ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

האם בלעם בירך את ישראל?

בית מדרש פרשת השבוע חומש במדבר בלק Bookmark and Share
גירסת הדפסה
שלח לחבר

תמוז תשע"א

האם בלעם בירך את ישראל?


נערך על ידי הרב

מוקדש לעלוי נשמת
אפרת בת נעמי

יש אנשים שהתחביב שלהם הוא לשחוט 'פרות קדושות'. אחד הדרכים לשחיטת פרות כאלו הוא למצוא פתגמים מוכרים מחז"ל ולגלות שבעצם ... אין משפט כזה בחז"ל. לדוגמא: המשפט המפורסם - "מאן מלכי? רבנן" (תרגום: מי המלכים שלנו? חכמים) לא מופיע במתכונת זו בחז"ל, אלא רק משפטים דומים (עיין גיטין סב). וכבר היה מי שהציע פרס כספי גבוה למי שיאתר לו פתגמים מסוימים.
פרה קדושה כזו היא, לכאורה, ברכות בלעם. כולנו יודעים, עוד מהימים ששיננו את ברכותיו של בלעם בבית הספר, שבלעם בירך את ישראל. כך גם אומר בלק במפורש בתורה - "לקוב אויבי קראתיך, והנה ברכת ברך זה שלוש פעמים".
אולם, המתבונן היטיב בברכות בלעם מגלה שאין כן ברכות כי אם תיאורי שבח. לדוגמא - "מה טובו אוהליך יעקב, משכנותיך ישראל". זה שבח אדיר, אך ברכה היא איחול שכך יקרה בעתיד. האמירה - אתה חכם' היא שבח, לעומת זאת האיחול - 'תגדל ותהיה חכם' זו ברכה.
אם נעמיק בהתבוננות זו נשפוך בכך אור חדש על כל עניינו של בלעם, אור שילמד אותנו עומק חדש בעבודת ה', עומק שיביא תועלת גדולה לכל אחד ואחת מאיתנו בחיי היום יום.
בלעם תכנן לקלל את ישראל, אך הקב"ה הפך את קללותיו לברכות. נמצא ש"מברכותיו של אותו רשע, אתה למד מה היה בליבו" (סנהדרין קה). אם כך, כיצד התכוון בלעם לקלל את ישראל? לתאר אותם בצורה שלילית. להסתכל עליהם בדרך שלילית ובכך תחול עליהם קללה, חלילה. לכך כיוונו חז"ל באמירתם העמוקה, שהראשונה ממידותיו המגונות של בלעם היא - 'עין רעה' (אבות ה, כג).
וכיצד הסתכלות שלילית תיצור מציאות שלילית? על כך ענו חז"ל (ע"ז ד) באבחנתם את ה'נקודה' המדויקת של בלעם - "ויודע דעת עליון", שהיה יודע לכוון אותה השעה שהקב"ה כועס בה". הקב"ה מסתכל כל היום על העולם באהבה וחיבה, אולם רגע קטן ביום הוא כועס על העולם, שנאמר: "א-ל זועם בכל יום". רגע זה הוא קטן כל כך, ששיעורו פחות משניה - 1/53848 משעה. ברגע זה, אם האדם מתחיל, חלילה, לקלל אדם אחר קללתו מתקיימת. בלעם ידע לכוון אותה שעה. תוכניתו הייתה לקלל באותה שעה, אלא שהקב"ה הפר את עצתו הרעה, ובאותם ימים כלל לא זעם.
נמצא, שהעולם טוב, אלא שכוחו של בלעם הוא לקחת את הנקודה הרעה הקטנה ולהפוך אותה לכול העולם, שהרי אם קללתו הייתה נתפסת ברגע הקטן היא הייתה הופכת לנצחית. וכיצד הופכים עולם טוב לעולם רע? על ידי ה'משקפיים השחורות', ההסתכלות השלילית.
במילים אחרות, בעולם הנפש שלנו - הקב"ה אוהב את העולם. העולם הוא טוב. אך יש בו גם נקודה של חיסרון (שלא כאן המקום לעמוד עליה, שהרי זו סוגיית הטוב והרע בעולם). נקודת חסרון זו היא קטנה וזניחה ביחס לשאר היום. אולם, פעמים רבות, אנו נוטים לחשוב ולהתבונן על נקודה זו כל היום, וממילא נקודה זו הופכת להיות כל עולמינו, ואז באמת רע לנו.
הרי אדם שעוצם את עיניו ומדמיין שיש לו את כל העושר שבעולם, באותם רגעים הוא מרגיש וחש בדיוק כשם שמרגיש העשיר הגדול. אין הבדל. (תנסו!). וכן, להיפך. מי שחושב כל היום על הנקודה החסרה אצלו, הרי כל היום הוא חי רק נקודה זו, והיא באמת כל עולמו. הכול תלוי בעין הטובה והרעה.
בואו נהפוך את קללותיו של בלעם לברכה. נתבונן על הנקודות הטובות, נחיה אותם, ואז יהיה לנו טוב. "ולא אבה ה' אלהיך לשמע אל בלעם, ויהפך ה' אלהיך לך את הקללה לברכה כי אהבך ה' אלהיך".
חזרה למעלה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il