ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

פרק ה פסקה י ;">

בית מדרש ספרי אמונה וחסידות כתבי הראי"ה קוק אורות ישראל המבואר פרק ה' Bookmark and Share
גירסת הדפסה
שלח לחבר

איר תשס"ט

פרק ה פסקה י


נערך על ידי הרב

מוקדש לרפואת
יוסף בן גרציה

ההבדל שבין הנשמה הישראלית, עצמיותה, מאוייה הפנימיים, שאיפתה, תכונתה ועמדתה, ובין נשמת הגויים כולם, לכל דרגותיהם, הוא יותר גדול ויותר עמוק מההבדל שבין נפש האדם ונפש הבהמה, שבין האחרונים רק הבדל כמותי נמצא, אבל בין הראשונים שורר הבדל עצמי איכותי.


ההבדל בין מאויה הפנימיים לשאיפתה: מאויה הפניימיים זה פנימי ייחודי לישראל; שאיפתה זה ייעוד כלפי חוץ. וכן תכונתה ועמדתה - ההבדל בין המידות איך התלבשה במציאות. איך היא התלבשה ויש את עמדתה כלפי חוץ. ההבדל בין מדרגת הנשמה הישראלית: פה זה הבדל כמותי ופה זה הבדל איכותי, עצמי. בין מדרגת האדם למדרגת ישראל זה הבדל עצמי איכותי ובין האדם לבהמה זה כמותי. בתחלה היה נראה לומר שישראל הם בריאה שיש בה את כל צדדי המציאות ואין בה רק הופעה של צד אחד ושאר הבריאה יש בה צד אחד והשאר זה לא בריאה בעצם, אך לכאורה הרב התכוון שיש עיקר הבריאה ויש תוספת יש את העצמית ויש את האמצעי כל הבריאה כולה היא אמצעי לישראל. ישראל נבראו בשביל עצמם כל השאר נבראו בשביל ישראל. בריאתם של ישראל הוא בשביל לתקן את העוה"ז וכל המציאות היא כתוספת לישראל כדרך להופיע את ישראל אלו דברי המהר"ל, אמנם זה לא מופיע בקיצוניות הזו בדברי הרב. מה ההבדל בין ישראל שנמשכים אחרי החומר לעומת הגויים? ישראל זה רק בצד החיצוני אך אצל הגויים ההמשכות הוא בצד העצמי שלהם.
חזרה למעלה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il