בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • מצוה גדולה
לחץ להקדשת שיעור זה

"לא יהיה לך אלוהים אחרים על פני"

מצות לא תעשה שלא להעלות על הדעת שיש שום אלוה אחר זולת ה' יתברך, שנאמר: "לא יהיה לך אלוהים אחרים על פני" (שמות כ').

undefined

הרב שמואל הולשטיין

ט"ו תמוז תשס"ח
3 דק' קריאה

מצות לא תעשה שלא להעלות על הדעת שיש שום אלוה אחר זולת ה' יתברך, שנאמר: "לא יהיה לך אלוהים אחרים על פני" (שמות כ').


סיפורה של מצוה
רבים מספור היו מעריציו של הסבא הקדוש משפולי. אולם משותפת לכולם הייתה התמיהה על חבריו הקרובים של הסבא. הסבא היה מקרב אליו את הגנבים היהודים, ומפגין כלפיהם את חיבתו המרובה. תמיהה זו הצטמצמה לאחר שיום כיפור אחד כשעבר הסבא לפני התיבה היה נראה כי המצב בבית דין של מעלה קשה. היה נראה כי הסבא מתאמץ בתפילה באופן מיוחד וכי משהו לא טוב קורה בשמים. אולם הרוחות נרגעו כשבשלב כלשהו שינה הסבא את מנגינת התפילה לעליזה יותר, האבן נגולה מהלב, והציבור הרגיש בחוש כי הגזירה חלפה. בסיום היום הקדוש סיפר הסבא כי כשהתפלל ראה כי כל השערים נעולים בפני התפילות. הוא ניסה בכל דרך לפתוח את השערים אך ללא הועיל. משראה כי כלתה הרעה וכי היום נוטה לערוב נזכר בחבריו הגנבים, שכל מומחיותם הינה בפריצת מנעולים, והם נענו לקריאתו במידיות ופרצו את כל השערים.
עבודה רבה לא הייתה לגנבי העיר שפולא. אנשי העיר היו אנשים עניים, ומאדם עני אין כידוע הרבה מה לגנוב. ישבו הגנבים וטיכסו עצה, כיצד יפרנסו את ילדיהם והמצב הכלכלי קשה?! לבסוף החליטו כי יתאגדו כולם יחד ויפרצו לכנסיה המקומית, שם בראש המגדל ישנם פסלים רבים שלפניהם מניחים הנוצרים ממון רב ואוצרות לרוב. בלילה חשוך במיוחד התאספו הגנבים והעלו את יוסל'ה גנב, גנב צעיר ומוכשר שהיה קטן מידות, אל ראש המגדל על מנת שיכנס בחלון הקטן פנימה וישלשל את האוצרות למטה. אולם התוכניות השתבשו, לאחר ששלשל שק אחד גדוש באוצרות, הבחינו הגנבים כי מספר שוטרים מסיירים באזור. הם סימנו ליוסל'ה גנב על הסכנה ונעלמו מהמקום. אולם יוסל'ה לא הבחין בסימון והמשיך להוריד את השקים למטה הישר אל ידיהם של השוטרים, שמיהרו לתופסו. כבר למחרת התייצב יוסל'ה לפני השופט שדרש ממנו הסבר לפשר מעשהו המחוצף. יוסל'ה סיפר להמון שהתאסף בבית המשפט, כי בעיות פרנסה קשות הביאו אותו לרעיון לבחון האם יש ממש באלילם של הנוצרים. הוא החליט על כן לעלות אל המגדל, ולבקש מהאליל כי יעזור לו. בליבו גמלה החלטה, כך סיפר, כי אם תוך שלושה ימים יוושע אז יתברר לו כי הנצרות היא דרך האמת. אולם אם לא ישתנה כלום במצבו, אזי יתברר לו כי הנצרות הינה קשקוש, וכי אלילם אינו שווה דבר. "והנה עברו שלושה ימים ומשלא קיבלתי שום התייחסות, הבנתי כי אלילים אלו אינם שוים מאומה, ואם כך הם אינם זקוקים לכל האוצרות המפוזרים סביבם. התחלתי לאסוף את הכל, חשבתי אולי יכה אותי הפסל או משהו כעין זה, ומשלא קרה דבר החלטתי כי אקח גם את פסלי הזהב עצמם, ובכך אעשה טובה לנוצרים תושבי העיר שיבינו כי אלילים אלו, מעשי ידי אדם, אינם שוים מאומה". השופט הזועם פסק על אתר את דינו של יוסל'ה למיתה, אולם השאיר לו פתח להינצל באם ימיר את דתו ובכך יכפר על עוונו שביזה את הדת הנוצרית ואת מאמיניה.
יוסל'ה גיחך: "להחליף דת אלוהים חיים בדת מעשי ידי אדם? בשום אופן לא"! למחרת התאספו תושבי העיירה הגויים למרכז העיר לחזות בהוצאתו להורג של היהודי. עם הדלקת האש פנה הכומר אל יוסל'ה והציע לו שוב להמיר את דתו. יוסל'ה ענה בקול נחרץ: "אומנם גנב אני, אבל להמיר את דתי בשום אופן לא"! יוסל'ה הובל אל האש. ראשית הכניסו את רגליו שניכוו קשות באש הלוהטת. בהוראת הכומר הוציאו את יוסל'ה מהאש: "הזדמנות אחרונה, אם תמיר את דתך נביא לכאן את טובי הרופאים שירפאו אותך, ואם לא..." יוסל'ה שהכאב הרב ניכר היה על פניו, נעמד בנחישות על רגליו הכואבות וצעק: "אומנם גנב אני, מלא חטאים ועוונות, אולם להמיר את דתי בשום אופן לא אסכים"!
לאחר קבורתו של יוסל'ה גנב פנה הסבא הקדוש ואמר: "וכי לא אמרתי לכם כי הגנבים הקדושים הינם בפנימיותם בעלי מסירות נפש עצומה לריבונו של עולם"?! וסיים את דבריו בבקשה מאת הקהל כי לאחר מותו יקבר ליד יוסל'ה הגנב הקדוש.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il