- הלכה מחשבה ומוסר
- הלכה יומית
בדיקת מקום תפילין של ראש
עיקרי ההלכות
א. שני דרכים לבדיקת מקום תפילין של ראש- באמצעות האצבעות, בהבטה במראה.
ב.גילוי תפילין של ראש- תפילין של ראש צריכים להיות גלויים לדעת המקובלים יש לכסותם בטלית.
א. בדיקת מקום תפילין של ראש
תפילין של ראש צריכות להיות מונחות מעיקרי השיער ועד מקום שמוחו של תינוק רופס, מכוונות באמצע הראש, בין העיניים.
כיצד ניתן לבדוק שהן במקומן?
יש פוסקים שאוסרים להביט במראה מחשש לאיסור 'לא ילבש' 1 . חלקם סוברים שאף לצורך תיקון מקום התפילין על הראש אין להביט במראה. אלא לבדוק באמצעות האצבעות שהתפילין במקומן 2 .
לעומתם, פוסקים רבים סוברים שאין איסור להביט במראה. ויש לזה שלש סיבות:
1- האיסור הוא במקום בו מנהג הנשים בלבד להביט במראה, במקום בו גם גברים רגילים להביט- אין משום לא ילבש. בזמנינו גברים רגילים להביט במראה ואין איסור.
2- האיסור הוא שכוונתו להתקשט ולהתייפות, אך כשהכוונה היא אחרת מותר. לכן מותר לכוון את מקום התפילין בעזרת מראה.
3- האיסור הוא לא להביט, אלא התוצאה של ההבטה, שיתקשט כמנהג הנשים. בהבטה על מנת לכוון תפילין זה לא שייך ומותר.
להלכה- רבו המתירים, וכך נהגו רבים 3 .
ב. גילוי תפילין של ראש
כתוב בתורה (דברים כח י): "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". ודרש רבי אליעזר בן הורקנוס: "אלו תפילין שבראש".
מכאן למדו הראשונים שהתפילין של ראש צריכות להיות מגולות, שיראו לעיני כל. ולא רק הבית אלא גם הקשר.
אמנם, מאחר וזו דרך כבוד, אין דרך ארץ לתלמיד לפני רבו לגלות את התפילין, שלא ישווה עצמו לרבו, ולכן יכסה את התפילין בטלית. לדעת רמ"א בזמנינו אין להקפיד בזה מאחר ומניחים תפילין רק בזמן התפלה, אך לכתחילה אם אפשר, כדאי להדר בזה.
לדעת האר"י הקדוש, יש לכסות את התפילין, והנוהגים על פי הקבלה יעשו זאת 4 .
א. שני דרכים לבדיקת מקום תפילין של ראש- באמצעות האצבעות, בהבטה במראה.
ב.גילוי תפילין של ראש- תפילין של ראש צריכים להיות גלויים לדעת המקובלים יש לכסותם בטלית.
א. בדיקת מקום תפילין של ראש
תפילין של ראש צריכות להיות מונחות מעיקרי השיער ועד מקום שמוחו של תינוק רופס, מכוונות באמצע הראש, בין העיניים.
כיצד ניתן לבדוק שהן במקומן?
יש פוסקים שאוסרים להביט במראה מחשש לאיסור 'לא ילבש' 1 . חלקם סוברים שאף לצורך תיקון מקום התפילין על הראש אין להביט במראה. אלא לבדוק באמצעות האצבעות שהתפילין במקומן 2 .
לעומתם, פוסקים רבים סוברים שאין איסור להביט במראה. ויש לזה שלש סיבות:
1- האיסור הוא במקום בו מנהג הנשים בלבד להביט במראה, במקום בו גם גברים רגילים להביט- אין משום לא ילבש. בזמנינו גברים רגילים להביט במראה ואין איסור.
2- האיסור הוא שכוונתו להתקשט ולהתייפות, אך כשהכוונה היא אחרת מותר. לכן מותר לכוון את מקום התפילין בעזרת מראה.
3- האיסור הוא לא להביט, אלא התוצאה של ההבטה, שיתקשט כמנהג הנשים. בהבטה על מנת לכוון תפילין זה לא שייך ומותר.
להלכה- רבו המתירים, וכך נהגו רבים 3 .
ב. גילוי תפילין של ראש
כתוב בתורה (דברים כח י): "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". ודרש רבי אליעזר בן הורקנוס: "אלו תפילין שבראש".
מכאן למדו הראשונים שהתפילין של ראש צריכות להיות מגולות, שיראו לעיני כל. ולא רק הבית אלא גם הקשר.
אמנם, מאחר וזו דרך כבוד, אין דרך ארץ לתלמיד לפני רבו לגלות את התפילין, שלא ישווה עצמו לרבו, ולכן יכסה את התפילין בטלית. לדעת רמ"א בזמנינו אין להקפיד בזה מאחר ומניחים תפילין רק בזמן התפלה, אך לכתחילה אם אפשר, כדאי להדר בזה.
לדעת האר"י הקדוש, יש לכסות את התפילין, והנוהגים על פי הקבלה יעשו זאת 4 .

זמן הנחת תפילין בבוקר
בית מדרש ג. אסף | איר תשע"ז

שהחינו על בנית סוכה
בית מדרש ג. אסף | תשרי תשע"ו

פתיחה להלכות כשרות
בית מדרש ג. אסף | חשוון תשע"ד

מתי חייבים לברך תפילת הדרך?
בית מדרש ג. אסף | תשע"ג

בית מדרש ג. אסף

האם צריך לעצור את הרכב בזמן תפילת הדרך?
תמוז תשע"ג

שם הישוב בית אל
כסלו תשע"ח

האם חובה ללכת לרופא
חשוון תשע"ד

הקבלת פני רבו והושענות
תשרי תשע"ו
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
'קבעתי את מושבי – בבית המדרש'
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
ארבע כוסות ושלוש מצות
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
שבירת 7 המיתוסים של ליל הסדר
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
איך המזוזה שומרת עלינו?
למה ללמוד גמרא?
בדיקת פירות ט''ו בשבט

תנור אחד לבשרי ולחלבי
בית מדרש ג. אסף | סיון תשע"ד
מנהגי שלושת השבועות
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ

תפילת הדרך - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז

הלכות ייחוד
הרב יוני לביא | אלול תשס"ח
התבוננות על כלל ישראל
שיחת מוצ"ש פרשת בהעלותך תשפ"ג
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ד סיון תשפ"ג
העמק דבר פרשת בהעלותך
הרב חיים כץ | י"א סיוון תשפ"ג
כל אשר דיבר ה' נעשה
ליקוטי מוהר"ן תורה קצ
הרב יהודה מלמד | י"ב סיון תשפ"ג
