- פרשת שבוע ותנ"ך
- ויצא
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
המיוחד שבתפילת יעקב
יעקב מחדיר בתוך הנשמה את האמונה, שגם אם כרגע ישנו חושך אנו מאמינים שיזרח האור בתוך הגלות הקשה והמרה
בשעה שיעקב אבינו יוצא מבאר שבע לברוח מפני עשיו אחיו, הוא לא הולך מיד לחרן, אלא הוא נוטל לעצמו פסק זמן ונטמן ארבע עשרה שנה בבית מדרשם של שם ועבר, עד שהוא מרגיש מחוסן דיו לצאת למקום שומם מבחינה רוחנית.
אולם יעקב אבינו לא מסתפק בלימוד בבית המדרש ובהכנה אישית פרטית שלו בלבד. בתחילת הפרשה כתוב על יעקב - "ויפגע במקום", ודרשו על כך חז"ל (ברכות כ"ו), שיעקב תיקן תפילת ערבית. מדוע תיקן יעקב תפילה זו דווקא בשעת בריחתו לחרן?
דומה, שיעקב אבינו שהוא שורש כנסת ישראל, ומעשיו ופועליו הטביעו את רישומם על מהלך הדורות כולם, מלמדנו בתפילה זו לימוד מיוחד. בצאתו לחשכת הגלות שנמשלה ללילה, עורך יעקב תיקון לעצמו, לבניו ולכל הדורות העתידים. הוא מתפלל בחשכת הלילה ואומר בתפילתו את אותה התפילה שאנו נוהגים לומר בלילה: "אמת ואמונה", כדי להחדיר עמוק לנשמות כל ישראל בכל הדורות, שגם אם יהודי נמצא במצב שהחושך יכסה ארץ אל לו לאבד את התקווה שעוד יזרח האור ויבקע השחר.
יעקב מחדיר בתוך הנשמה את האמונה, שגם אם כרגע ישנו חושך אנו מאמינים שיזרח האור בתוך הגלות הקשה והמרה. מאז אותה תפילה נשגבה - עמנו לא איבד את אמונתו בגאולה העתידה, ואמונה זו נותנת לו את יכולת העמידה וההישרדות בימים קשים וחשוכים.
אנו, ציבור שחי ויונק את השקפת עולמו מנצחיותה של תורה, לא ניפול בייאוש ובחולשת הדעת גם במצבינו הנוכחי, שבדרך הטבע קשה לראות מוצא מהסבך המדיני והביטחוני, שאנו שרויים בו כתוצאה ממדיניות החולשה במשך שנים.
אנו מאמינים, שהבטחת הקב"ה שישיב את כלל ישראל לארץ ישראל תתקיים בסופו של דבר, וכמו שיעקב אבינו חזר לארצו כך גם בניו בזמנינו יזכו לחזור לרשת את מלוא מרחבי ארצנו, ונזכה לראות בישועת השם על עמו ונחלתו ולחיות בשלום וביטחון אמיתיים בקרוב בימינו.
אולם יעקב אבינו לא מסתפק בלימוד בבית המדרש ובהכנה אישית פרטית שלו בלבד. בתחילת הפרשה כתוב על יעקב - "ויפגע במקום", ודרשו על כך חז"ל (ברכות כ"ו), שיעקב תיקן תפילת ערבית. מדוע תיקן יעקב תפילה זו דווקא בשעת בריחתו לחרן?
דומה, שיעקב אבינו שהוא שורש כנסת ישראל, ומעשיו ופועליו הטביעו את רישומם על מהלך הדורות כולם, מלמדנו בתפילה זו לימוד מיוחד. בצאתו לחשכת הגלות שנמשלה ללילה, עורך יעקב תיקון לעצמו, לבניו ולכל הדורות העתידים. הוא מתפלל בחשכת הלילה ואומר בתפילתו את אותה התפילה שאנו נוהגים לומר בלילה: "אמת ואמונה", כדי להחדיר עמוק לנשמות כל ישראל בכל הדורות, שגם אם יהודי נמצא במצב שהחושך יכסה ארץ אל לו לאבד את התקווה שעוד יזרח האור ויבקע השחר.
יעקב מחדיר בתוך הנשמה את האמונה, שגם אם כרגע ישנו חושך אנו מאמינים שיזרח האור בתוך הגלות הקשה והמרה. מאז אותה תפילה נשגבה - עמנו לא איבד את אמונתו בגאולה העתידה, ואמונה זו נותנת לו את יכולת העמידה וההישרדות בימים קשים וחשוכים.
אנו, ציבור שחי ויונק את השקפת עולמו מנצחיותה של תורה, לא ניפול בייאוש ובחולשת הדעת גם במצבינו הנוכחי, שבדרך הטבע קשה לראות מוצא מהסבך המדיני והביטחוני, שאנו שרויים בו כתוצאה ממדיניות החולשה במשך שנים.
אנו מאמינים, שהבטחת הקב"ה שישיב את כלל ישראל לארץ ישראל תתקיים בסופו של דבר, וכמו שיעקב אבינו חזר לארצו כך גם בניו בזמנינו יזכו לחזור לרשת את מלוא מרחבי ארצנו, ונזכה לראות בישועת השם על עמו ונחלתו ולחיות בשלום וביטחון אמיתיים בקרוב בימינו.
במעלות עבודת ה'
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | מוצש"ק פרשת ויצא תשס"ג
פרשת ויצא התשס"ו
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כסלו התשס"ו
יעקב - בחיר האבות
פרשת ויצא
הרב אליהו ברין | ו' כסלו תשפ"ב
מעלת אחדות ישראל, הספד לרב חרל"פ
שיחת מוצ"ש פרשת ויצא תשפ"ג
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ט' כסלו תשפ"ג

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"
מנהיג הדור בתורה, בתפילה ובמעשה
מתוך עצרת אזכרה לראשל"צ הרב מרדכי אליהו זצ"ל
ט"ו תמוז תש"ע
מצוות יישוב הארץ
שיחה בישיבת בני צבי
י"ט תמוז תשע"א

פרשיות השבוע של ימי בין המצרים
אב תש"ע

מנהיג של דור לדורות
סיוון תש"ע
'לדוד ה' אורי וישעי' מה הקשר לאלול?
איך עושים קידוש?
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
שופר
איך ללמוד גמרא?
למה ללמוד גמרא?
ברוך שעשה לי נס במקום הזה
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?

ארבעת המינים
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב

קריאת התורה בחול המועד סוכות
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
