- פרשת שבוע ותנ"ך
- כי תשא
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
חנה בת חיים
לא עוד "בדה לך דת"
על בסיס הנחות יסוד הרואות בחיוב את הנהנתנות, ניתן למצוא לגיטימציה כמעט לכל מעשה מקולקל. עלינו מוטלת המשימה הקדושה להסיר מתוכנו את רדיפת ההנאות.
בפרשתנו מספרת התורה על חטא העגל. אומרים על כך חז"ל שלא עבדו ישראל ע"ז אלא להתיר להם גילוי עריות בפרהסיא" (ראה לקמן).
אנו מתמודדים עם אידיאלים שונים אשר לעיתים סותרים את נוחותנו. האמת והצדק דורשים מאיתנו להתעלות אליהם, ואינם מניחים לנו ליפול ברשת יצרנו. האדם נמצא במצוקה, בין הפטיש לסדן, אוי לו מיצרו ואוי לו מיוצרו. ברגע זה, פונה היצר הרע לאדם ומציע לו פתרון מבריק: "מדוע להתקוטט?" הוא אומר, "בא נפתור את העניין כחברים. נמציא אידיאולוגיה בה רדיפת התענוגות היא דבר שלכתחילה. אידיאולוגיה זו תיתן לגיטימציה מלאה לכל רצונותיך ומעשיך, ובזה תפתור לך הרבה בעיות - בדרך זו מובטחים לך חיים קלים ללא מאבקים מייסרים, וללא ייסורי מצפון".
הוא אשר אמרו חז"ל (סנהדרין דף סג ע"ב):
רצונם לומר שכל מה שהמציאו אידיאולוגיה שיקרית לא היה אלא על מנת ליתן לגיטימציה כללית לתאוותיהם.
גם כיום ניצבו אנשים, אשר נפלו ושקעו עוד ועוד ברדיפת תאוות ונהנתנות, אשר לימדונו בני אדום. נקיפות מצפון ורגשות אי לגיטימציה מילאו אותם, עד אשר החליטו לנקוט בצעד מפתיע: "בואו ונחרוט את הנהנתנות על דגלנו" אמר להם היצר הרע. "בואו נאמר שאדרבא, מי שאינו רודף תענוגות, חוטא הוא, פושע הוא כלפי עצמו ומשפחתו!", וכך קם דור חדש אשר לא ידע אידיאלים מה הם.
רעיונות אלו, שעד לפני כמה עשרות שנים בודדות, היו נחשבים לזרים, מוזרים ומעוררי בוז, משתרשים אט אט וקונים להם מקום של כבוד בחברה המודרנית. ובדרך זו מתהווה לו דור חדש, שיחסו אל האידיאלים שונה בתכלית השינוי משל קודמיו. כך שאף הכופר שבחלוצים לא היה מעלה בדעתו שאלו יהיו הפירות שיניב.
על בסיס הנחות יסוד הרואות בחיוב את הנהנתנות, ניתן למצוא לגיטימציה כמעט לכל מעשה מקולקל. עלינו מוטלת המשימה הקדושה להסיר מתוכנו את רדיפת ההנאות. להופיע בעולם את דגל האידיאל. את משימת חיי האדם להדבק באלוהיו. או אז יתגלה בעולם מה בין עובד ה' לאשר לא עבדו. האמת והצדק יזהירו כזהר הרקיע, ויורו את דרכם האמיתית.
אנו מתמודדים עם אידיאלים שונים אשר לעיתים סותרים את נוחותנו. האמת והצדק דורשים מאיתנו להתעלות אליהם, ואינם מניחים לנו ליפול ברשת יצרנו. האדם נמצא במצוקה, בין הפטיש לסדן, אוי לו מיצרו ואוי לו מיוצרו. ברגע זה, פונה היצר הרע לאדם ומציע לו פתרון מבריק: "מדוע להתקוטט?" הוא אומר, "בא נפתור את העניין כחברים. נמציא אידיאולוגיה בה רדיפת התענוגות היא דבר שלכתחילה. אידיאולוגיה זו תיתן לגיטימציה מלאה לכל רצונותיך ומעשיך, ובזה תפתור לך הרבה בעיות - בדרך זו מובטחים לך חיים קלים ללא מאבקים מייסרים, וללא ייסורי מצפון".
הוא אשר אמרו חז"ל (סנהדרין דף סג ע"ב):
"אמר רב יהודה אמר רב: יודעין היו ישראל בעבודה זרה שאין בה ממש, ולא עבדו עבודה זרה אלא להתיר להם עריות בפרהסיא".
רצונם לומר שכל מה שהמציאו אידיאולוגיה שיקרית לא היה אלא על מנת ליתן לגיטימציה כללית לתאוותיהם.
גם כיום ניצבו אנשים, אשר נפלו ושקעו עוד ועוד ברדיפת תאוות ונהנתנות, אשר לימדונו בני אדום. נקיפות מצפון ורגשות אי לגיטימציה מילאו אותם, עד אשר החליטו לנקוט בצעד מפתיע: "בואו ונחרוט את הנהנתנות על דגלנו" אמר להם היצר הרע. "בואו נאמר שאדרבא, מי שאינו רודף תענוגות, חוטא הוא, פושע הוא כלפי עצמו ומשפחתו!", וכך קם דור חדש אשר לא ידע אידיאלים מה הם.
רעיונות אלו, שעד לפני כמה עשרות שנים בודדות, היו נחשבים לזרים, מוזרים ומעוררי בוז, משתרשים אט אט וקונים להם מקום של כבוד בחברה המודרנית. ובדרך זו מתהווה לו דור חדש, שיחסו אל האידיאלים שונה בתכלית השינוי משל קודמיו. כך שאף הכופר שבחלוצים לא היה מעלה בדעתו שאלו יהיו הפירות שיניב.
על בסיס הנחות יסוד הרואות בחיוב את הנהנתנות, ניתן למצוא לגיטימציה כמעט לכל מעשה מקולקל. עלינו מוטלת המשימה הקדושה להסיר מתוכנו את רדיפת ההנאות. להופיע בעולם את דגל האידיאל. את משימת חיי האדם להדבק באלוהיו. או אז יתגלה בעולם מה בין עובד ה' לאשר לא עבדו. האמת והצדק יזהירו כזהר הרקיע, ויורו את דרכם האמיתית.
אל יאוש, הוא שומע!
הרב נתנאל יוסיפון | אדר א תשפ"ב
מה הם דרכי ה'?
הראשל"צ הרב שלמה משה עמאר | י"ד אדר א' התשע"ד

