- פרשת שבוע ותנ"ך
- מטות
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
ציפורה בת דוד
"דברי ירמיהו"
חיי ירמיהו בימי יאשיהו ויהויקים בעת שחזה את נבואות הפורענות.
ב"שלשת השבועות" ההפטרות לקוחות בעיקר מספר ירמיהו (למעט שבת חזון בה קוראים את הפרק הראשון בישעיהו). ההפטרה של השבוע משמשת גם כפתיחה לספר ירמיהו:
"דִּבְרֵי יִרְמְיָהוּ בֶּן חִלְקִיָּהוּ מִן הַכֹּהֲנִים אֲשֶׁר בַּעֲנָתוֹת בְּאֶרֶץ בִּנְיָמִין: אֲשֶׁר הָיָה דְבַר ה' אֵלָיו בִּימֵי יֹאשִׁיָּהוּ בֶן אָמוֹן מֶלֶךְ יְהוּדָה בִּשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה לְמָלְכוֹ: וַיְהִי בִּימֵי יְהוֹיָקִים בֶּן יֹאשִׁיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה עַד תֹּם עַשְׁתֵּי עֶשְׂרֵה שָׁנָה לְצִדְקִיָּהוּ בֶן יֹאשִׁיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה עַד גְּלוֹת יְרוּשָׁלִַם בַּחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי" (ירמיהו א').
הפסוק הראשון משמש כהקדמה כללית לספר ומספר לנו דברים רבים על ירמיהו (לא נעסוק בסוגיה זו השבוע). שני הפסוקים הבאים מתארכים את שתי תקופות פעילותו של הנביא. תקופה ראשונה מן השנה השלש עשרה למלך יאשיהו הצדיק. תקופה שניה מיום מסוים בימי הרשע יהויקים בן יאשיהו (שמלך אחרי שאחיו הצעיר יהואחז שהומלך בידי "עם הארץ" לאחר נפילת יאשיהו בקרב כנגד פרעה נכו והודח על ידי מלך מצרים) עד גלות ירושלים וחורבן ממלכת יהודה. ננסה להבין מה פשר התופעה ומה גרם לכך שלא היה רצף נבואי בנבואת ירמיהו. יאשיהו מלך יהודה עלה לשלטון בגיל צעיר מאוד (בעקבות רצח אביו-אמון) כמו שמתואר בכתוב "בֶּן שְׁמֹנֶה שָׁנָה יֹאשִׁיָּהוּ בְמַלְכו"ֹ( מלכים ב כ"א כג-כד, כ"ב א). ספר מלכים מתעלם לחלוטין מכל מה שהתרחש עד השנה השמונה עשרה למלכו, שהרי המאורע הראשון שספר מלכים מציין הוא המהפכה הרוחנית של יאשיהו, שיפוץ בית המקדש ומציאת ספר התורה (שם כב ג). מה קרה בתקופה הארוכה הזו של כמעט שני עשורים שספר מלכים איננו עוסק בה? ספר דברי הימים עוזר לפתור את התעלומה:
"וּבִשְׁמוֹנֶה שָׁנִים לְמָלְכוֹ וְהוּא עוֹדֶנּוּ נַעַר הֵחֵל לִדְרוֹשׁ לֵאלֹהֵי דָּוִיד אָבִיו וּבִשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה הֵחֵל לְטַהֵר אֶת יְהוּדָה וִירוּשָׁלִַם מִן הַבָּמוֹת וְהָאֲשֵׁרִים וְהַפְּסִלִים וְהַמַּסֵּכוֹת:... וּבְעָרֵי מְנַשֶּׁה וְאֶפְרַיִם וְשִׁמְעוֹן וְעַד נַפְתָּלִי בהר בתיהם בְּחַרְבֹתֵיהֶם סָבִיב:וַיְנַתֵּץ אֶת הַמִּזְבְּחוֹת וְאֶת הָאֲשֵׁרִים וְהַפְּסִלִים כִּתַּת לְהֵדַק וְכָל הַחַמָּנִים גִּדַּע בְּכָל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וַיָּשָׁב לִירוּשָׁלִָם" (דברי הימים ב ל"ד ג-ז).
אם כך, יאשיהו הילד הצעיר, שירש ממלכה מלאה בעבודה זרה ובעובדיה לא היה יכול לעשות דבר עד גיל שש עשרה. בגיל זה החל בתהליך של חזרה בתשובה שהבשיל רק בשנת שתים עשרה למלכותו, כשהיה בן עשרים. בגיל זה ניסה לחולל מהפכה רוחנית בפעם הראשונה. מהפכה זו שלא לוותה במהפך פנימי עמוק, נכשלה. הנביא שנשלח אל יאשיהו כדי ללוותו היה ירמיהו הצעיר, שהחל להינבא עם תחילתה של המהפכה בשנת שלש עשרה ליאשיהו. זה כנראה פשרה של הכותרת הכרונולוגית הראשונה של הספר, הבנה זו שופכת