- פרשת שבוע ותנ"ך
- משפטים
מיקוד לפירוש הרמב"ן על התורה פרשת משפטים
כב, א
ד"ה וטעם ואלה
סמיכות פרשת משפטים לעשרת הדברות
לאחר שמיעת עשרת הדברות חזר הקב"ה והתרה את משה שיזהיר את העם על המצוות האלו. והחל לפרט את הציווים שנאמרו: "אתם ראיתם" כנגד דיבור "אנכי". "לא תעשון איתי" כנגד "לא יהיה לך". ואחר כך עבר לבאר את דיבור "לא תחמוד", אע"פ שהוא אחרון, כי כל התורה כולה תלויה במשפט, שלא יחמדו מה שלא שלהם מן הדין (ועיין בפירוש פס' ב').
כא, ו
ד"ה והגישו אדניו
שם הדיינים מרמז לנוכחות הקב"ה בדין
ראב"ע פירש שהדיינים נקראו 'אלהים' כיון שהם מקיימי משפט האלהים בארץ. והרמב"ן פירש שהתורה כינתה אותם כך לרמוז שהאלהים עמהם בדבר המשפט, הוא השופט, הוא יצדיק והוא ירשיע.
כב, כו
ד"ה ושמעתי כי
הקב"ה שומע כל תחינה
אל יעלה על דעת הממשכן שעליו להחזיר הכסות רק לאדם צדיק, כי הקב"ה ישמע תחינתו. גם לאדם רשע צריך להחזיר, כי הקב"ה שומע כל צעקת מתחנן אליו.
כב, ל
ד"ה ואנשי קודש
המאכלים הכשרים מכינים את האדם לדבוק בה'
איסורי האכילה לא באים למנוע את האדם ממעשים מכוערים, אלא לתת טהרה וקדושה בנפש האדם, למען תהיה ראויה לדבוק בה'.
כג, טז
ד"ה וחג הקציר
הרגלים מורים על הודאה לה' הרגלים נקראו על שם הנעשה בשדות באותה התקופה כדי לתת הודאה לה', שומר חוקות השמיים ומוציא לחם מן הארץ.
כג, כ
ד"ה הנה אנכי
ביאור עניינו של המלאך הנשלח עם ישראל בדרכם לארץ
ה' אומר למשה שישלח אתו מלאך, ורש"י מבאר שכאן נתנבא משה על חטא ישראל, שבגללו נענשו שלא תלך עמהם שכינה אלא מלאך.
הרמב"ן מקשה, שהרי משה התפלל על גזרה זו ובטלה, ואם כך נבואה זו אינה נכונה למעשה! התשובה היא שרק בימי משה לא היה מלאך, אך לאחר מותו חזרה הגזרה, והוא המלאך שפגש יהושע ביריחו.
כג, כד
ד"ה לא תשתחוה
חומרת איסור ע"ז
התורה הזהירה פעמים רבות על ע"ז בגלל חומרת האיסור, שכל המודה בה כופר בכל התורה כולה.
כד, יא
ד"ה וטעם ויאכלו
חובת השמחה בקבלת תורה אצילי בני ישראל אכלו ושתו, והרמב"ן מסביר שעשו כך מתוך שמחה על קבלת התורה, וכך עשו ישראל בכריתת הברית בערבות מואב, ובכמה מקומות. 'ואף כאן ביום חתונת התורה כן עשו'.
ד"ה וטעם ואלה
סמיכות פרשת משפטים לעשרת הדברות
לאחר שמיעת עשרת הדברות חזר הקב"ה והתרה את משה שיזהיר את העם על המצוות האלו. והחל לפרט את הציווים שנאמרו: "אתם ראיתם" כנגד דיבור "אנכי". "לא תעשון איתי" כנגד "לא יהיה לך". ואחר כך עבר לבאר את דיבור "לא תחמוד", אע"פ שהוא אחרון, כי כל התורה כולה תלויה במשפט, שלא יחמדו מה שלא שלהם מן הדין (ועיין בפירוש פס' ב').
כא, ו
ד"ה והגישו אדניו
שם הדיינים מרמז לנוכחות הקב"ה בדין
ראב"ע פירש שהדיינים נקראו 'אלהים' כיון שהם מקיימי משפט האלהים בארץ. והרמב"ן פירש שהתורה כינתה אותם כך לרמוז שהאלהים עמהם בדבר המשפט, הוא השופט, הוא יצדיק והוא ירשיע.
כב, כו
ד"ה ושמעתי כי
הקב"ה שומע כל תחינה
אל יעלה על דעת הממשכן שעליו להחזיר הכסות רק לאדם צדיק, כי הקב"ה ישמע תחינתו. גם לאדם רשע צריך להחזיר, כי הקב"ה שומע כל צעקת מתחנן אליו.
כב, ל
ד"ה ואנשי קודש
המאכלים הכשרים מכינים את האדם לדבוק בה'
איסורי האכילה לא באים למנוע את האדם ממעשים מכוערים, אלא לתת טהרה וקדושה בנפש האדם, למען תהיה ראויה לדבוק בה'.
כג, טז
ד"ה וחג הקציר
הרגלים מורים על הודאה לה' הרגלים נקראו על שם הנעשה בשדות באותה התקופה כדי לתת הודאה לה', שומר חוקות השמיים ומוציא לחם מן הארץ.
כג, כ
ד"ה הנה אנכי
ביאור עניינו של המלאך הנשלח עם ישראל בדרכם לארץ
ה' אומר למשה שישלח אתו מלאך, ורש"י מבאר שכאן נתנבא משה על חטא ישראל, שבגללו נענשו שלא תלך עמהם שכינה אלא מלאך.
הרמב"ן מקשה, שהרי משה התפלל על גזרה זו ובטלה, ואם כך נבואה זו אינה נכונה למעשה! התשובה היא שרק בימי משה לא היה מלאך, אך לאחר מותו חזרה הגזרה, והוא המלאך שפגש יהושע ביריחו.
כג, כד
ד"ה לא תשתחוה
חומרת איסור ע"ז
התורה הזהירה פעמים רבות על ע"ז בגלל חומרת האיסור, שכל המודה בה כופר בכל התורה כולה.
כד, יא
ד"ה וטעם ויאכלו
חובת השמחה בקבלת תורה אצילי בני ישראל אכלו ושתו, והרמב"ן מסביר שעשו כך מתוך שמחה על קבלת התורה, וכך עשו ישראל בכריתת הברית בערבות מואב, ובכמה מקומות. 'ואף כאן ביום חתונת התורה כן עשו'.

