- הלכה מחשבה ומוסר
- מצוה גדולה
מתוך ספר המצוות הקצר
מצווה ליתן שכר שכיר ביומו
מצות עשה ליתן שכר שכיר ביומו, שנאמר: "ביומו תתן שכרו" (דברים כ"ד ט"ו).
מצות עשה ליתן שכר שכיר ביומו, שנאמר: "ביומו תתן שכרו" (דברים כ"ד ט"ו).
מצוה לספר
בין ההולכות אחר מיטתה של הרבנית שך, אשת הגאון הרב אלעזר מנחם שך זצ"ל ראש ישיבת פוניבז', היתה גם האחות אשר טיפלה במסירות ברבנית בימי חוליה. צערה הגדול היה ניכר היטב על פניה, למרות היותה רק עובדת בביתה של הרבנית, זכתה לקשר עמוק איתה ולהתפעל יום אחר יום מאישיותה המיוחדת. בלב כבד חזרה לביתה, תוך הרהורים על הצורך בחיפוש מקום עבודה חדש.
דקות מספר לאחר הגעתה לביתה נשמעו נקישות בדלת. כשפתחה את הדלת נדהמה לראות על מפתן ביתה, את הרב שך בכבודו ובעצמו, שבדרך חזרה לביתו לשבת שבעה, נכנס לבית האחות על מנת לשלם לה את שכרה שטרם שולם.

מצוה גדולה (111)
הרב שמואל הולשטיין
29 - מצות עשה לאהוב את הגר
30 - מצווה ליתן שכר שכיר ביומו
31 - מצות עשה להפריש חלה מעיסה
טען עוד
לאחר פטירת הרבנית, דאגו בני משפחתו של הגאון הרב שלמה זלמן אויערבך זצ"ל, לעוזרת בית שתנקה את ביתו של הרב מידי ערב שבת. מידי שבוע, בזמן שהרב היה עסוק בשיעוריו והולך לטבול במקווה היתה היא מנקה את ביתו, וכשחזר מהמקווה היה משלם לה את משכורתה. שבוע אחד חזר מהמקווה וגילה כי העוזרת שסיימה את עבודתה במהירות, הלכה כבר לביתה מבלי לקבל את התשלום הקבוע. הרב נבהל מאוד מכך שלא שילם לה את משכורתה, ונרגע רק לאחר שנכדו נסע במיוחד לביתה ושילם לה את המגיע לה. מאז נהג הרב להשאיר את התשלום במקום מוסכם, ממנו תוכל לקחת את כספה גם אם בני הבית אינם נמצאים.
*
רבי חיים ויטאל זצ"ל, תלמידו המובהק של רבינו האר"י ז"ל, סיפר כי פעמים רבות האר"י היה מתעכב מלהתפלל מנחה, מפני שהיה לו חוב לפועל שטרם שילם באותו יום. לעיתים רבות לווה מתלמידיו כספים כדי לשלם לפועלים לפני השקיעה, ולעיתים היה מתפלל מנחה בזריזות ברגע האחרון לפני השקיעה, העיקר לא לבטל מצות עשה זו של "ביומו תיתן שכרו".
מצוה להורות
מצוה זו מצויה היא ביותר, וחמורה היא מאוד עד שאומרת הגמרא שהמבטל מצוה זו עובר בחמישה איסורים שונים (בבא מציעא קי"א).
אדם חייב לשלם את התשלום אותו הוא חייב לפועל, בייבי סיטר וכד' עוד באותו יום בו סיים לתת את שירותיו. אם סיים את עבודתו ביום חייב לשלם ביום, ואם סיים בלילה חייב לשלם את שכרו במהלך הלילה. חובת התשלום חלה במידה והפועל הודיע שסיים את עבודתו, כגון חייט שסיים את הכנת הבגד וקרא לבעלים לבוא ולקחתו. אולם אם הפועל אינו מקפיד, ומוכן לקבל את שכרו מאוחר יותר, אינו חייב לשלם מיד, אלא על פי הסיכום ביניהם.
אדם המושכר לזמן ממושך, כגון עובד לחודש או לשנה, חייב לשלם לו באותו יום בו נגמרת עבודתו או יום התשלום על פי הסיכום ביניהם. ואם סוף זמן העבודה חל בלילה ישנה חובה לשלם לו עוד באותו לילה עד הבוקר.
אמרו המקובלים כי ראשי תיבות של "ביומו תיתן שכרו" הם 'שבת', ומי שבמהלך השבוע מקפיד על מצוה זו זוכה בשבת להארה מיוחדת, בנשמה היתירה המופיעה בשבת (פלא יועץ).

מצוות עשה להשיב אבידה
הרב שמואל הולשטיין | שבט תשס"ז

"ולא תשבעו בשמי לשקר"
הרב שמואל הולשטיין | ו כסלו תשס"ח

"שארה כסותה ועונתה לא יגרע"
הרב שמואל הולשטיין | יט שבט תשס"ח

מצות עשה להתפלל בכל יום
ספר המצוות הקצר - מצוה ז'
הרב שמואל הולשטיין | תמוז התשס"ו

הרב שמואל הולשטיין
ראש הגרעין התורני בהוד השרון וראש ישיבת בני צבי

"לא תרצח"
כד אדר תשס"ט

קישוט מיוחד לסוכה
תשרי תש"ע

"לא תלבש שעטנז צמר ופשתים יחדיו"
סיון תשס"ח

לדחוף רכבת בעליה
תשרי תש"ע
מה זה אומר בחזקת בשרי?
איך לא להישאר בין המצרים?
מהו פרוזבול וכיצד הוא שומר לנו על הכסף?
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
איך לקשור את הסכך?
מה המשמעות הנחת תפילין?
האם מותר לפנות למקובלים?
שופר
'לדוד ה' אורי וישעי' מה הקשר לאלול?
למה עובדים כל כך קשה לפני פסח?
'קבעתי את מושבי – בבית המדרש'
דיני האתרוג- שיעור מעשי
הלכות אתרוג כולל הדגמות
הרב עידו יעקובי | תשרי תשע"ו
איך לקשור את הסכך?
הרב עודד מילר | תשרי תשפ"ד

הלכות חול המועד
חלק י
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | ניסן ה'תשס"ב
איך לקשור את הסכך?
הרב עודד מילר | תשרי תשפ"ד
רבנות בקהילה בחינם ומשכורת ראויה למורים
הרב אליעזר מלמד | תשרי תשפ"ד