סליחה בלי כפרה
הרב אביחי קצין | יב' אדר תשס"ט
י"ג מידות של רחמים, שמן המשחה ומזבח הקטורת
הרב ראובן ששון | כ' אדר תשפ"א

הרב אריאל פרג'ון
רמ בישיבת תורת החיים, יד בנימין

דוב דקדושה
אדר תשס"ו

קבלו דברי – צדקות ופסיקת הלכה
מאמר מס' 5
איר תשס"ט

גבול האור
י שבט תשס"ח

מעלת החכם בפסיקת ההלכה
מאמר מס' 2
שבט תשס"ט
איך נהנים כשעובדים קשה?
ארץ החיים – הקשר המיוחד שלנו לארץ
לו הייתי רוטשילד
איך לקשור את הסכך?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
שופר
"עין במר בוכה ולב שמח"
מה הם קטניות ומי הם אוכלי קטניות?
מה המשמעות הנחת תפילין?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?

הבדלה במוצאי שבת , מוצאי יום טוב ומוצאי יום הכיפורים
הרב מיכאל יומטוביאן | תשרי תשע"ח
נטילת לולב
הרב אליעזר מלמד | תשרי תשע"ח

הבדלה במוצאי שבת , מוצאי יום טוב ומוצאי יום הכיפורים
הרב מיכאל יומטוביאן | תשרי תשע"ח

נטילת לולב
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
העמק דבר פרשת וזאת הברכה - חלק ב'
הרב חיים כץ | ו' בתשרי תשפ"ד
תתפלא! יש לך המון זמן!
הרב נתנאל יוסיפון | תשרי תשפ"ד
מהות התשובה
הרב אליעזר בן פורת | ו' תשרי תשפ"ג
