- מדורים
- רביבים
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
שמחה בת חנה
כיצד נחשבו הרב קוק והרב זוננפלד בעיני גדולי ישראל
ביקשתי לראות כיצד התייחסו גדולי ישראל לרב חיים יוסף זוננפלד, רבה של העדה החרדית בירושלים: האם הכתירוהו כרבה של ירושלים או רק כאב"ד בירושלים, היינו אב"ד של העדה החרדית שפרשה מכלל קהילת ירושלים, שרבה היה כידוע מרן הרב קוק זצ"ל.
התעוררתי לכך, מפני שלפני כחודשיים הזדמן לידי עיתון ´בקהילה´ ובו מאמר על הרב אשלג (בעל הסולם) מאת כתב אחד שמשפחתו קוק, ובו הכתיר את הרב חיים יוסף זוננפלד זצ"ל לרבה של ירושלים. חשבתי לעצמי, מן הסתם אותו כתב הוא מבני משפחתו של מרן הרב זצ"ל, ואיך לא נזהר בכבודו של קדוש ישראל מרן הרב קוק זצ"ל, והכתיר את מתנגדו לרבה של ירושלים, למרות שרבנותו לא היתה מקובלת על רוב גדולי ירושלים, רבניה ומוסדותיה.
ואכן מצאתי כי באף מכתב לא הוזכר הרב זוננפלד כרבה של ירושלים, אלא רק אב"ד בירושלים. כך כתב אליו הרב ברוך בער מקאמניץ בסביבת שנת תרפ"ו (כרך א´ ע´ רפח), ורבי שמעון שקאפ (כרך ב´ ע´ רמו). והרב ליב חסמן כותב אליו בתארי כבוד, אבל אפילו אינו מזכיר שהוא אב"ד בירושלים. גם אל הרב ראובן בנגיס שירש את מקומו כותב הרב איסר זלמן מלצר "ראב"ד לעדת אגודת ישראל פה עיר הקודש ירושלים".

לעומת זאת ישנו מכתב אחד מאת החפץ חיים, שמופנה אל הרב קוק ועוד שני רבנים גאונים, ובו הוא כותב במפורש "אב"ד דעיה"ק ירושלים ת"ו" (כרך א´ עמוד רנח).
כמובן יש עוד מכתבים רבים מאוד, חלקם הובאו בספר ´אגרות לראי"ה´, מהם עולה בבירור כי בעיני גדולי הדור היה הרב קוק רבה של ירושלים ואח"כ של ירושלים וארץ ישראל.
אגב, את ההסכמה הראשונה לפירוש הסולם קיבל הרב אשלג מאת הרב קוק, והיא נדפסה בראש ההסכמות. בנוסף לכך קיבל הרב אשלג הסכמה מהרב חרל"פ, תלמידו המובהק של הרב קוק.
------------------
פורסם גם במדור "רביבים" מהעיתון 'בשבע'.
התעוררתי לכך, מפני שלפני כחודשיים הזדמן לידי עיתון ´בקהילה´ ובו מאמר על הרב אשלג (בעל הסולם) מאת כתב אחד שמשפחתו קוק, ובו הכתיר את הרב חיים יוסף זוננפלד זצ"ל לרבה של ירושלים. חשבתי לעצמי, מן הסתם אותו כתב הוא מבני משפחתו של מרן הרב זצ"ל, ואיך לא נזהר בכבודו של קדוש ישראל מרן הרב קוק זצ"ל, והכתיר את מתנגדו לרבה של ירושלים, למרות שרבנותו לא היתה מקובלת על רוב גדולי ירושלים, רבניה ומוסדותיה.
ואכן מצאתי כי באף מכתב לא הוזכר הרב זוננפלד כרבה של ירושלים, אלא רק אב"ד בירושלים. כך כתב אליו הרב ברוך בער מקאמניץ בסביבת שנת תרפ"ו (כרך א´ ע´ רפח), ורבי שמעון שקאפ (כרך ב´ ע´ רמו). והרב ליב חסמן כותב אליו בתארי כבוד, אבל אפילו אינו מזכיר שהוא אב"ד בירושלים. גם אל הרב ראובן בנגיס שירש את מקומו כותב הרב איסר זלמן מלצר "ראב"ד לעדת אגודת ישראל פה עיר הקודש ירושלים".
רביבים (722)
הרב אליעזר מלמד
77 - בית המשפט החילוני אינו דואג לעגונות
78 - כיצד נחשבו הרב קוק והרב זוננפלד בעיני גדולי ישראל
79 - הרבי מהוסיאטין: זקן בית רוז´ין
טען עוד
כמובן יש עוד מכתבים רבים מאוד, חלקם הובאו בספר ´אגרות לראי"ה´, מהם עולה בבירור כי בעיני גדולי הדור היה הרב קוק רבה של ירושלים ואח"כ של ירושלים וארץ ישראל.
אגב, את ההסכמה הראשונה לפירוש הסולם קיבל הרב אשלג מאת הרב קוק, והיא נדפסה בראש ההסכמות. בנוסף לכך קיבל הרב אשלג הסכמה מהרב חרל"פ, תלמידו המובהק של הרב קוק.
------------------
פורסם גם במדור "רביבים" מהעיתון 'בשבע'.
מצוות השירות הצבאי מול לימוד התורה
הרב אליעזר מלמד | איר תשפ"ג
מתן תורה – מהפכה מוסרית עולמית
הרב אליעזר מלמד | סיון תשפ"ג
הכשרת המטבח
הרב אליעזר מלמד | ט' ניסן, התשס"ג
התרחקות מן המחלוקת והיחס לנוצרים
הרב אליעזר מלמד | תמוז תשפ"ג
איך לא להישאר בין המצרים?
סדרת החינוך של הטבע!
כל ההתחלות קשות
המהפך בחייו של התנא רבי שמעון בר יוחאי
הלכות קבלת שבת מוקדמת
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
איך ללמוד גמרא?
הלכות שטיפת כלים בשבת
אוי ויי!
הקשבה בזמן של פילוג
בדיקת פירות ט''ו בשבט

מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ
הרב יוסף כרמל | אב תשע"ה

הלכות פדיון שבויים
הרב שמואל אליהו | סיון תשס"ח
הדלקת נרות חנוכה
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ
פדיון שבויים בעת הזאת - מחיר מופקע או הגיוני?
הרה"ג אשר וייס | י"ב כסלו תשפ"ד

העם היושב על הכלים
הרב יהודה ברנדס | כסליו תשפ"ד
מחיר חילופי שבויים
הרב אליעזר מלמד | כסליו תשפ"ד
תשובה שמתקנת את כל העוונות
פרק י"ד פסקה א'-ב'
הרב משה בר ציון | י"א כסלו תשפ"ד
