בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • וירא
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

הרב מרדכי צמח בן מזל

undefined
הציווי "התהלך לפני" תחלתו בהתגלות זו, שאילצה את אברהם להורות הלכה לדורות ש"גדולה הכנסת אורחים מקבלת פני השכינה".
קיים אברהם אבינו את כל התורה כולה לפני שנתנה: "וישמור משמרתי מצוותי חוקותי ותורותי", אפילו ערובי תבשילין. קיים - אבל לא הורה הלכה. אבל בתחום זה של הכנסת אורחים - הורה הלכה לדורות.
מי שהגיע מעצמו להכרה - "אם יש בירה יש גם בעל בירה", העמיק גם להבין על דרכי המבנה של הבירה וההכרה כי "עולם חסד יבנה" "יבנה" - ביצירה הראשונית ו"יבנה" בהמשך קיומו. לפיכך בנה גם הוא את עולמו האישי על יסוד החסד, בו ראה את דרך ה' שעליו לצוות את בניו ואת בביתו אחריו לעשות "צדקה ומשפט", ואין לך חסד גדול מהכנסת אורחים. וגם אם הם ערביים המשתחווים לאבק רגליהם, גם להם צלם אלקים והכנסתם והדאגה להם קודמת לקבלת פני השכינה.
כי השכינה, הנסתר שבה עמוק עמוק מי ידענו, הגלוי שבה - העולם שנוצר ונברא בחסד והמשך עשייתו הוטלה עלינו בחסד, כדרך בנינו. ואין לך קבלת שכינה גדול - מעשיית חסד, מהכנסת אורחים.
(התשנ"א)




את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il