ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
בית המדרש שבת ומועדים עניני החג

מִשְׁלוֹחַ מָנוֹת לְאוֹיְבִים

48
לחץ להקדשת שיעור זה
"עוֹד הוֹסִיפוּ, ותיקנו "וּמִשְׁלוֹחַ מָנוֹת וגו' כִּי זֶה רוֹמֵז כִּי הֵם בַּאֲגֻדָּה אַחַת וּבְאַהֲבָה וְאַחְוָה הֵפֶךְ מָה שֶׁאָמַר הַצַּר הַצּוֹרֵר 'מְפֻזָּר וּמְפֹרָד'", עכ"ל. ''הָרַב שְׁלֹמֹה אֶלְקַבֵּץ בְּסִפְרוֹ "מָנוֹת הַלֵּוִי" (פ"ט פ' ט"ז) )



לִפְנֵי כְּעֶשֶׂר שָׁנִים, בְּאֶחָד הַיִּשּׁוּבִים בְּמֶרְכַּז הָאָרֶץ, חָיוּ בִּשְׁכֵנוּת וּבִידִידוּת יוֹנִי וְדָוִד. כָּל תּוֹשָׁבֵי הָאֵזוֹר הִכִּירוּ אֶת הַשְּׁנַיִם שֶׁנּוֹדְעוּ בַּחֲבֵרוּתָם הַקְּרוֹבָה.
יוֹם אֶחָד, הֵחֵלּוּ הַשְּׁכֵנִים שָׂמִים לֵב לְדָבָר מְשֻׁנֶּה. בֶּעָבָר, מִיָּד בְּסִיּוּם תְּפִלַּת עַרְבִית הָיוּ הַשְּׁנַיִם יוֹשְׁבִים לְלִמּוּד מְשֻׁתָּף וּלְאַחַר מִכֵּן הָיוּ חוֹזְרִים לְבֵיתָם תּוֹךְ דִּבּוּרִים וְדִיּוּנִים לְהוּטִים. אַט אַט, הֵחֵלּוּ הַשְּׁכֵנִים וְהַמִּתְפַּלְּלִים רוֹאִים אֶת יוֹנִי מִתְחַמֵּק מִיָּד בְּסוֹף הַתְּפִלָּה. נִרְאֶה שֶׁהַלִּמּוּד הַמְּשֻׁתָּף נָגֹז. אוּלָם, כְּכָל שֶׁחָלַף הַזְּמַן הֵבִינוּ הַשְּׁכֵנִים שֶׁלֹּא מְדֻבָּר בְּמַשֶּׁהוּ חוֹלֵף. אַף אֶחָד לֹא יָדַע לְהַסְבִּיר אֶת שֶׁאֵרַע, אַךְ נִרְאֶה כִּי חָתוּל שָׁחֹר עָבַר בֵּין שְׁנֵיהֶם... מֵאוֹהֲבִים גְּדוֹלִים הָפְכוּ הַשְּׁנַיִם כִּמְעַט לְאוֹיְבִים. לֹא נִתָּן הָיָה לְהַזְכִּיר אֶת שְׁמוֹ שֶׁל יוֹנִי לְיַד דָּוִד מִבְּלִי שֶׁיְּסַנֵּן דְּבַר מָה כְּנֶגְדּוֹ, וְכֵן לְהֵפֶךְ.
