- הלכה מחשבה ומוסר
- פרק ה - אורות ישראל המבואר
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
יוסף בן גרציה
פרק ה פסקה יב
כל האורות השונים שהאירו בכנס"י ומרוחה, יאירו בדור האחרון בצורה אחדותית.
כנסת ישראל היא מגלה בכל חליפות הזמנים אחת מהצורות הרבות שבאורותיה המרובים, והעתיד שלה הוא ההתפשטות המוחלטת של כל האורות, שכל אחת שמשה תקופה מיוחדת, שיאירו בה כולם בבת אחת, ובתפארת הכללית הזאת תאיר על פני תבל. ולא פחות ממה שהיא כוללת בקרבה את הופעותיה, שהתגלו על ידה בתקופות שונות, היא כוללת בה ג"כ את ההופעות אשר התגלו בעמים שונים ע"י גרמתה, בין בגורם קרוב בין בגורם רחוק, בין בהופעה גלויה בין בהופעה נעלמת. וכל מה שהוא נבדל ממנה ומנוגד לה אינו כי אם נראה כך בהיותו מופרד ממקור כללותה, אבל בשוב הכל להופיע בה כאחד יוכר תוכנה העצמי, שהכל הולם ומתאחה בקרבה. "ועתידין כל הנביאים אומרים שירה בקול אחד, שנאמר קול צופיך נשאו קול יחדו ירננו כי עין בעין יראו בשוב ד' ציון".
הופעת כנסת ישראל היא בדרך של כלל ופרט וכלל. הכלל הראשון זה כנסת ישראל בצורה התמציתית כשהכל נמצא בכוח בכנסת ישראל. מבחינת נקודת הראשית הכל נמצא בצורה ראשונית ואחדותית אולם בצורה של אור שעדיין לא התלבש במציאות הממשית של העולם הזה.
בירידת כנסת ישראל לעולם הזה מתחילה הופעה של הפרט. לפי סדר פנימי הולכת כנסת ישראל מתגלה ומתלבשת בפרטים שונים. כל דור מגלה הארה אחרת כביטוי לגודל שיש בכנסת ישראל. למשל בדור הבית הראשון נבנה ענין הדמיון לאחר מכן נבנה ענין המסירות נפש, לאחר מכן ענין השייכות לעולם המעשה [ד' אמות של הלכה] ועוד.
לאחר שבדור מסויים התגלה אור אור מסויים. בכדי שיוכל להתגלות אור אחר האור הראשון אינו יכול להיות בהתפשטות לכן הוא נהיה אור שנמצא בהעלם.
לא רק האורות שנתגלו בצורה ישירה על ידי ישראל. אלא האורות שבאו מכוחם של ישראל כגון הנצרות והאיסלם שגילו בצורה חלקית אורות שבאו מנשמת ישראל. ואפילו אורות שבגילוי הינם אורות הפוכים לישראל כגון הכוח של עמלק. בכל אופן במבט על במבט כולל כל מציאותו של עמלק נועד בכדי להופיע את אורן של ישראל. על ידי העמלקיות נבנו כוחות מסויימים בעולם. גם זאת מתגלה לעתיד לבו.
לאחר שכל האורות הפרטיים יצאו אל הפול בהתגלות ממשית ולאחר שהתגלו שוב הוצנעו בכדי להופיע אור אחר הגיע הזמן שניתן להופיע את כל הכוחות כולם בהתפשטות. ואזי יתגלה הכלל השני אז יתגלה שכנסת ישראל כוחה הינה כוח כללי עצמי שמחמת רוב גודלה ועצמיותה היא מגלה בקרבה את כל הכוחות כולם.
הרב ש. יוסף וייצן
רב היישוב פסגות ור"מ בישיבת בית אל.
ביאור שיטת "נטורי קרתא"
מצפים לישועה - שיעור 3
כ"ו אייר תשס"ט
אהבת הדומה והשונה - הרחבת החיים והעשרתם
נתיב אהבת ה' למהר"ל, פרק א' (2)
ז' טבת תשע"ב
בעל תשובה וצדיק בסוכות
כ"א תשרי התשע"ה
מהות עם ישראל בגלות - מסירות נפש
אורות ישראל (שיעור 8)
ד' כסליו תשע"ג
איך ללמוד גמרא?
איך יוצרים את השבת ?
איך ללמוד אמונה?
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
למה ללמוד גמרא?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
מהו הסוד של פורים בשנה מעוברת?
הלכלוך הקדוש
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
קילוף פירות וירקות בשבת
למה אדר ב' הוא החודש המיוחד ביותר?