- הלכה מחשבה ומוסר
- הלכה יומית
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
הרב מישאל מכלוף זצוק"ל
היין הראוי לקידוש
עיקרי ההלכות
א. מותר לקדש על כל סוגי היינות: אדום ולבן, מבושל ומיץ ענבים. ומצווה להדר על יין אדום.
ב. אם אין יין לקידוש מקדשים על הפת. את הפסוקים אומרים כשהחלות מכוסות, מגלים את החלות ומברכים המוציא, מכסים אותן שנית ומברכים את ברכת הקידוש.
א. היין הראוי לקידוש
כלל בדיני יין לקידוש: "אמר רב: אין אומרים קידוש היום אלא על יין הראוי לינסך על גבי מזבח".
ההלכה היא שמותר לקדש על כל סוגי היינות, אדום ולבן. אלא שיש הידור ביין אדום, מפני שבגמרא נאמר שסתם יין הוא אדום ולשיטת חלק מהראשונים יין לבן פסול לקידוש. ואע"פ שלהלכה יין לבן כשר, מצוה להדר ביין אדום 1 .
יין מפוסטר - נחלקו הראשונים האם ניתן לקדש על יין מבושל (והאם ברכתו הגפן או שהכל). לשיטת הרמב"ם ועוד ראשונים ברכתו שהכל. מאידך, המגיד משנה כתב שהסכימו הראשונים שברכתו הגפן, לפי שהבישול משביח את טעם היין ולא פוגם אותו. להלכה פסק השו"ע שברכתו גפן ושניתן לקדש עליו. לשיטת רמ"א עדיף לקדש עליו כי ביין מבושל אין חשש יין נסך 2 .
מיץ ענבים- מאחר ויין מגיתו כשר לניסוך על גבי המזבח, גם מיץ ענבים כשר לקידוש 3 .
ב. קידוש בלי יין
מי שאין לו יין בליל שבת, יקדש על הפת 4 .
סדר הקידוש במקרה זה הוא: נטילת ידיים לכל המשתתפים בסעודה. אחר כך אמירת 'ויכולו' כאשר החלות מכוסות וידיו של המקדש מונחות על הכיסוי. לאחר אמירת הפסוקים מגלים את החלות ומברכים המוציא ואז מכסים אותן שוב ומברכים את ברכת הקידוש. טוב להגביה את החלות בזמן אמירת ברכת הקידוש. אחרי ברכת הקידוש, יבצע את החלות ויאכל לפחות כזית בכדי אכילת פרס 5 .
א. מותר לקדש על כל סוגי היינות: אדום ולבן, מבושל ומיץ ענבים. ומצווה להדר על יין אדום.
ב. אם אין יין לקידוש מקדשים על הפת. את הפסוקים אומרים כשהחלות מכוסות, מגלים את החלות ומברכים המוציא, מכסים אותן שנית ומברכים את ברכת הקידוש.
א. היין הראוי לקידוש
כלל בדיני יין לקידוש: "אמר רב: אין אומרים קידוש היום אלא על יין הראוי לינסך על גבי מזבח".
ההלכה היא שמותר לקדש על כל סוגי היינות, אדום ולבן. אלא שיש הידור ביין אדום, מפני שבגמרא נאמר שסתם יין הוא אדום ולשיטת חלק מהראשונים יין לבן פסול לקידוש. ואע"פ שלהלכה יין לבן כשר, מצוה להדר ביין אדום 1 .
יין מפוסטר - נחלקו הראשונים האם ניתן לקדש על יין מבושל (והאם ברכתו הגפן או שהכל). לשיטת הרמב"ם ועוד ראשונים ברכתו שהכל. מאידך, המגיד משנה כתב שהסכימו הראשונים שברכתו הגפן, לפי שהבישול משביח את טעם היין ולא פוגם אותו. להלכה פסק השו"ע שברכתו גפן ושניתן לקדש עליו. לשיטת רמ"א עדיף לקדש עליו כי ביין מבושל אין חשש יין נסך 2 .
מיץ ענבים- מאחר ויין מגיתו כשר לניסוך על גבי המזבח, גם מיץ ענבים כשר לקידוש 3 .
ב. קידוש בלי יין
מי שאין לו יין בליל שבת, יקדש על הפת 4 .
סדר הקידוש במקרה זה הוא: נטילת ידיים לכל המשתתפים בסעודה. אחר כך אמירת 'ויכולו' כאשר החלות מכוסות וידיו של המקדש מונחות על הכיסוי. לאחר אמירת הפסוקים מגלים את החלות ומברכים המוציא ואז מכסים אותן שוב ומברכים את ברכת הקידוש. טוב להגביה את החלות בזמן אמירת ברכת הקידוש. אחרי ברכת הקידוש, יבצע את החלות ויאכל לפחות כזית בכדי אכילת פרס 5 .

הגדרת אטר להנחת תפילין
בית מדרש ג. אסף | ניסן תשע"ח

עונג שבת
בית מדרש ג. אסף | אדר תשע"ח

חובת הרב לתלמידיו
בית מדרש ג. אסף | שבט תשע"ח

הכנות לשבת
בית מדרש ג. אסף | שבט תשע"ח

בית מדרש ג. אסף

הלכות בשר וחלב
תשע"ד

שניים מקרא ואחד תרגום
אדר א תשע"ו

אלול שופר ותשובה
אלול תשע"ו

הנחת תפילין במנחה
איר תשע"ז
מבוא לסדרת פתחי אמונה
איך הסדר המוכתב מהווה חירות?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
הלכות שטיפת כלים בשבת
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
מה הקשר בין נעמי שמר, האו"ם ובית המקדש?
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
מה זה אומר בחזקת בשרי?

ברכות השחר - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז

הלכות ייחוד
הרב יוני לביא | אלול תשס"ח
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד
מנהגי שלושת השבועות
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ
איך אוהבים את ישראל והגויים?
אורות ישראל - פרק ד' פסקה ד' -ה'
הרב ש. יוסף וייצן | ט' סיון תשפ"ג

לא יסור שבט מיהודה - הבטחה או דין מחייב
הרב דוד דב לבנון | תשפ"ג
המקום שלי בעבודת ה'
עין איה שבת א' פרק ב' פסקה ל"ז
הרב משה גנץ | י"ט אייר תשפ"ג
