- הלכה מחשבה ומוסר
- יסודות האמונה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
הרב אברהם בן ציון ב"ר שבתי זצ"ל
2. הסתברות-ודאית ועדות ראיה
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
בשתי דרכים אפשר לבסס את האמונה: האחת - הגיונית-שכלית, והשניה - עפ"י הראיה, הראיה הפשוטה והנבואית.
הדרך ההגיונית המבוססת על הוכחות מהעולם על יוצרו, מהבריאה על בוראה, עם כל חוזקה וסבירותה, היא אינה אלא דרך של הוכחות מהפרט על הכלל. מה שאין כן אמונה המבוססת על הראיה.
ולהסברת ההבדל נשתמש בדוגמא הלכתית: השבת-אבידה כיצד? אדם שאיבד אבידה ואחר מצא אותה. צריך המאבד להוכיח שהאבידה שנמצאה היא שלו ואז יוכל לקבל אותה. אם יאמר סימנים באבידה, אם יאמר: "בספר שאבד לי, בדף פלוני יש חור קטן בקצה הדף", זהו סימן שאיש אינו יודע עליו מלבד בעל הספר. זו הוכחה מובהקת ואפשר להחזיר לו את האבידה עפ"י הסימן הזה. אעפ"י שסימן זה הוא הוכחה טובה - זו הוכחה מהפרט על הכלל, אין כאן ראיה מכל דף ודף שבספר, אלא ממקום אחד ראיה על כולו, מהפרט על הכלל.
יש עוד דרך להשבת-אבידה, דרך יותר בטוחה. אם המאבד איש נאמן, ת"ח שסומכים על נאמנותו, אפשר להראות לו את האבידה ואם הוא מזהה אותה שהיא שלו, משיבים לו אעפ"י שלא אמר סימן, אלא שמכיר את האבידה בטביעות עין. טביעות עין היא הכרה כללית, לא מפרט מסויים אלא מהכל. המראה הכללי של החפץ מוכר ומזוהה.