העוז והענווה
הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל
מה היחס בין השתדלות לבין ביטחון בה'
שיחת מוצ"ש פרשת משפטים תשפ"ב
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ז שבט תשפ"ב
הערבות ההדדית שביסוד המצוות
שיחת מוצ"ש פרשת משפטים תשפ"א
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ב' אדר תשפ"א
עין תחת עין האמנם?
הרב יצחק בן יוסף | כד שבט תשפ"ג

ר' אבישי לקס ור' גילעד ליפשיץ

מיקוד לפירוש הרמב"ן על התורה - עקרונות למיקוד
על פי מה נערך המיקוד לרמב"ן?
טבת התשע"ז

מיקוד לפירוש הרמב"ן על התורה פרשת ויקרא
אייר התשע"ז

מיקוד לפירוש הרמב"ן על התורה פרשת כי תשא
אייר התשע"ז

מיקוד לפירוש הרמב"ן על התורה פרשת בשלח
אייר התשע"ז
המהפך בחייו של התנא רבי שמעון בר יוחאי
מה הם קטניות ומי הם אוכלי קטניות?
למה ללמוד גמרא?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
בדיקת פירות ט''ו בשבט
קילוף פירות וירקות בשבת
ארבע כוסות ושלוש מצות
האם מותר לפנות למקובלים?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
מסירות או התמסרות?

תפילת הדרך - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז

הלכות ייחוד
הרב יוני לביא | אלול תשס"ח

יום הולדת 60
הרב אליהו ממן | תמוז תשס"ח

הלכות ייחוד
הרב יוני לביא | אלול תשס"ח
חטא העגל
שיעור 22 -פרקים מז-מח
הרב אליהו ברין | ח' סיון תשפ"ג
איך אוהבים את ישראל והגויים?
אורות ישראל - פרק ד' פסקה ד' -ה'
הרב ש. יוסף וייצן | ט' סיון תשפ"ג
להיגאל מכל הנפילות!
הרב נתנאל יוסיפון | סיון תשפ"ג
