- משפחה חברה ומדינה
- חידוש הסנהדרין בימינו
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יעקב בן בכורה
א. מקור הצדק והמשפט-שפט כל הארץ, בורא עולם.
ב. עם ישראל והתמיכה הציבורית. רק מי שמקבל מרב מוסמך שקיבל הסמכה מרב מוסמך עד משה רבנו ברציפות, הסמכה של "יורה יורה ידין ידין" וקיבל את הכרת הציבור רשאי לדון.
מהרגע שבטלה הסמיכה בימי רבי יהודה בן בבא, בעקבות הלחץ החזק של השלטון הרומאי שלא אפשרה להביא לידי ביטוי את ההכרה הציבורית, עלתה על שולחנם של חכמים השאלה האם וכיצד ניתן לחדש את ה"סמיכה".
חידוש הסנהדרין בימינו (16)
הרב יוסף כרמל
3 - סמיכה על ידי מי? - פרק ג'
4 - חזרת ה'סמיכה' – הייתכן?! - פרק ד'
5 - דעת הרמב"ם לעניין הסמיכה - פרק ה'
טען עוד
"הרי שלא היה בארץ ישראל אלא סומך אחד מושיב שנים בצדו וסומך שבעים כאחד או זה אחר זה ואחר כך יעשה הוא והשבעים בית דין הגדול ויסמכו בתי דינין אחרים, נראין לי הדברים שאם הסכימו כל החכמים שבארץ ישראל למנות דיינים ולסמוך אותם הרי אלו סמוכים ויש להן לדון דיני קנסות ויש להן לסמוך לאחרים, אם כן למה היו החכמים מצטערין על הסמיכה כדי שלא יבטלו דיני קנסות מישראל, לפי שישראל מפוזרין ואי אפשר שיסכימו כולן ואם היה שם סמוך מפי סמוך אינו צריך דעת כולן אלא דן דיני קנסות לכל שהרי נסמך מפי בית דין, והדבר צריך הכרע" (רמב"ם הלכות סנהדרין פרק ד הלכה יא).
בשיעור הבא נמשיך לדון בדבריו.
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
ראיית המבט השלם
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
לאן נעלמה האמת?
מהפרי ועד הגאולה
מתנות בחינם
איך השבת היא זכר ליציאת מצרים?
איך עושים קידוש?
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
סוד ההתחדשות של יצחק
הפסוק המיוחד והמשונה בתורה