שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • מצוות הלימוד

"שלא ברכו בתורה תחילה"

undefined

הרב ש. יוסף וייצן

כ"ה ניסן תשע"ח
שאלה
שלום הרב, רציתי לשאול, כתוב בירמיהו: מִי-הָאִישׁ הֶחָכָם וְיָבֵן אֶת-זֹאת, וַאֲשֶׁר דִּבֶּר פִּי-יְהוָה אֵלָיו וְיַגִּדָהּ; עַל-מָה אָבְדָה הָאָרֶץ, נִצְּתָה כַמִּדְבָּר מִבְּלִי עֹבֵר. יב וַיֹּאמֶר ה'--עַל-עָזְבָם אֶת-תּוֹרָתִי, אֲשֶׁר נָתַתִּי לִפְנֵיהֶם; וְלֹא-שָׁמְעוּ בְקוֹלִי, וְלֹא-הָלְכוּ בָהּ. ורב יהודה בגמרא במסכת נדרים פא, א אומר ש:"ולא הלכו בם" הכוונה שלא ברכו בתורה תחילה, שאלתי היא: מדוע ה’ כועס ומעניש את עם ישראל על כך שהם לא ברכו בתורה תחילה? הרי אין מקור בתורה לכך שצריך לברך ברכות התורה? ואם יש אז מה המקור? ובמידה ויש מקור בתורה אז מדוע הגמרא במסכת נדרים מביאה את המקור בירמיהו ולא את המקור מהתורה? תודה רבה!
תשובה
שלום רב ראשית יש מחלוקת ראשונים האם ברכת התורה היא מהתורה. המקור לכך הוא ממה שנאמר "כי שם ה' אקרא - הבו גודל לאלוקינו" הרמ' מונה מצווה זו במנין המצוות. גם הרמב"ן שחלק יתכן שסבר שחיוב הברכה הוא מהתורה אלא שסבר שהברכה כלולה אולי במצוות ברכת המזון או משהיא כלולה במצוות לימוד תורה ולא נמנית כמצווה בפני עצמה גם אם אין מצווה מהתורה לברך נוסח ברכה ודאי שהכוונה של חז"ל היא שהברכה קובעת את היחס הנכון ללמוד תורה. ללמוד תורה ללא ברכה המשמעות היא ללמוד תורה משום שאתה רואה בה חכמה . אולם אל התורה ניגשים משום שהיא דבר ה'. החורבן נובע מההתנתקות מהקב"ה. הדבר הכי חמור הוא לנתק את התורה מהקב"ה. מילא אדם מנתק את האוכל מהקב"ה גם זה לא טוב אבל זה לא פגיעה בשורש. אבל ניתקו התורה מהקב"ה זו פגיעה בקודש הקודשים. על כך בא החורבן. שנזכה לברך על התורה ולהיות קשורים לתורה מצד מה שהיא תורת ה' שניתנה לנו כאומה שיש לה יעוד אלוקי. כל טוב.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il