- מדורים
- הרה"ג זלמן מלמד
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
רחל רשלין בת אלגרה
מחלת הפחד
מה יעשה אדם כדי שלא יפחד יתר על המידה? התיקון האמיתי למחלה זו הוא חיזוק האמונה.
אסור להיות פחדן. אוי לו למי שהוא פחדן, שכן הפחד המופרז הוא הדבר הרע ביותר שיכול להיות. אין דבר רע ואכזרי בעולם הדומה לו. הפחד מגדיל את הרעוֹת לאין ערוך, הוא מאפיל על כל הטובות, והוא יכול להתפשט לכל מיני תחומים. יש אנשים שמצב בריאותם מדאיג אותם, כל כאב מפחיד אותם, והם חוששים - מי יודע ממה בא הכאב. הם כל כך מפחדים, שאינם מעיזים להיבדק אצל רופא, שמא יתברר להם שדבר מה שאינו כשורה. ולעומתם ישנם אנשים, שכל הזמן רצים לרופאים, בעבור כל הרגשה דמיונית, ולא מציאותית.
ויש שהפחד מתפתח לאפיק אחר. יש הורים דאגנים, הדואגים לילדיהם. הם מלאי פחד שמא יקרה להם משהו, הם רצים לחדר הילדים לעיתים קרובות, לראות אם הכול בסדר, אם לא קרה איזה דבר, גם בלילה הם לא שקטים, הם מתעוררים בדאגה, והולכים לראות אם הכול כשורה. ואם הילדים יוצאים לטיול, באותם ימים, חייהם אינם חיים. אם הילדים הולכים לבריכה, אין להם מנוחה, ונמצאו כל ימיהם בדאגה ובפחד.
יש גם מי שמפחדים מהחברה. הם חוששים שמעמדם החברתי יפגע או יתערער. ויש שמפחדים ממשבר בתחום הכלכלי.
הצד המשותף לכל הפחדים הללו, שהם נוטלים את שמחת החיים, ומערערים את שלוות הנפש. כל בעיה נראית גדולה פי כמה ממה שהיא באמת.
הפחד מונע את השמחה גם מהדברים הטובים כי אדם פוחד שמא הטובה לא תחזיק מעמד, פוחד שמא הטובה רק נראית כטובה אבל באמת היא רעה. אוי לו לפחדן, חייו אינם חיים. הפחד המופרז הוא חולשה נפשית חולנית, שצריך להבריא ממנה. הוא מרתיע את האדם מלעשות דברים להצלחתו מחשש שמא לא יועיל אלא יזיק. הפחד מדכא את הרצון לפעול, וממילא, חוסר המעש עצמו גורם לאדם שיפול בכל רע. ואז, מצדיק הפחדן את עצמו, ואומר - הנה, הוכח שצדקתי בדאגותיי, והנה, בא לי אשר יגורתי ממנו. ואין הוא מבין, שהפחד וחוסר המעש הם שהביאו את הנפילה ואת הצרה.
איך אפשר להירפא ממחלה רעה זו? מה יעשה אדם כדי שלא יפחד יתר על המידה? התיקון האמיתי למחלה זו הוא חיזוק האמונה; אמונה שיש מנהיג לעולם, שהעולם אינו הפקר. אמונה בד' אלוקי עולם ואדם. ולא די בזה, אלא בחיזוק ההכרה ש"טוב ד' לכל ורחמיו על כל מעשיו" (תהלים קמה ; ט), וכל מה שקורה לאדם הוא מאיתו יתברך, והכול לטובה , "כל דעביד רחמנא לטב עביד" (ברכות ס:). יש על מי להישען, על אבינו שבשמים! לא יתכן שיקרה לאדם משהו במקרה שלא במכוון. הכול מכוון והכול לטובה. מי שאמונתו חזקה - לא יתכן שיהיה פחדן. האמונה והביטחון הם הרפואה היסודית למחלת הפחד המופרז. הפחד המופרז הוא תכונה של החוטא, "פחדו בציון חטאים" (ישעיה י"ג), אבל המאמין הוא מלא ביטחון, ו"משמועה רעה לא יירא, נכון לבו בטֻח בד'" (תהלים קי"ב), "הנה אל ישועתי אבטח ולא אפחד" (ישעיה י"ב).
ויש שהפחד מתפתח לאפיק אחר. יש הורים דאגנים, הדואגים לילדיהם. הם מלאי פחד שמא יקרה להם משהו, הם רצים לחדר הילדים לעיתים קרובות, לראות אם הכול בסדר, אם לא קרה איזה דבר, גם בלילה הם לא שקטים, הם מתעוררים בדאגה, והולכים לראות אם הכול כשורה. ואם הילדים יוצאים לטיול, באותם ימים, חייהם אינם חיים. אם הילדים הולכים לבריכה, אין להם מנוחה, ונמצאו כל ימיהם בדאגה ובפחד.
יש גם מי שמפחדים מהחברה. הם חוששים שמעמדם החברתי יפגע או יתערער. ויש שמפחדים ממשבר בתחום הכלכלי.
