- משנה וגמרא
- סוכה
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
מסכת סוכה דף ל"ג
חלק א – דיני ההדס
א. זיהוי ההדס ("ענף עץ עבות")
ברייתא א -
- עבות – שהעלים בכל שורה עולים אחד על השני (רש"י – אותו עוקץ, תוס' – סמוכים באותה שורה).
ולכן לא זית,
- ענף עץ – שהעלים ("ענף") מכסים את העץ, כלומר שהקצה העליון של כל עלה מכסה את בסיס העלה שמעליו.
ולכן לא דולבא,
- דרכי דרכי נועם / האמת והשלום אהבו –
ולכן לא הירדוף (קוצים / סם המוות).
ברייתא ב –
ת"ק – עבות = קלוע, ודומה לשלשלת.
ראב"י – "ענף עץ עבות" – שטעם (ריח) העץ והפרי שווים.
ב. הגדרת עבות
רב יהודה (ואמימר) – 3 יחד
רב כהנא (ורב אחר ב"ר) – גם 2 + 1 סמוך זה בסדר
ג. נשרו רוב עליו
אביי – עקרונית פסול,
ורק כשר אם היו יותר מ3 עלים בשורה (הדס המצרי), ונשארו 3,
והחידוש שהדס המצרי כשר, אפילו שיש לו שם לוואי, נלמד מ"עבות".
ד. התייבשו רוב עליו -
אם נשארו 3 עלים לחים בראש כל ענף – כשר (רש"י).
ה. נקטם ראשו – פסול. עלתה בו תמרה – כשר.
(דילוג: לג. שליש עליון עד 3-).
ו. היו ענביו מרובין - פסול
רב חסדא – רב:
- רק במרוכז, אך במפוזר – כשר.
דחיית רבא – במפוזר זה הדס מנומר ופסול (אינו הדר).
- רק שחורים, אך ירוקים - כשר.
ואדום – שחור, ופסול.
(לג: מתחת לאמצע)
חלק ב – האם מותר למעט הענבים ביו"ט?
משנתנו ות"ק בברייתא – אסור (מתקן כלי),
ר"א בר"ש – מותר, אם ליקטן לאכילה.
והרי דבר שאין מתכוון אסור?
- סובר כר"ש אביו שדבר שאינו מתכוון מותר.
דחייה – הרי מודה ר"ש בפסיק רישא.
- כאן יש לו הדס אחר, ואז לתיקון שעושה אין שום משמעות ומותר.
- המקור לדיחוי מקודשים.
- יש שתי רמות של דיחוי:
- כל הבדיקה רק כשנכנסו ל"תחום" של המצווה (למשל בד' מינים – בכניסת החג או כשאגד).
(לג. 10-)
חלק ג – האם לולב צריך אגד
א. המחלוקת
ר"י – צריך (לקיחה לקיחה מאגודת אזוב של פסח),
רבנן – לא צריך (לא דורשים את הגז"ש).
ב. גם לרבנן יש מצווה לאגדו משום הדר (ברייתא).
(לג: 6-)
ג. הותר אגדו ביו"ט
לר"י – פסול,
לרבנן - ברייתא - אוגדו בקשר חלש, ולא עניבה.
מצד אחד - לא עניבה – כי סובר כר"י שעניבה=קשר.
מצד שני – לא כר"י, כי סובר שלולב אין צריך אגד (לר"י זה פשוט יהיה פסול).
חלק ד – האם יש דיחוי במצוות?
הקדמה –
קל – דחוי מעיקרו
חמור – נראה ונדחה
שלושה מקרים של דיחוי במצוות
א. לולב שנקטם, עלתה בו תמרה כשר
עלתה התמרה לפני החג/אגד – ודאי כשר.
שואל ר' ירמיה – אם עלתה אחרי כניסת החג? זה מקרה של דחוי מעיקרו.
ב. כיסוי הדם – הרוח כיסתה, ואז הרוח גילתה – נראה ונדחה חייב, נכאן שאין דיחוי במצוות.
דחייה – אולי שם זה ספק, ואומרים שאין דיחוי רק לחומרא.
ג. מיעט את ענבי ההדס ביו"ט – לרבנן כשר – אין דיחוי.
ניתן לפרש את הראיה לרמה הגבוהה (נראה ונדחה) או הנמוכה (דחוי מעיקרו), והגמרא מסתפקת בנמוכה.
[ר"א חולק ואומר שמיעט בשבת – פסול.
למה?
- או - כי יש דיחוי.
- או – בגלל "תעשה ולא מן העשוי" (תעומ"ה).
זה דורש שתי הנחות: a. יש כאן עשייה (לולב צריך אגד). b. לומדים מלולב שיש פסול של תעומ"ה).
ורבנן שחולקים ומכשירים –
הם סוברים: אין דיחוי + אין בעיית תעומ"ה.
בשביל לומר שאין תעומ"ה, מספיק שיחלקו על אחת מההנחות (2 גרסאות על איזה חולקים)].

סוכה - דף נ"ג
לימוד דף יומי
הרב אשר חזיזה | כ"ו אדר ב' התשע"ד

מסכת סוכה דף ל"ד
הרב אורי בריליאנט | ז' אדר ב' התשע"ד

מסכת סוכה דף מ"ב
הרב אורי בריליאנט | ט"ו אדר ב' התשע"ד

מסכת סוכה דף נ"ד
הרב אורי בריליאנט | כ"ז אדר ב' התשע"ד
האם מותר לפנות למקובלים?
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
להתיחס בכבוד
איך ללמוד גמרא?
איך התפילה מקשרת אותנו לקב"ה?
רכישת ארבעת המינים בשנת השמיטה
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
למה שמחים כבר משנכנס אדר?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
הלכות קבלת שבת מוקדמת

כנגד ארבעה בנים דברה תורה
הרב דוד דב לבנון | התשס"ד

סדר הדלקת נרות לשבת
הסידור המהיר

כנגד ארבעה בנים דברה תורה
הרב דוד דב לבנון | התשס"ד