אור ועוזרת להבין נבואות רבות ומאמרי חז"ל שעוסקים בתקופה זו. המהפכה השניה של יאשיהו שהחלה בשנה השמונה עשרה למלכותו (כשהיה בן עשרים ושש) הצליחה הרבה יותר ונסתייעה במציאת ספר התורה, מאורע שגרם לזעזוע עמוק ודרבן את התהליך. לצערנו תקופה חיובית זו שנמשכה שלש עשרה שנה נקטעה עם נפילתו של יאשיהו בקרב. יהויקים בנו הרבה להרשיע (עיין ירמיהו כ"ב יז, יט ועוד ובדברי חז"ל סנהדרין קג ע"ב). ירמיהו נצטווה לזעזעו על ידי כתיבת ספר נבואות על החורבן הצפוי:
"וַיְהִי בַּשָּׁנָה הָרְבִיעִת לִיהוֹיָקִים בֶּן יֹאשִׁיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה הָיָה הַדָּבָר הַזֶּה אֶל יִרְמְיָהוּ מֵאֵת ה' לֵאמֹר: קַח לְךָ מְגִלַּת סֵפֶר וְכָתַבְתָּ אֵלֶיהָ אֵת כָּל הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי אֵלֶיךָ עַל יִשְׂרָאֵל וְעַל יְהוּדָה וְעַל כָּל הַגּוֹיִם מִיּוֹם דִּבַּרְתִּי אֵלֶיךָ מִימֵי יֹאשִׁיָּהוּ וְעַד הַיּוֹם הַזֶּה: אוּלַי יִשְׁמְעוּ בֵּית יְהוּדָה אֵת כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר אָנֹכִי חֹשֵׁב לַעֲשׂוֹת לָהֶם לְמַעַן יָשׁוּבוּ אִישׁ מִדַּרְכּוֹ הָרָעָה וְסָלַחְתִּי לַעֲוֹנָם וּלְחַטָּאתָם" (ירמיהו ל"ו א-ג).
תגובתו של יהויקים הייתה הפוכה משל יאשיהו הוא השליך את הספר הנבואי אל האש וציוה לפגוע בירמיהו ובברוך בן נריה הסופר (שם, שם כו). רק התערבות אלוקית שאין לה כמעט אח ורע בתנ"ך מצילה את ירמיהו ועוזרו כמו שכתוב "וַיַּסְתִּרֵם ה'" (שם). כנראה תקופה זו בה הוסתר ירמיהו בידי הקב"ה עד ליום בו נשלח מחדש לבצע את שליחותו מבטן, היא התקופה שמפרידה בין שתי הכותרות המופיעות בפתיחה לספר ולהפטרה שנקרא השבוע.
הבה נתפלל כי כשם שהתקיימו נבואות הפורענות של ירמיהו כן נזכה להמשך התקיימותן של נבואות הנחמה.
"דִּבְרֵי יִרְמְיָהוּ בֶּן חִלְקִיָּהוּ מִן הַכֹּהֲנִים אֲשֶׁר בַּעֲנָתוֹת בְּאֶרֶץ בִּנְיָמִין: אֲשֶׁר הָיָה דְבַר ה' אֵלָיו בִּימֵי יֹאשִׁיָּהוּ בֶן אָמוֹן מֶלֶךְ יְהוּדָה בִּשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה לְמָלְכוֹ: וַיְהִי בִּימֵי יְהוֹיָקִים בֶּן יֹאשִׁיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה עַד תֹּם עַשְׁתֵּי עֶשְׂרֵה שָׁנָה לְצִדְקִיָּהוּ בֶן יֹאשִׁיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה עַד גְּלוֹת יְרוּשָׁלִַם בַּחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי" (ירמיהו א').
הפסוק הראשון משמש כהקדמה כללית לספר ומספר לנו דברים רבים על ירמיהו (לא נעסוק בסוגיה זו השבוע). שני הפסוקים הבאים מתארכים את שתי תקופות פעילותו של הנביא. תקופה ראשונה מן השנה השלש עשרה למלך יאשיהו הצדיק. תקופה שניה מיום מסוים בימי הרשע יהויקים בן יאשיהו (שמלך אחרי שאחיו הצעיר יהואחז שהומלך בידי "עם הארץ" לאחר נפילת יאשיהו בקרב כנגד פרעה נכו והודח על ידי מלך מצרים) עד גלות ירושלים וחורבן ממלכת יהודה. ננסה להבין מה פשר התופעה ומה גרם לכך שלא היה רצף נבואי בנבואת ירמיהו. יאשיהו מלך יהודה עלה לשלטון בגיל צעיר מאוד (בעקבות רצח אביו-אמון) כמו שמתואר בכתוב "בֶּן שְׁמֹנֶה שָׁנָה יֹאשִׁיָּהוּ בְמַלְכו"ֹ( מלכים ב כ"א כג-כד, כ"ב א). ספר מלכים מתעלם לחלוטין מכל מה שהתרחש עד השנה השמונה עשרה למלכו, שהרי המאורע הראשון שספר מלכים מציין הוא המהפכה הרוחנית של יאשיהו, שיפוץ בית המקדש ומציאת ספר התורה (שם כב ג). מה קרה בתקופה הארוכה הזו של כמעט שני עשורים שספר מלכים איננו עוסק בה? ספר דברי הימים עוזר לפתור את התעלומה:
