בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • אמת ושקר
לחץ להקדשת שיעור זה

כליות שחורות

undefined

הרב דניאל קירש

תשרי תשע"ט
3 דק' קריאה
"ואך את דמכם לנפשתיכם אדרש" – אף ההורג את עצמו" (ע"פ רש"י)

הכל התחיל לפני כמה שנים. מנחם ישב עם חבריו בשעת לילה מאוחרת והללו עישנו סיגריות לרוב. חבריו שראו שמנחם אינו מעשן הפצירו בו רק לנסות. וכך, מסגריה אחת לשנייה ומהשנייה לשלישית... מהר מאד הפכו מנחם והסיגריות לחברים טובים.
בוקר אחד, קם מנחם עם שיעול חזק. בשעות הערב קיבל טלפון מאימו ששאלה לשלומו. כאשר שמעה לפתע את שיעולו החזק התחננה שייגש לרופא שיבדוק את העניין. מנחם ענה לאימו ב"כן, בסדר אמא" וסיים את השיחה..
למחרת הזדרד להגיע למרפאה. ד"ר נוימן, רופא המשפחה החל לשאול אותו שאלות לגבי אורח חייו "האם הינך מעשן?" שאל ד"ר נוימן. "כן" ענה מנחם. "ובכן, כמה סיגריות ביום?" שאל הרופא. מששמע את תשובתו של מנחם הביט בו כלא מאמין "איני מבין איך בחור בגילך מרשה לעצמו לסכן ולהרוס את חייו בצורה שכזו! אני שולח אותך לצילום ריאות דחוף ואתה חוזר אלי מיידית עם התוצאות!"
מנחם יצא מהרופא בקומה שפופה ועשה את דרכו בזריזות לצילום הריאות.
בחזרה מהצילום החלו החששות לכרסם בליבו. "שמא אמא והרופא צודקים?" החל להרהר, "אולי פגעתי בעצמי כל כך שאין דרך חזור? ובכלל, כיצד אפסיק לעשן, זה ממש בלתי אפשרי..." המחשבות ניקרו בראשו ללא הפסקה, וכמעט שלא שם לב לקריאותיו של ד"ר נוימן.
ד"ר נוימן הביט בצילום וראה שהריאות של מנחם, באופן מפתיע במיוחד, הינן נקיות לחלוטין. אולם, לא יכול היה לשאת את המחשבה שהצעיר שעומד מולו הורס את גופו במו ידיו. לכן שלף מהמחשב תמונה אחרת, של מעשן אחר, ובו נראות ריאותיו מפוחמות לחלוטין. מיד הפנה את המחשב לכיוונו של מנחם ואמר: "אתה רואה את הריאות האלו? אלו ריאותיך. יש לך עוד סיכוי להחזיר את המצב לקדמותו. אולם, אם תמשיך לעשן, המצב יילך ויידרדר במהירות, והדרך חזרה אל הבריאות תהיה בלתי אפשרית. הבחירה בידיך. בהצלחה!"
מנחם יצא מהחדר מהורהר אך נחוש. לא אתן לעצמי להרוס את חיי! וכך, במאמץ גדול, בעזרת חברים ובני משפחה, הצליח לחסל את חברותו האדוקה עם הסיגריות ולצאת לדרך נקיה ובריאה.
האם נהג ד"ר נוימן כדין כאשר שיקר למנחם והחליף את תצלומי הריאות?




תשובה:
הגאון הרב יוסף צבי רימון שליט"א:
כיוון שמותר לשקר מפני דרכי שלום, בוודאי שמותר לשקר משום פיקוח נפש. וכך מפורש במדרש, שמותר לרמות כאשר ישנו חשש לסכנה, וכשם שיעקב רימה את עשיו ואמר לו שהוא יבוא אחריו לשעיר, אך באמת לא הלך לשם (אלא רק לעתיד לבוא "ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשיו").
לפי זה מותר לרופא לשנות כדי להציל חיים. אולם, צריך להיזהר ולעשות זאת רק כאשר יש הכרח ואין דרך אחרת. למשל, ייתכן שיכול להראות לו תמונה אמתית של הריאות שלו, ולתאר בצורה מאוד חמורה את מצבו. וצריך להיזהר שלא לשקר בצורה שגרתית מכמה סיבות :
א. כל שקר הוא בעייתי, והוא אף עשוי לפגוע באדם עצמו ובמידותיו 1 , ואם יש אלטרנטיבה צריך לחפש אותה.
ב. צריך להיזהר שלא להתרגל לשקר (עיין יבמות סג.).
ג. שקר עשוי גם לפגוע בדבר אחר (אולי למשל להכניס את החולה לפאניקה, שתגרום נזקים אחרים).
ד. חולים לא יאמינו לרופאים, אם יתחילו הרופאים לשקר.
לסיכום :יש מקום להתיר שקר זה כהוראת שעה חד פעמית, אם הוא רואה שאין דרך אחרת לשכנע את הבחור להפסיק לעשן, וגם הרופא מבין ששקר זה לא יגרום נזק גדול יותר כגון להכניסו לפאניקה וייאוש וכדומה.





^ 1. הוסיף הרב רימון: הרמב"ם כתב דין שקר, בשני מקומות: א. בהלכות מכירה, פי"ח, ה"א "אסור לרמות את בני אדם במקח וממכר, או לגנוב את דעתם… ואפילו לגנוב דעת הבריות בדברים אסור". ב. בהלכות דעות, פ"ב ה"ו.
בשקר יש שתי בעיות: גם מצד הפגיעה בזולת, וגם מצד הפגיעה באדם עצמו. שמעתי ממו"ר הרב ליכנטשטיין זצ"ל, שהרמב"ם בהלכות מכירה דן בפגיעה מצד הזולת. הרמב"ם בהלכות דעות דן בבניית האדם עצמו, ודן בשקר מצד הפגיעה באדם המשקר. מכך למדנו, שגם כאשר אין פגיעה בזולת, עדיין יש פגיעה באדם עצמו




את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il