- פרשת שבוע ותנ"ך
- חומש שמות
- בשלח
- מדורים
- חמדת ימים
- פרשת שבוע
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
שמחה בת חנה
7711
נשאלת השאלה האם זו מעלה רוחנית, או שמא תגובת ביקורת לתלונות בני ישראל:
"וּפַרְעֹה הִקְרִיב וַיִּשְׂאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת עֵינֵיהֶם וְהִנֵּה מִצְרַיִם נֹסֵעַ אַחֲרֵיהֶם וַיִּירְאוּ מְאֹד וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל יְדֹוָד: וַיֹּאמְרוּ אֶל מֹשֶׁה הַמִבְּלִי אֵין קְבָרִים בְּמִצְרַיִם לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר מַה זֹּאת עָשִׂיתָ לָּנוּ לְהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרָיִם: הֲלֹא זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבַּרְנוּ אֵלֶיךָ בְמִצְרַיִם לֵאמֹר חֲדַל מִמֶּנּוּ וְנַעַבְדָה אֶת מִצְרָיִם כִּי טוֹב לָנוּ עֲבֹד אֶת מִצְרַיִם מִמֻּתֵנוּ בַּמִּדְבָּר" (שם י-יב).
יש מקום לומר שמלחמה בידי שמיים עדיפה, שהרי אז באים לידי ביטוי שני יתרונות. הראשון- ההכרח הלא יגונה אבל מצער, להרוג באויב, נחסך. השני- יתכן ויש במצב זה מעין "זכו נעשתה מלאכתם בידי...".
אכן במדרש מצינו דעה הפוכה וז"ל:
"ארבעה מלכים היו- מה שתבע זה לא תבע זה, ואלו הן דוד ואסא ויהושפט וחזקיהו, דוד אמר (תהלים י"ח) "ארדוף אויבי ואשיגם..." אמר לו הקב"ה אני עושה כן הה"ד (ש"א ל') "ויכם דוד מהנשף ועד הערב למחרתם…". עמד אסא ואמר אני אין בי כח להרוג להם אלא אני רודף אותם ואתה עושה, אמר לו אני עושה שנאמר (דברי הימים ב' י"ד) "וירדפם אסא…כי נשברו לפני ה'… "לפני אסא אין כתיב כאן אלא "לפני ה' ולפני מחנהו". עמד יהושפט ואמר אני אין בי כח לא להרוג ולא לרדוף אלא אני אומר שירה ואתה עושה, אמר לו הקב"ה אני עושה שנאמר (שם כ') "ובעת החלו ברנה ותהלה נתן ה'…וינגפו…". עמד חזקיהו ואמר אני אין בי כח לא להרוג ולא לרדוף ולא לומר שירה אלא אני ישן על מטתי ואתה עושה, אמר לו הקב"ה אני עושה שנא' (מלכים ב' י"ט) "ויהי בלילה ההוא ויצא מלאך ה' ויך במחנה אשור…" (איכה רבה פתיחתות ד"ה זבדי).
המדרש מתאר בפנינו את התופעה המכונה "ירידת הדורות". הראשון והמעולה שברשימה הוא "דוד מלך ישראל" המאמין ובוטח בד' אבל הוא גם זה שנלחם את מלחמות ד'.כך גם מגדירה את מדרגתו אביגיל בדברי נבואתה "כִּי עָשֹׂה יַעֲשֶׂה יְקֹוָק לַאדֹנִי בַּיִת נֶאֱמָן כִּי מִלְחֲמוֹת יְקֹוָק אֲדֹנִי נִלְחָם וְרָעָה לֹא תִמָּצֵא בְךָ מִיָּמֶיךָ" (שמואל א כ"ה כח). האחרון ברשימה הוא חזקיהו שאפילו שירה אין בו כוח לומר. וכבר ידוע ומפורסם מאמרו של ר' יהושע בן לוי
"אילו אמר חזקיהו שירה על מפלת סנחריב היה נעשה הוא מלך המשיח וסנחריב גוג ומגוג והוא לא עשה כן אלא אמר (תהלים כ') עתה ידעתי כי הושיע ה' משיחו…מה כתיב בתריה (שם) ה' הושיעה המלך יעננו ביום קראנו" (שיר השירים רבה, פרשה ד ד"ה ד"א תשורי).
אם כך ניתן לומר שערב קריעת ים סוף, כשהעם שיצא ממצרים וראה "אין סוף" נסים וישועות, מתלונן "טוב לנו עבוד את מצרים", הוא מאבד את זכותו להלחם ולעמוד על נפשו וגם את הזכות לומר שירה. העונש הוא כפול - "ד' ילחם לכם" וגם "ואתם תחרישון". רק אחרי מסירות הנפש והכניסה לתוך הים "וַיָּבֹאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּתוֹךְ הַיָּם בַּיַּבָּשָׁה" (שם כב), זכו גם לומר שירה "שירה חדשה שבחו גאולים".
בדורנו דור של מסירות נפש הבה נתפלל שנזכה גם לשיר את שיר הגאולה.
פרשת בשלח תשפ"ה: קדושה – קידוש ה' בכל העולם
הרב שמואל אליהו | ה' שבט תשפ"ה

הבריחה של בני אפרים
הרב מרדכי הוכמן | י"ז אדר תשס"ט
השירה שבטבע
שיחת מוצ"ש פרשת בשלח תשפ"ה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"א שבט תשפ"ה

פרשיית המן - זכר למעשה בראשית או זכר ליציאת מצרים?
הרב יוסף כרמל | התשס"ד
הלכות שטיפת כלים בשבת
למה משווים את העצים לצדיקים?
הלכלוך הקדוש
מה עיקר הגאולה?
איך ללמוד אמונה?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
מהו פרוזבול וכיצד הוא שומר לנו על הכסף?
מהו הכח שמוציא את עם ישראל ממשבר?
הקדוש ברוך הוא חפץ לגואלנו
איך מותר לנקות בגדים בשבת?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?

ברכות השחר - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז

הלכות שלושת השבועות
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
דיני תספורת בשלושת השבועות
הרב אליעזר מלמד | תמוז תשס"ד

הסנדלר הצדיק ר' יעקב רביקוב זצוק"ל
סיפור מחיי הרב, גליון 13
רבנים שונים | טבת תשע"א
ביאור ברכת בלעם חלק ב'
כלי יקר פרשת בלק חלק ב'
הרב חיים כץ | י"ד תמוז תשפ"ה

עדות להתרת אשה מזיקת ייבום – האם מוגדר כדבר שבערווה?
יבמות דף צג ע"ב
הרב יאיר וסרטיל | תמוז תשפ"ה
הקודש שבחול יותר קדוש מהקודש שבקודש
אורות התחיה, פסקה מו
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ב תמוז תשפ"ה