חֳדָשִׁים עָבְרוּ, נִרְאֶה הָיָה שֶׁהַמַּצָּב יִמָּשֵׁךְ כָּךְ לְעוֹלָם. חַג פּוּרִים הִתְקָרֵב כְּשֶׁלְּפֶתַע רַעֲיוֹן אַדִּיר עָלָה בְּרֹאשׁוֹ שֶׁל חַיִּים חֲבֵרָם. חַיִּים מִהֵר לָרוּץ לְאִשְׁתּוֹ כְּדֵי לִשְׁאֹל בַּעֲצָתָהּ. גַּם אִשְׁתּוֹ שֶׁל חַיִּים הִתְרַגְּשָׁה וְעָזְרָה לוֹ בַּהֲכָנַת שְׁנֵי מִשְׁלוֹחִים יָפִים וּמֻשְׁקָעִים בְּיוֹתֵר.
בְּהַגִּיעַ חַג הַפּוּרִים נִשְׁמְעָה דְּפִיקָה עַל דֶּלֶת בֵּיתוֹ שֶׁל דָּוִד. כְּשֶׁנִּפְתְּחָה הַדֶּלֶת מָצָא דָּוִד עַל מִפְתַּן בֵּיתוֹ מִשְׁלוֹחַ גָּדוֹל וּמְכֻבָּד וּבוֹ פֶּתֶק: "דָּוִד חֲבֵרִי הָאָהוּב, אֲנִי מִתְנַצֵּל עַל שֶׁאֵרַע. חֲבֵרוּתְךָ חֲסֵרָה לִי, יוֹנִי"
גַּם אֵצֶל יוֹנִי הִתְרַחֵשׁ דָּבָר דּוֹמֶה. עַל מִפְתַּן בֵּיתוֹ הֻשְׁאַר מִשְׁלוֹחַ גָּדוֹל מָלֵא כָּל טוֹב וּבוֹ פֶּתֶק זֵהֶה לְהַפְלִיא לַזֶּה שֶׁנִּשְׁלַח לְדָוִד: "יוֹנִי חֲבֵרִי הָאָהוּב, אֲנִי מִתְנַצֵּל עַל שֶׁאֵרַע. חֲבֵרוּתְךָ חֲסֵרָה לִי, דָּוִד".
לְאַחַר כְּמַחֲצִית הַשָּׁעָה, נִגַּשׁ דָּוִד בְּלֵב הוֹלֵם לִדְפֹּק בְּדֶלֶת בֵּיתוֹ שֶׁל יוֹנִי. דָּוִד כִּמְעַט וְהִתְחָרֵט, אַךְ לִפְנֵי שֶׁהִסְפִּיק לְהִסְתּוֹבֵב וְלָלֶכֶת, הַדֶּלֶת נִפְתְּחָה וּבַפֶּתַח עָמַד יוֹנִי. הַשְּׁנַיִם עָמְדוּ כָּךְ מִסְתַּכְּלִים זֶה עַל זֶה, אַךְ לְאַחַר כַּמָּה שְׁנִיּוֹת שֶׁנִּדְמוּ כָּנֶצַח, נָפְלוּ הַשְּׁנַיִם זֶה בִּזְרוֹעוֹ שֶׁל זֶה וְהֵחֵלּוּ רוֹקְדִים וְשָׁרִים יַחְדָּיו.
(סִפּוּר זֶה נִמְסַר לָנוּ מִפִּיו שֶׁל חַיִּים (שֵׁם בָּדוּי). עַד לְיוֹם זֶה הַשְּׁנַיִם חֲבֵרִים טוֹבִים וְאֵינָם מוּדָעִים לַתַּרְמִית שֶׁנֶּעֶשְׂתָה.)הַאִם הָיָה מֻתָּר לְחַיִּים לְהוֹלִיךְ שׁוֹלָל אֶת חֲבֵרָיו כְּשֶׁשָּׁלַח מִשְׁלוֹחַ מָנוֹת בְּצֵרוּף מִכְתָּב כַּאֲשֶׁר הַכּוֹתֵב הָיָה חַיִּים בְּעַצְמוֹ וְלֹא אַף אֶחָד אַחֵר? אוֹ שֶׁמָּא הַדָּבָר מֻתָּר שֶׁכֵּן עָשָׂה זֹאת מִפְּנֵי דַּרְכֵי שָׁלוֹם?

