ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

הבקשה לישב בשלוה

דף הבית בית מדרש פרשת השבוע חומש בראשית וישב Bookmark and Share
גירסת הדפסה
שלח לחבר

כ' כסלו תשס"ט

הבקשה לישב בשלוה


נערך על ידי הרב

מוקדש לעלוי נשמת
רחל בת יקוט

יעקב מתיישב בארץ-ישראל, ארץ כנען, ארץ אבותיו. במשפט הראשון של פרשת השבוע טמונה התקווה של יעקב ושל כל צאצאיו. רש"י מצטט את המדרש ואומר שיעקב רצה להירגע מהצרות שהיו לו ולחיות בשקט ובשלווה את שארית ימיו. זאת משאלת לב אנושית וטבעית.
אך הצרות של יעקב לא תמו. רחוק מזה. המחלוקת בין יוסף ואחיו והאסון שבא בעקבותיה הרסו את התקווה של יעקב לחיות בשקט ובשלווה. האמת שעולה מההיסטוריה היהודית מראה ששנות השלווה של העם היהודי בארץ-ישראל היו מעטות ונדירות יחסית. תמיד חשבנו שהקמת בית לאומי משלנו בארץ-ישראל יהיה הדבר הטוב ביותר לחיים היהודיים בכל מה שקשור למיגור תופעת האנטישמיות. הרצל הבטיח שהאנטישמיות תיעלם עם הקמת מדינה יהודית עצמאית. למרבה הטרגדיה, ההיסטוריה הראתה שזה לא נכון כלל ועיקר. למעשה, המדינה היהודית החמירה, במובנים רבים, את הפעילות האנטישמית בעולמנו היום. הכמיהה לשלווה לא פעם מעוורת אנשים ומונעת מהם לראות את המציאות הלא נעימה ואת הסכנות הצפויות.
יעקב ער לבעיה בין יוסף לאחיו, אך איננו פועל למנוע את האלימות שנמצאת מתחת לפני השטח של הסכסוך הזה. בגלל הרצון שלו לנוח ולחיות בשלווה בארץ-ישראל - רק לחיות בלי הצקות משכניו ומאויביו - הוא אפילו לא מנסה למנוע את מלחמת האזרחים שמתחילה להתרקם בביתו.
משום כך הקב"ה מותח ביקורת, כביכול, על הרצון של יעקב לחיות בשלווה בכל מחיר. השלווה תבוא בעולם הבא ולא בעולם הזה, שמלא בעיות ואתגרים.
הקהילה היהודית בישראל משתוקקת לשלום ולשלווה כמעט בכל מחיר. הרצון כה עז עד שהוא הוליד מחלוקת גדולה וקרע בין סיעות שונות בחברה הישראלית. הרצון בשלום מכריע את כל הנושאים האחרים ויוצר בקרבנו פילוגים גדולים ואפילו מוליד אלימות. לכן כמעט שלא נעשה מאמץ לרפא את המחלוקות האלה ולהתרכז בבתים ובמשפחות שלנו. הרצון העז בשלום ובשלווה שאב את כל החמצן מכל הנושאים האחרים בחיים בישראל. בגלל הרדיפה אחרי יעד שכיום הוא אולי מעבר להישג ידנו, ויתרנו על ההזדמנות להשיג הצלחה אמיתית באתגרים זוהרים פחות שעומדים בפנינו.
בן גוריון, שאיננו מפורסם באדיקותו הרבה, אמר שיש נושאים מסוימים שפתרונם הקבוע יבוא רק בימות המשיח. אין ספק שהוא התכוון לומר שיש בעיות שאי-אפשר לפתור בהווה. מותר לנו לשאוף לשקט ושלווה, אבל לא על חשבון ראיית המציאות והסכנות שניצבות בפנינו. הדוגמה של יעקב עודנה לקח חשוב לכולנו כאשר אנחנו מתמודדים עם האתגרים והקשיים שיש לנו כיום.
חזרה למעלה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il