"וּבִשְׁמוֹנֶה שָׁנִים לְמָלְכוֹ וְהוּא עוֹדֶנּוּ נַעַר הֵחֵל לִדְרוֹשׁ לֵאלֹהֵי דָּוִיד אָבִיו וּבִשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה הֵחֵל לְטַהֵר אֶת יְהוּדָה וִירוּשָׁלִַם מִן הַבָּמוֹת וְהָאֲשֵׁרִים וְהַפְּסִלִים וְהַמַּסֵּכוֹת:... וּבְעָרֵי מְנַשֶּׁה וְאֶפְרַיִם וְשִׁמְעוֹן וְעַד נַפְתָּלִי בהר בתיהם בְּחַרְבֹתֵיהֶם סָבִיב:וַיְנַתֵּץ אֶת הַמִּזְבְּחוֹת וְאֶת הָאֲשֵׁרִים וְהַפְּסִלִים כִּתַּת לְהֵדַק וְכָל הַחַמָּנִים גִּדַּע בְּכָל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וַיָּשָׁב לִירוּשָׁלִָם" (דברי הימים ב ל"ד ג-ז).
אם כך, יאשיהו הילד הצעיר, שירש ממלכה מלאה בעבודה זרה ובעובדיה לא היה יכול לעשות דבר עד גיל שש עשרה. בגיל זה החל בתהליך של חזרה בתשובה שהבשיל רק בשנת שתים עשרה למלכותו, כשהיה בן עשרים. בגיל זה ניסה לחולל מהפכה רוחנית בפעם הראשונה. מהפכה זו שלא לוותה במהפך פנימי עמוק, נכשלה. הנביא שנשלח אל יאשיהו כדי ללוותו היה ירמיהו הצעיר, שהחל להינבא עם תחילתה של המהפכה בשנת שלש עשרה ליאשיהו. זה כנראה פשרה של הכותרת הכרונולוגית הראשונה של הספר, הבנה זו שופכת אור ועוזרת להבין נבואות רבות ומאמרי חז"ל שעוסקים בתקופה זו. המהפכה השניה של יאשיהו שהחלה בשנה השמונה עשרה למלכותו (כשהיה בן עשרים ושש) הצליחה הרבה יותר ונסתייעה במציאת ספר התורה, מאורע שגרם לזעזוע עמוק ודרבן את התהליך. לצערנו תקופה חיובית זו שנמשכה שלש עשרה שנה נקטעה עם נפילתו של יאשיהו בקרב. יהויקים בנו הרבה להרשיע (עיין ירמיהו כ"ב יז, יט ועוד ובדברי חז"ל סנהדרין קג ע"ב). ירמיהו נצטווה לזעזעו על ידי כתיבת ספר נבואות על החורבן הצפוי:
"וַיְהִי בַּשָּׁנָה הָרְבִיעִת לִיהוֹיָקִים בֶּן יֹאשִׁיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה הָיָה הַדָּבָר הַזֶּה אֶל יִרְמְיָהוּ מֵאֵת ה' לֵאמֹר: קַח לְךָ מְגִלַּת סֵפֶר וְכָתַבְתָּ אֵלֶיהָ אֵת כָּל הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי אֵלֶיךָ עַל יִשְׂרָאֵל וְעַל יְהוּדָה וְעַל כָּל הַגּוֹיִם מִיּוֹם דִּבַּרְתִּי אֵלֶיךָ מִימֵי יֹאשִׁיָּהוּ וְעַד הַיּוֹם הַזֶּה: אוּלַי יִשְׁמְעוּ בֵּית יְהוּדָה אֵת כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר אָנֹכִי חֹשֵׁב לַעֲשׂוֹת לָהֶם לְמַעַן יָשׁוּבוּ אִישׁ מִדַּרְכּוֹ הָרָעָה וְסָלַחְתִּי לַעֲוֹנָם וּלְחַטָּאתָם" (ירמיהו ל"ו א-ג).
תגובתו של יהויקים הייתה הפוכה משל יאשיהו הוא השליך את הספר הנבואי אל האש וציוה לפגוע בירמיהו ובברוך בן נריה הסופר (שם, שם כו). רק התערבות אלוקית שאין לה כמעט אח ורע בתנ"ך מצילה את ירמיהו ועוזרו כמו שכתוב "וַיַּסְתִּרֵם ה'" (שם). כנראה תקופה זו בה הוסתר ירמיהו בידי הקב"ה עד ליום בו נשלח מחדש לבצע את שליחותו מבטן, היא התקופה שמפרידה בין שתי הכותרות המופיעות בפתיחה לספר ולהפטרה שנקרא השבוע.
הבה נתפלל כי כשם שהתקיימו נבואות הפורענות של ירמיהו כן נזכה להמשך התקיימותן של נבואות הנחמה.

