- הלכה מחשבה ומוסר
- פרק ה - אורות ישראל המבואר
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
יוסף בן גרציה
פרק ה פסקה י
ההבדל בין ישראל לגויים הינו עמוק יותר משאר הבדלי הדרגות שיש בעולם.
ההבדל שבין הנשמה הישראלית, עצמיותה, מאוייה הפנימיים, שאיפתה, תכונתה ועמדתה, ובין נשמת הגויים כולם, לכל דרגותיהם, הוא יותר גדול ויותר עמוק מההבדל שבין נפש האדם ונפש הבהמה, שבין האחרונים רק הבדל כמותי נמצא, אבל בין הראשונים שורר הבדל עצמי איכותי.
ההבדל בין מאויה הפנימיים לשאיפתה: מאויה הפניימיים זה פנימי ייחודי לישראל; שאיפתה זה ייעוד כלפי חוץ. וכן תכונתה ועמדתה - ההבדל בין המידות איך התלבשה במציאות. איך היא התלבשה ויש את עמדתה כלפי חוץ. ההבדל בין מדרגת הנשמה הישראלית: פה זה הבדל כמותי ופה זה הבדל איכותי, עצמי. בין מדרגת האדם למדרגת ישראל זה הבדל עצמי איכותי ובין האדם לבהמה זה כמותי. בתחלה היה נראה לומר שישראל הם בריאה שיש בה את כל צדדי המציאות ואין בה רק הופעה של צד אחד ושאר הבריאה יש בה צד אחד והשאר זה לא בריאה בעצם, אך לכאורה הרב התכוון שיש עיקר הבריאה ויש תוספת יש את העצמית ויש את האמצעי כל הבריאה כולה היא אמצעי לישראל. ישראל נבראו בשביל עצמם כל השאר נבראו בשביל ישראל. בריאתם של ישראל הוא בשביל לתקן את העוה"ז וכל המציאות היא כתוספת לישראל כדרך להופיע את ישראל אלו דברי המהר"ל, אמנם זה לא מופיע בקיצוניות הזו בדברי הרב. מה ההבדל בין ישראל שנמשכים אחרי החומר לעומת הגויים? ישראל זה רק בצד החיצוני אך אצל הגויים ההמשכות הוא בצד העצמי שלהם.

פרק ה פסקה א
נושא הפרק: ישראל ואומות העולם
הרב ש. יוסף וייצן | איר תשס"ט

פרק ה פסקה ו
הרב ש. יוסף וייצן | איר תשס"ט

פרק ה פסקה ז
הרב ש. יוסף וייצן | איר תשס"ט

פרק ה פסקה יג
הרב ש. יוסף וייצן | איר תשס"ט

הרב ש. יוסף וייצן
רב היישוב פסגות ור"מ בישיבת בית אל.
האם יש חבלי משיח בדורנו?
עיון בחזון העצמות
ב' אייר תשפ"ג
ארבעת היסודות של שם הווי'ה בעולם וניגודיהם
נתיב האמת - שיעור 6
י"ב שבט תשע"ד
התורה כשמותיו של הקב"ה
פרק ד' פסקה א-ב
כ"ו שבט תשע"ח
שאיפת החיים של עם ישראל
אורות ישראל - פסקה ה' (שיעור 13)
י"ט כסליו תשע"ג
הקשבה בזמן של פילוג
כל ההתחלות קשות
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
שופר
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
למה שמחים כבר משנכנס אדר?
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
מה זה אומר בחזקת בשרי?
איך לקשור את הסכך?
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?

הלכות חול המועד
חלק י
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | ניסן ה'תשס"ב