תְּשׁוּבַת הַגָּאוֹן הָרַב אֲבִיגְדוֹר נֶבֶנְצָל שליטא:
חַיִּים הוּא צַדִּיק גָּדוֹל וְהָלַךְ בְּדַרְכּוֹ שֶׁל אַהֲרֹן הַכֹּהֵן. כְּפִי שֶׁמְּסֻפָּר בַּמִּדְרָשׁ עַל אַהֲרֹן הַכֹּהֵן שֶׁהָיָה מַשְׁכִּין שָׁלוֹם בֵּין הָאֲנָשִׁים. כַּאֲשֶׁר הָיָה אַהֲרֹן שׁוֹמֵעַ עַל שְׁנַיִם שֶׁרָבוּ בֵּינֵיהֶם, מִיָּד הָיָה הוֹלֵךְ לְאֶחָד מֵהֶם וְאוֹמֵר: "הָיִיתִי עַכְשָׁו אֵצֶל חֲבֵרְךָ וְהוּא סִפֵּר לִי כַּמָּה צַעַר יֵשׁ בְּלִבּוֹ עַל הַדְּבָרִים שֶׁהֵטִיחַ כְּלַפֶּיךָ. הוּא כָּל כָּךְ מִצְטַעֵר וְרוֹצֶה בְּחֶבְרָתְךָ". כָּךְ הָיָה מַאֲרִיךְ וּמַמְשִׁיךְ עַד שֶׁהָיָה מִתְרַצֶּה. מִיָּד הָיָה אַהֲרֹן רָץ לְבֵיתוֹ שֶׁל הַשֵּׁנִי וְאוֹמֵר: "הָיִיתִי עַכְשָׁו אֵצֶל חֲבֵרְךָ וְהוּא סִפֵּר לִי כַּמָּה הוּא מִצְטַעֵר עַל הַדְּבָרִים שֶׁאָמַר. לִבּוֹ כּוֹאֵב כָּל כָּךְ וְהוּא מְבַקֵּשׁ שֶׁתִּסְלַח לוֹ וְתָשׁוּבוּ לִהְיוֹת חֲבֵרִים". גַּם כָּאן הָיָה מַמְשִׁיךְ וּמְפַיֵּס אֶת הַשֵּׁנִי עַד שֶׁהָיָה אַהֲרֹן בָּטוּחַ שֶׁהַלָּהּ מְפֻיָּס.
כַּאֲשֶׁר נִפְגְּשׁוּ שׁוּב הַשְּׁנַיִם הָיוּ מִתְחַבְּקִים וְחוֹזְרִים לַחֲבֵרוּתָם הָרִאשׁוֹנָה.(אָבוֹת דְּרַבִּי נָתָן, יב,ג).
גַּם חַיִּים נָהַג מַמָּשׁ כְּפִי הַנְהָגָתוֹ שֶׁל אַהֲרֹן הַכֹּהֵן וּמַעֲשֵׂהוּ טוֹב וְיָשָׁר בְּעֵינֵי הקב"ה.
כְּמוֹ כֵן, מוּבָא בַּגְּמָרָא שֶׁמֻּתָּר לְשַׁנּוֹת מִפְּנֵי הַשָּׁלוֹם, שֶׁכַּאֲשֶׁר שָׁרָה צָחֲקָה וְאָמְרָה: "אֵיךְ אֵלֵד וַהֲרֵי אֲדוֹנִי אַבְרָהָם זָקֵן", הקב"ה שִׁנָּה וְאָמַר לְאַבְרָהָם שֶׁשָּׁרָה אָמְרָה: "אֵיךְ אֵלֵד וַהֲרֵי אֲנִי (שָׂרָה) זָקַנְתִּי" (יְבָמוֹת ס"ה).
לְסִכּוּם: חַיִּים עָשָׂה מִצְוָה גְּדוֹלָה וְהָלַךְ בְּדַרְכּוֹ שֶׁל אַהֲרֹן הַכֹּהֵן, וְיִתְבָּרֵךְ בְּכָל הַבְּרָכוֹת.
עוד בנושא עניני החג
שאל שאלה

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il