שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • שאלות כלליות
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
יש לי מישהו בקבוצה של חיזוקים שביקש לקרוא פרק תהילים לרפואה של מכר שלו שעובר באותו רגע ניתוח והשעה מאוד מאוחרת. אני קראתי פרק האם מותר לשלוח בקבוצות שכנראה האנשים בקבוצה יכולים להתעורר מההודעה? מצד אחד ההודעה יכולה להעיר אותם ואז גזל שינה, מצד שני יכול להיות שעוד יקראו פרקי תהילים ובכך הניתוח בע״ה יצליח/יעזור.
תשובה
שלום וברכה, חושבני שהרבה אנשים שמים את הקבוצות וואצאפ על שקט, ואם לא, אז כנראה שלא מפריע להם לקבל הודעות בכל מיני שעות. ובכל זאת יתכן שישנם מעט אנשים שהודעות בשעות מאוחרות בלילה או מאד מוקדמות בבוקר עלולות להפריע להם. על כן לא ראוי לשלוח הודעות בשעות מאוחרות, אלא במקרים חריגים, כאשר אתה חושב שבסך הכל הקבוצה רוצה לקבל הודעות אלו בשעות מאוחרות. זה משתנה באיזה קבוצה מדובר ובפרטים נוספים. בדברים כאלה צריך לפעול לפי השכל הישר וההגיון הבריא. ועשית כחכמתך! מקורות והרחבה: עיין בתשובות והנהגות (ח"ב סי' נ) שאין להעיר אדם לתפילה במניין אם יש ספק אם הוא רוצה שיעירו אותו משנתו. וז"ל: "ונראה שגם לתפלה בציבור ראוי להעירו, אבל ד"ז צ"ב דתלוי אם ידוע שנזהר מאד בתפלה בציבור וחמור לו ענין זה, ויצטער שחסר לו ראוי להעירו, אבל בספק נראה שאין להעיר, שמדינא מפורש בגמרא בתפלה בציבור שאם טריחא ליה מלתא אין חיוב (ברכות ז ב) וכן רק עד מיל חייבין ולא יותר, ולכן כאן להעירו משינתו שזהו טירחא גדולה צריך גילוי דעת ממנו שרוצה בכך... ומצוי שבאיחר לישון אם נתעורר, שוב לא ישן עוד, וכל היום יופרע בלימודו ובזה וודאי שאין להעירו אלא בגילוי דעת מפורש כדלעיל, והעיקר שאיסור גזל שינה חמור ורק כשההיתר ברור יש להעירו וכדלעיל". עכ"ל. כמובן שאין המקרה שעליו מדבר התשובות והנהגות דומה למקרה שלנו מכמה טעמים, אך העיקרון שכתב נכון גם לכאן, שאין להעיר אנשים לדבר מצוה אם אתה לא חושב שהם רוצים להתעורר והם לא לגמרי מחויבים בדבר. כל טוב!
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il