמעויות עמוקות יותר, לחפש בו מסרים ורלוונטיות לחייו, לחיי החברה שהוא חלק ממנה ולמצב הקיים. המדרש הוא תמיד מסמך חי שצריך להשתמש בו כדי למצוא את ההדרכה ואת המחשבה, ולא ספר של סיפורים על העבר, בין אם הלומד חושב שהם מספרים דברים כהווייתם או מפליגים בדמיון.
אך הבה נשוב לדיון בשמים בשאלה אם צריך לברוא בני אדם מלכתחילה. האמת והשלום התנגדו לבריאת האדם. האמת אמרה שהנטייה של בני האדם תהיה תמיד לשקר ולרמות. לעולם לא נוכל לתת בהם אמון. ולכן אין טעם לברוא יצור כזה. השלום התנגד גם הוא לבריאת האדם. לא תהיה שום תקופה בתולדות האנושות שלא יהיו בה מלחמות, סכסוכים ומריבות. ולכן אין שום תכלית ותועלת לברוא יצורים כאלה ולהניח להם לאכלס את העולם. הם רק ישמידו אלה את אלה.
החסד אמר שצריך לברוא בני אדם. יש טוב וחמלה בכל בני האדם. הם יבנו בתי ספר, בתי חולים, בתי יתומים ומעונות לילדים. הם יחפשו תרופות למחלות ויגייסו כסף רב כדי לעזור לאלה שמזלם שפר עליהם פחות, לנזקקים באמת. הם יטפלו בחסרי הישע, ויהיו טובים לבעלי חיים שגדלים בבתיהם, ידאגו לעולם שבו הם חיים. לכן, הם ראויים להיברא בסופו של חשבון. גם הצדק אמר שראוי לברוא בני אדם. יש לבני האדם חוש פנימי של הגינות. הם יחפשו שיטות ליצור חברה צודקת. הם יקימו כוחות משטרה כדי ליצור חברה בטוחה וכדי להבטיח את זכויות האדם הבסיסיות כמו חיים, חירות וחתירה לאושר. באופן כללי, בני האדם יכולים להיות כוח חיובי בעולם, ולכן כדאי לברוא אותם ולהניח להם למלא את העולם ולפתח אותו.
המדרש מוסיף ומספר שהקב"ה שקל את הטענות של כל הארבעה ומצא שיש ביניהן שוויון - שניים נגד שניים. כדי לקבל החלטה, הוא "השליך" את האמת ארצה כדי ש"ההצבעה" תהיה שניים לעומת אחד לטובת בריאת האדם, שאותו אכן ברא אחר-כך.
האדמו"ר רבנו מנחם מנדל מורגנסטרן (הלפרין) הידוע בתור הרבי מקוצק שאל: אם הקב"ה רצה רק לשבור את השוויון, כביכול, למה הוא השליך את האמת? הוא יכול היה באותה מידה להשליך את השלום ולהשאיר את האמת לבדה וכך לקבל אותה התוצאה. הרבי הרהר רגע והשיב: את האמת לעולם אי אפשר לנצח בהצבעה. לא משנה מה ההצבעה, לא משנה כמה ידברו נגד, האמת תמיד עומדת, שכן מהותה היא אמת נצחית. עם השלום אפשר להתפשר ולעשות שינויים. לא כן עם האמת. זאת תכונה שהיא הכול או לא-כלום. משהו שהוא 99 אחוז אמת עדיין איננו אמת. האמת לא מתאימה את עצמה למוסכמות חברתיות, לאופנות או לתקינות פוליטית. לכן היה צורך להיפטר מהאמת לפני ההצבעה."
העם היהודי תמיד היה מיעוט. אלקינו הבטיח לנו שנהיה עם קטן מבחינה מספרית, וההבטחה הזאת בוודאי התמלאה. שאר האנושות מורכבת ממיליארדי אנשים שחלוקים עלינו בדעתם ומצביעים נגדנו דרך קבע. דתות שונות ניסו במשך מאות שנים לשכנע אותנו שהרוב קובע ומנצח ולכן עלינו להיכנע ולהצטרף אליהם. אבל אנחנו, כאומה, לא ויתרנו על האמונה שלנו באמת, כפי שהתגלתה לנו על-ידי הקב"ה בהר סיני. אי אפשר לנצח אותנו בהצבעה כל זמן שאנחנו מייצגים את האמת במהותה ובכנותה. זה הסוד לבריאת בני האדם ולקיום היהדות בכל הדורות.
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
עוד בנושא בראשית
שאל שאלה

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il