רמב''ן על פרשת מטות - חלק ב'
הרב חיים כץ | כ"א תמוז תשפ"ב
נדרים - קדושת הדיבור
זכות הפרט או הכלל?
הרה"ג שאר ישוב כהן זצ"ל | כ"ב בתמוז התשס"ה
כוחו של הדיבור
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | מוצ"ש כ"ג תמוז התשס"ה
מצוות ירושת ארץ ישראל
שיחת מוצ"ש פרשת מטות - מסעי תשפ"ג
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ו תמוז תשפ"ג

הרב יוסף כרמל
ראש כולל "ארץ חמדה" לדיינות

"וְאָשִׁיבָה שֹׁפְטַיִךְ כְּבָרִאשֹׁנָה וְיֹעֲצַיִךְ כְּבַתְּחִלָּה"
שבט תשע"א

שאלו שלום ירושלים
אייר תש"ע

וַחֲמֻשִׁים עָלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם
שבט תשפ"ב

מִשְׁפַּט צֶדֶק? איך?
אדר תשפ"ב
המהפך בחייו של התנא רבי שמעון בר יוחאי
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
שבועות מעין עולם הבא!
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
איך השבת היא זכר ליציאת מצרים?
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?
האם מותר לפנות למקובלים?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
זמן הדלקת נרות חנוכה
דיני פלסטר בשבת

אכילה ושתייה פחות מכשיעור ביום כיפור
רבנים שונים | תשרי תשע"ג
זמן סליחות
הרב אליעזר מלמד | כו אלול תשס"ז

תפילות עשרת ימי תשובה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ג

הלכות סוכה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
