- בית מדרש
- דיני כשרות
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
בצל שום וביצה שעבר עליהם הלילה
עיקרי ההלכות
א.אסור לאכול שום, בצל וביצה קלופים שעבר עליהם לילה שלם, מאחר ושורה עליהם רוח רעה.
ב.אם נשאר מעט שערות בראש הבצל או השום, או מעט מן הקליפה- מותרים באכילה.
ג.היו מעורבים במאכל (כגון סלט) או מתובלים בשמן או חומץ- מותרים באכילה.
א. בצל, שום וביצה קלופה
שני מיני מאכלי סכנה נאסרו. יש מאכלים שסכנתם פיזית (כמו משקים מגולים), ויש שסכנתם 'סגולית', כלומר, הסכנה נובעת מעולם הרוח ולא מעולם החומר.
בתלמוד מובא שעל שלשה מאכלים כאלו הזהיר רבי שמעון בר יוחאי "שהעושה אותן מתחייב בנפשו ודמו בראשו" ואלו הם: "האוכל שום קלוף ובצל קלוף וביצה קלופה", ובתנאי שעבר עליהם לילה.
הגמרא מסבירה שהסכנה במאכלים אלו היא מפני ששורה עליהם רוח רעה.
הרמב"ם, טור והשו"ע לא הזכירו איסור זה. יש שביארו שהסיבה שלא הביאו זאת היא משום שבירושלמי משמע שיש חולקים על דברי רשב"י.
למרות זאת, פוסקים רבים כתבו להקפיד שלא לאוכלם, וכן המנהג למעשה 1 .
ב. אופנים בהם מותרים בצל שום וביצה קלופים
בגמרא מובאים שני אופנים בהם לא שורה רוח רעה על בצל, שום וביצה: "ולא אמרן אלא דלא שייר בהן עיקרן או קליפתן, אבל שייר בהן עיקרן או קליפתן לית לן בה".
קליפתן: אפילו נשאר קצת מהקליפה, כל שאינו קלוף לגמרי אין שורה עליו רוח רעה. עיקרן הוא ה'זקן' שבראש השום והבצל.
בפוסקים מובאים עוד אופנים בהם אין חשש של רוח רעה:
1.כאשר הם מעורבים עם מאכל אחר, כגון סלט, מרק וכדומה.
2. לשפוך עליהם שמן או מלח.
3. אם לא עבר לילה שלם אלא רק חלק מהלילה 2 .
א.אסור לאכול שום, בצל וביצה קלופים שעבר עליהם לילה שלם, מאחר ושורה עליהם רוח רעה.
ב.אם נשאר מעט שערות בראש הבצל או השום, או מעט מן הקליפה- מותרים באכילה.
ג.היו מעורבים במאכל (כגון סלט) או מתובלים בשמן או חומץ- מותרים באכילה.
א. בצל, שום וביצה קלופה
שני מיני מאכלי סכנה נאסרו. יש מאכלים שסכנתם פיזית (כמו משקים מגולים), ויש שסכנתם 'סגולית', כלומר, הסכנה נובעת מעולם הרוח ולא מעולם החומר.
בתלמוד מובא שעל שלשה מאכלים כאלו הזהיר רבי שמעון בר יוחאי "שהעושה אותן מתחייב בנפשו ודמו בראשו" ואלו הם: "האוכל שום קלוף ובצל קלוף וביצה קלופה", ובתנאי שעבר עליהם לילה.
הגמרא מסבירה שהסכנה במאכלים אלו היא מפני ששורה עליהם רוח רעה.
הרמב"ם, טור והשו"ע לא הזכירו איסור זה. יש שביארו שהסיבה שלא הביאו זאת היא משום שבירושלמי משמע שיש חולקים על דברי רשב"י.
למרות זאת, פוסקים רבים כתבו להקפיד שלא לאוכלם, וכן המנהג למעשה 1 .
ב. אופנים בהם מותרים בצל שום וביצה קלופים
בגמרא מובאים שני אופנים בהם לא שורה רוח רעה על בצל, שום וביצה: "ולא אמרן אלא דלא שייר בהן עיקרן או קליפתן, אבל שייר בהן עיקרן או קליפתן לית לן בה".
קליפתן: אפילו נשאר קצת מהקליפה, כל שאינו קלוף לגמרי אין שורה עליו רוח רעה. עיקרן הוא ה'זקן' שבראש השום והבצל.
בפוסקים מובאים עוד אופנים בהם אין חשש של רוח רעה:
1.כאשר הם מעורבים עם מאכל אחר, כגון סלט, מרק וכדומה.
2. לשפוך עליהם שמן או מלח.
3. אם לא עבר לילה שלם אלא רק חלק מהלילה 2 .

לחמניות חלביות
בית מדרש ג. אסף | תשע"ד
סוגי בליעות
פרק לה
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ
האם לאחר ששוטפים ירקות עלים רגילים בטלים החרקים?
הרב חגי פנחס בר גיורא (במברגר) | תמוז תשע"ו
הגזירות על מאכלי גויים
סעיף כז
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ

בית מדרש ג. אסף

חובת הרב לתלמידיו
שבט תשע"ח

שהחינו על בנית סוכה
תשרי תשע"ו

אלול שופר ותשובה
אלול תשע"ו

מתי חייבים לבדוק מחרקים
חשוון תשע"ה
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
נס חנוכה בעולם שכלי ?
למה תמיד יש מחלוקת?
איך ללמוד גמרא?
האם מותר לפנות למקובלים?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
דיני פרשת זכור
ניסוך מים: איך שמחים גם בדרך ליעד?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
כשר קצר ולעניין!
הלכות בדיקת חמץ
פרק ד
הרב אליעזר מלמד | תשפ

הלכות פסח
מתוך 'קול צופייך' גיליון 396
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | אדר תשס"ז

רעיונות לפסח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ז - תש"ס
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד
מי אתה, שאול?
שמואל א' פרק ח' כ"ב, ט' א'-ב'
הרב שמעון קליין | ח' אדר תשפ"ג
