ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

הרציונאלי והאירציונאלי

בית מדרש פרשת השבוע חומש במדבר חקת Bookmark and Share
גירסת הדפסה
שלח לחבר

תמוז תשע"ג

הרציונאלי והאירציונאלי


נערך על ידי הרב

מוקדש להצלחת
עם ישראל

התורה קוטעת, כביכול, את הסיפור של האירועים שקרו לבני ישראל במדבר עם תיאור של מצווה שאין לה שום הסבר רציונאלי, מצווה שאדם אינו מסוגל להבין במונחים הגיוניים. אפילו שלמה המלך, החכם מכל אדם, נאלץ להודות שהפרשה הזאת בתורה נשגבת מבינתו האדירה.
אם התורה נועדה להדריך אותנו בחיים וערכיה נועדו לשפר את התנהגותנו ואת אורח חיינו ולעזור לנו להגיע למטרה ולהיות עם קדוש, למה להכניס לתורה את הפרשה הזאת, כשאין לה, לכאורה, שום השפעה מעשית על חיי היומיום שלנו ואין בה כדי להרחיב את ההבנה שלנו בדבר נוכחות ד' בכל דבר בחיינו?
על אף שיש במשנה מסכת שמוקדשת לחוקים, להלכות ולצדדים הטכניים של מצוות פרה אדומה, אין בה דיון בסיבות לעצם קיומה של המצווה הזאת והיא גם לא עוסקת בשאלה מדוע פרשה זו נמצאת באמצע התיאור של האירועים שקרו לדור המדבר, אותו דור שיצא ממצרים והיה נוכח במעמד הר סיני.
יש לנו תיעוד ותיאור היסטורי במשנה ובמקורות לא רבניים לקיום הלכה למעשה של המצווה הזאת בתקופה שבית המקדש היה קיים. זאת תזכורת לכבוד שאנחנו חייבים לכבד ולקיים את מצוות האל גם כאשר אינן כפופות להבנה אנושית. עם זאת, אנחנו זקוקים למידה, ולו מועטה, של הבנה על מנת שלפרשה הזאת תהיה משמעות בשבילנו.
אני חושב שהתורה באה להראות לנו את העובדה שגם חיי האדם הם אינם הגיוניים למעשה, ושהתנהגות האדם פעמים רבות איננה רציונאלית או מתיישבת עם השכל הישר. איך ייתכן שהדור שיצא ממצרים והיה עד להתגלות על הר סיני מתלונן על אוכל, כשהיה מספיק מזון שירד משמים? איך ייתכן שבני ישראל העדיפו את מצרים או המדבר על פני חיים בארץ כנען? איך ייתכן שהשבט של משה ואהרון התקומם ופתח במרד גלוי נגדם?
האם כל אלה אינן החלטות בלתי הגיוניות ובלתי סבירות? החלטות עם חסרונות איומים? ובכל זאת, ההחלטות האלה התקבלו והחלטות דומות להן ממשיכות להתקבל שוב ושוב בחיים היהודיים ובחיים בכלל לכל אורך ההיסטוריה. למרות מיטב המאמצים שלנו והאשליה המתמדת שלנו שאנחנו חיים בעולם רציונאלי, התורה באה ואומרת לנו כאן שזאת הנחה שגויה.
אם חיי היומיום לא כפופים להיגיון ולתחזיות מדויקות, מאוד לא הוגן ואף לא הגיוני לדרוש מהתורה ומהקב"ה לתת לנו הבנה מושלמת של המצוות והחוקים. התורה מכניסה את הפרשה הזאת לאמצע הסיפור על ההרפתקאות של בני ישראל במדבר כדי לציין שתעלומות החיים רבות בעולם הרוחני לא פחות מאשר בעולם החומרי והמעשי, לכאורה.
אחד השיעורים הכי גדולים ביהדות הוא שאנחנו צריכים להתנהג באופן רציונאלי גם כאשר בו-בזמן אנחנו מבינים שיש חלק גדול בחיים הפרטיים והלאומיים שלנו שפשוט נשגב מבינתנו.
חזרה למעלה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il