- מדורים
- הרה"ג זלמן מלמד
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
הקדושים ממרכז הרב
צרה ויגון אמצא ובשם ד' אקרא
כשאדם נמצא בצרה מכאיבה וביגון קודר, מוטל עליו לא להסתפק בשאיפה לצאת מהצרה ולשוב אל הסדר הקודם, אלא עליו לשאוף להפוך את הצרה למנוף להתעלות
האסון אשר פקד את בית מדרשנו - ישיבת מרכז הרב והישיבה לצעירים כבד מנשוא. שמונה בחורים צדיקים וקדושים נרצחו בשעה שעסקו בלימוד התורה. מתוך דברי התורה פרחה נשמתם ונתעלו לעולם הבא כאשר תלמודם בידם ממש. זכות גדולה למות בקדושה כזו - והם זכו בזה. אך לנו החיסרון הוא נורא. הלא תלמידים אלו היו יכולים לעלות בתורה ולהיות מרביצי תורה ברבים. הם יכלו להקים משפחות ולגדל דורות לתפארת. כעת קול דמם ודמי זרעם עד סוף הדורות זועק מן האדמה, ארץ אל תכסי דמם ואל יהי כפרה לכל אויבינו הרוצחים השפלים.
הכאב הנורא ממלא את חלל הלב, הלב זועק: למה דרכם של רשעים צלחה, למה זה קרה במקום קדוש כזה, למה זה קרה לתלמידים שקדנים וצדיקים כאלה, והלא התורה מגינה ומצילה. יש שמדחיקים את השאלות ואומרים: בודאי משפטו של הקב"ה צדק, צדיק ד' בכל דרכיו, וטוב די לכול, ומקבלים את הדין בדממה.
המאמין הגדול - הופך את השאלה לתשובה. אינו מסתפק באמירה קטונתי מלהבין את דרכי ד', אלא מבין שהגדוּלה האלוקית עליונה מאוד, ולהבין שלא מבינים זו הבנה גדולה מאוד, והשאלות מביאות להבנה זו. המאמין היותר גדול מפנה את השאלות שהתעוררו לעצמו, הוא יודע שהמעשה האלוקי הנורא הזה מופנה אלינו, הזעזוע הנורא, הטלטלה האיומה, מוציאים אותנו משגרת חיינו, ותובעים מאתנו התעוררות. אנו נדרשים להיות אחרים, להוסיף נדבכים עמוקים חדשים בתוך הנפש של טוהר, של גודל, של קודש, לגלות גבורה ועוז חדשים של תורה, אמונה והנהגה. וככל שהזעזוע יביא לתוצאות גדולות יותר - כן יתבאר לנו מה אירע לנו, ומה הביאו קדושים אלו במותם. ויתבאר לנו שבהיגנזם במקור החיים, השפיעו לעולם עוצמות של חיים של תורה של קדושה.
מרן הרב מבאר את הפסוק: "צרה ויגון אמצא ובשם ד' אקרא" - כשאדם נמצא בצרה מכאיבה וביגון קודר, הזעזוע הנפשי מוציא את האדם מסדר החיים הקבוע. המחשבות מבולבלות, הקרקע נשמטת מתחת רגליו, אז מוטל על האדם לא להסתפק בשאיפה לצאת מהצרה ולשוב אל הסדר הקודם, אלא עליו לשאוף להפוך את הצרה למנוף להתעלות. לקרוא קריאה חדשה בשם ד', לא אותה הקריאה שהיתה עד עכשיו אלא קריאה יותר גדולה. צרה ויגון אמצא ובשם ד' אקרא, הצרה מביאה אותו לקריאה גדולה בשם ד' הגדול.
למשפחות היקרות נאמר: כולנו אתכם, חזקו ואמצו, זכיתם לקידוש ד' של בניכם בחייהם ובמותם.
בירושלים תנוחמו וירושלים תאחד את כולנו.
הכאב הנורא ממלא את חלל הלב, הלב זועק: למה דרכם של רשעים צלחה, למה זה קרה במקום קדוש כזה, למה זה קרה לתלמידים שקדנים וצדיקים כאלה, והלא התורה מגינה ומצילה. יש שמדחיקים את השאלות ואומרים: בודאי משפטו של הקב"ה צדק, צדיק ד' בכל דרכיו, וטוב די לכול, ומקבלים את הדין בדממה.
המאמין הגדול - הופך את השאלה לתשובה. אינו מסתפק באמירה קטונתי מלהבין את דרכי ד', אלא מבין שהגדוּלה האלוקית עליונה מאוד, ולהבין שלא מבינים זו הבנה גדולה מאוד, והשאלות מביאות להבנה זו. המאמין היותר גדול מפנה את השאלות שהתעוררו לעצמו, הוא יודע שהמעשה האלוקי הנורא הזה מופנה אלינו, הזעזוע הנורא, הטלטלה האיומה, מוציאים אותנו משגרת חיינו, ותובעים מאתנו התעוררות. אנו נדרשים להיות אחרים, להוסיף נדבכים עמוקים חדשים בתוך הנפש של טוהר, של גודל, של קודש, לגלות גבורה ועוז חדשים של תורה, אמונה והנהגה. וככל שהזעזוע יביא לתוצאות גדולות יותר - כן יתבאר לנו מה אירע לנו, ומה הביאו קדושים אלו במותם. ויתבאר לנו שבהיגנזם במקור החיים, השפיעו לעולם עוצמות של חיים של תורה של קדושה.
מרן הרב מבאר את הפסוק: "צרה ויגון אמצא ובשם ד' אקרא" - כשאדם נמצא בצרה מכאיבה וביגון קודר, הזעזוע הנפשי מוציא את האדם מסדר החיים הקבוע. המחשבות מבולבלות, הקרקע נשמטת מתחת רגליו, אז מוטל על האדם לא להסתפק בשאיפה לצאת מהצרה ולשוב אל הסדר הקודם, אלא עליו לשאוף להפוך את הצרה למנוף להתעלות. לקרוא קריאה חדשה בשם ד', לא אותה הקריאה שהיתה עד עכשיו אלא קריאה יותר גדולה. צרה ויגון אמצא ובשם ד' אקרא, הצרה מביאה אותו לקריאה גדולה בשם ד' הגדול.
למשפחות היקרות נאמר: כולנו אתכם, חזקו ואמצו, זכיתם לקידוש ד' של בניכם בחייהם ובמותם.
בירושלים תנוחמו וירושלים תאחד את כולנו.
קיום הלכות נזיקין - מידת חסידות
גליון 220
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | שבט תשע"א
מבוכה מדרכי הגאולה
גליון 218
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | שבט תשע"א
עברות שבין אדם ל... ציבור
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אלול תשס"ט
השבועה על ירושלים
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | שבט תשס"ח
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק יח (6)
שיעור מס' 117
כ"ב תמוז תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ח - ט(1)
שיעור מס' 95
כ"ב סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ט (2)
שיעור מס' 96
כ"ג סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז -ח
שיעור מס' 94
י"ט סיון תשפ"ג
השלמת התמונה
למה אדר ב' הוא החודש המיוחד ביותר?
מדוע פורים גדול מכיפורים?
תהיו חמים!
מהות ספר ויקרא ופרשת זכור
איך מכניסים את ה' אל תוך הלב?
האם מותר לפנות למקובלים?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
הפלונטר בצד ימין של הלוחות