אפשר גם להשיב אבידה עפ"י עדים שמכירים את החפץ ויודעים שהוא של המאבד. אין העדים נדרשים לתת סימן מזהה, אלא הם רואים את האבידה כולה ומכירים אותה. וראיה זו הוכחה כללית מהכל על הכל.
מה שאין כן סימן, זה ראיה הסתברותית, בדומה לעדות נסיבתית שאינה עדות.
אם יבואו עדים ויאמרו: "ראינו את פלוני שרץ אחר חבירו למערה ונכנסנו מיד אחריהם ומצאנו את הנרדף הרוג ואת הרודף עומד וחרבו שלופה בידו נוטפת דם", עדות כזו היא עדות של אומדנא, של הסתברות. הסתברות כמעט ודאית שזה רצח את חברו, אך עפ"י ההלכה אין עדות כזאת כשרה, כי עדות צריכה להיות עדות ראיה ולא עדות שמסתמכת על סברא.
וכן באמונה: הוכחות מהעולם על הבורא הן הוכחות של הסתברות, ואעפ"י שזו הסתברות גבוהה ביותר, וההגיון מחייב לסמוך על הסתברות כזו, ואעפ"י שהכרת ה' מתוך הבריאה מעוררת בנו התפעלות עצומה: "מה רבו מעשיך ה'", "מה גדלו מעשיך ה' מאד עמקו נפלאותיך", בכל זאת הכרת ה' עפ"י הראיה גדולה מזה. הכרת ה' מהבריאה לבורא היא הוכחה של סימן מהפרט על הכלל. מאחת מפעולותיו של הקב"ה, מחלק ממעשיו, מזה הוכחה על מציאותו הכללית. זהו סימן מובהק שאי אפשר לוותר עליו, אבל אי אפשר להסתפק בו, כי גדולה מזה הכרת ה' עפ"י הראיה, על פי ראית התגלות ה' בעולם כמו יציאת מצרים ומתן-תורה, והמסורת הארוכה הנמשכת שהיא כמראה העין.
זוהי הדרך של ספר הכוזרי - אמונה עפ"י הראיה. דברים אלו היה רגיל לומר הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל כהקדמה לספר הכוזרי.
הדרך ההגיונית המבוססת על הוכחות מהעולם על יוצרו, מהבריאה על בוראה, עם כל חוזקה וסבירותה, היא אינה אלא דרך של הוכחות מהפרט על הכלל. מה שאין כן אמונה המבוססת על הראיה.
ולהסברת ההבדל נשתמש בדוגמא הלכתית: השבת-אבידה כיצד? אדם שאיבד אבידה ואחר מצא אותה. צריך המאבד להוכיח שהאבידה שנמצאה היא שלו ואז יוכל לקבל אותה. אם יאמר סימנים באבידה, אם יאמר: "בספר שאבד לי, בדף פלוני יש חור קטן בקצה הדף", זהו סימן שאיש אינו יודע עליו מלבד בעל הספר. זו הוכחה מובהקת ואפשר להחזיר לו את האבידה עפ"י הסימן הזה. אעפ"י שסימן זה הוא הוכחה טובה - זו הוכחה מהפרט על הכלל, אין כאן ראיה מכל דף ודף שבספר, אלא ממקום אחד ראיה על כולו, מהפרט על הכלל.
יש עוד דרך להשבת-אבידה, דרך יותר בטוחה. אם המאבד איש נאמן, ת"ח שסומכים על נאמנותו, אפשר להראות לו את האבידה ואם הוא מזהה אותה שהיא שלו, משיבים לו אעפ"י שלא אמר סימן, אלא שמכיר את האבידה בטביעות עין. טביעות עין היא הכרה כללית, לא מפרט מסויים אלא מהכל. המראה הכללי של החפץ מוכר ומזוהה.
יסודות האמונה (51)
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
1 - 1. אמונה שכלית מהתבוננות בעולם
2 - 2. הסתברות-ודאית ועדות ראיה
3 - 3. המעשה הרצוי ומימוש הרצון
טען עוד
מה שאין כן סימן, זה ראיה הסתברותית, בדומה לעדות נסיבתית שאינה עדות.
אם יבואו עדים ויאמרו: "ראינו את פלוני שרץ אחר חבירו למערה ונכנסנו מיד אחריהם ומצאנו את הנרדף הרוג ואת הרודף עומד וחרבו שלופה בידו נוטפת דם", עדות כזו היא עדות של אומדנא, של הסתברות. הסתברות כמעט ודאית שזה רצח את חברו, אך עפ"י ההלכה אין עדות כזאת כשרה, כי עדות צריכה להיות עדות ראיה ולא עדות שמסתמכת על סברא.
וכן באמונה: הוכחות מהעולם על הבורא הן הוכחות של הסתברות, ואעפ"י שזו הסתברות גבוהה ביותר, וההגיון מחייב לסמוך על הסתברות כזו, ואעפ"י שהכרת ה' מתוך הבריאה מעוררת בנו התפעלות עצומה: "מה רבו מעשיך ה'", "מה גדלו מעשיך ה' מאד עמקו נפלאותיך", בכל זאת הכרת ה' עפ"י הראיה גדולה מזה. הכרת ה' מהבריאה לבורא היא הוכחה של סימן מהפרט על הכלל. מאחת מפעולותיו של הקב"ה, מחלק ממעשיו, מזה הוכחה על מציאותו הכללית. זהו סימן מובהק שאי אפשר לוותר עליו, אבל אי אפשר להסתפק בו, כי גדולה מזה הכרת ה' עפ"י הראיה, על פי ראית התגלות ה' בעולם כמו יציאת מצרים ומתן-תורה, והמסורת הארוכה הנמשכת שהיא כמראה העין.
זוהי הדרך של ספר הכוזרי - אמונה עפ"י הראיה. דברים אלו היה רגיל לומר הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל כהקדמה לספר הכוזרי.
3. המעשה הרצוי ומימוש הרצון
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | חשון ה'תשס"ב
6. משל מתנות מלך הודו
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | חשון ה'תשס"ב
11. על בריאת העולם ואמיתות סיפורי התורה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | טבת ה'תשס"ב
5. ביסוס האמונה על אירועים היסטוריים
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | חשון ה'תשס"ב
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
דרישת המדינה היהודת מישראל ומאומות העולם
לנתיבות ישראל - עמוד קכא - "נצח אומתנו"
ח' שבט תשפ"ב
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (4)
שיעור מס' 93
י"ח סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (1)
שיעור מס' 90
ט"ו סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק י'
שיעור מס' 98
כ"ה סיון תשפ"ג
איך ללמוד גמרא?
איך מתכוננים לקבלת התורה?
שבועות מעין עולם הבא!
איך לא להישאר בין המצרים?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
האם מותר לפנות למקובלים?
איך עושים קידוש?
איך מכינים תה בשבת?
חכמת התורה וחכמות החול
למה ללמוד גמרא?
הדלקת נרות חנוכה
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ

מיקום החנוכיה והנרות
חלק ג
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ב

תפילה לשלום המדינה ולחיילי צה"ל
הסידור המהיר