הצד המשותף לכל הפחדים הללו, שהם נוטלים את שמחת החיים, ומערערים את שלוות הנפש. כל בעיה נראית גדולה פי כמה ממה שהיא באמת.
הפחד מונע את השמחה גם מהדברים הטובים כי אדם פוחד שמא הטובה לא תחזיק מעמד, פוחד שמא הטובה רק נראית כטובה אבל באמת היא רעה. אוי לו לפחדן, חייו אינם חיים. הפחד המופרז הוא חולשה נפשית חולנית, שצריך להבריא ממנה. הוא מרתיע את האדם מלעשות דברים להצלחתו מחשש שמא לא יועיל אלא יזיק. הפחד מדכא את הרצון לפעול, וממילא, חוסר המעש עצמו גורם לאדם שיפול בכל רע. ואז, מצדיק הפחדן את עצמו, ואומר - הנה, הוכח שצדקתי בדאגותיי, והנה, בא לי אשר יגורתי ממנו. ואין הוא מבין, שהפחד וחוסר המעש הם שהביאו את הנפילה ואת הצרה.
איך אפשר להירפא ממחלה רעה זו? מה יעשה אדם כדי שלא יפחד יתר על המידה? התיקון האמיתי למחלה זו הוא חיזוק האמונה; אמונה שיש מנהיג לעולם, שהעולם אינו הפקר. אמונה בד' אלוקי עולם ואדם. ולא די בזה, אלא בחיזוק ההכרה ש"טוב ד' לכל ורחמיו על כל מעשיו" (תהלים קמה ; ט), וכל מה שקורה לאדם הוא מאיתו יתברך, והכול לטובה , "כל דעביד רחמנא לטב עביד" (ברכות ס:). יש על מי להישען, על אבינו שבשמים! לא יתכן שיקרה לאדם משהו במקרה שלא במכוון. הכול מכוון והכול לטובה. מי שאמונתו חזקה - לא יתכן שיהיה פחדן. האמונה והביטחון הם הרפואה היסודית למחלת הפחד המופרז. הפחד המופרז הוא תכונה של החוטא, "פחדו בציון חטאים" (ישעיה י"ג), אבל המאמין הוא מלא ביטחון, ו"משמועה רעה לא יירא, נכון לבו בטֻח בד'" (תהלים קי"ב), "הנה אל ישועתי אבטח ולא אפחד" (ישעיה י"ב).
דעת תורה בנושאים פוליטיים
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ט' טבת תשע"א
ההסטוריה של העולם
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ז חשוון תשע"א
קיום הלכות נזיקין - מידת חסידות
גליון 220
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | שבט תשע"א
גם גדול וגם עניו
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כסלו תשס"ח
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
דרישת המדינה היהודת מישראל ומאומות העולם
לנתיבות ישראל - עמוד קכא - "נצח אומתנו"
ח' שבט תשפ"ב
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ח - ט(1)
שיעור מס' 95
כ"ב סיון תשפ"ג
שמחת ארץ ישראל
שיחת מוצאי שבת שלח לך תשע"ו
סיון תשע"ז
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (11)
שיעור מס' 75
כ' אייר תשפ"ג
איך לקשור את הסכך?
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
מה זה אומר בחזקת בשרי?
איך לא להישאר בין המצרים?
שופר
כל ההתחלות קשות
ניסוך מים: איך שמחים גם בדרך ליעד?
חכמת התורה ומדעים
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
הכוח המיוחד של שבת שובה
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?

תפילה לשלום החיילים החטופים
רבנים שונים | אב התשס"ו

מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ
הרב יוסף כרמל | אב תשע"ה
הדלקת נרות חנוכה
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ

מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ
הרב יוסף כרמל | אב תשע"ה
יעקב- בחיר האבות | לוז עיר האמת
שיחת מוצ"ש פרשת ויצא תשפ"ד
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ב כסלו תשפ"ד

העם היושב על הכלים
הרב יהודה ברנדס | כסליו תשפ"ד
