אלעזר ויניב פסעו לאיטם ברחוב הירושלמי השקט. הם נעצרו ליד לוח המודעות, ובחנו את שלל המודעות הצבעוניות, שבישרו על שיעורי ליל שבועות בבתי הכנסת השונים. "מה אתה אומר, שאל איתמר, להיכן כדאי ללכת"? "לדעתי", ענה אלעזר, "השנה במקום ללכת לשיעורים, עדיף שנברר בחברותא בצורה רצינית, לכבוד חג מתן תורה, את השאלה: למוד תורה - מה, למה וכיצד"?
התמדה בלימוד; להתרחק מלסבור סברות עצמיות, מחוסרות סמך; כיצד ללמוד סוגיה; לימוד כל סוגיה ובירור ההלכה למעשה; לקבוע עיקר לימודו במקצוע בתורה שלבו חפץ בו; לימוד רזי תורה; ממי ראוי ללמוד? האם רשאי בחור רווק ללמוד מסכת נדה? ת"ח המפסיד מזמנו כדי ללמד מתחיל.
תפקידן של הישיבות היא למסור את התורה מהזקנים לצעירים; פרשת השבוע (פנחס) זה עניין של רב ותלמיד; הקישור מההפטרה לפרשה; כפיות הטובה, שפוסקים נגד רבים ועוד מתייהרים בזה. זה לא היה מעולם, ההנחה הזו שאפשר לומר נגד רבנים, ולומר שרבנים לא מבינים...
מה בין תלמידיו של אברהם אבינו לתלמידיו של בלעם הרשע? אין הנבואה שורה אלא על גיבור, חכם ועשיר; מקום תורה בונים ע"י מידות טובות, אהבת תורה וכיבוד תלמידי חכמים. בכסף בלבד אין מקום תורה.
חטא המרגלים נבע מכך שישראל רצו להישאר במדרגת 'כאשר ישא האומן את היונק'. זה היה גם עניין חטאו של משה רבינו בהכאת הסלע, שהוא לא התייחס אל ישראל כאל עם בוגר, והתיקון לכך היה בספר דברים. גם תלמיד חכם צריך להתחיל במדרגת בור, שכולו קבלה, ולהמשיך למדרגת באר שעומדת בכוחות עצמה. שיעור זה עומד בפני עצמו, והוא גם יכול להוות המשך לשיעור "התלמיד שסחט את הכוונות מהרב'ה".
'פסח מצה ומרור' הם שלשה דברים שחייבים לומר בפסח. ה'פסח' מבטא את הצורה שבה מתרחשים הדברים, וצורה זו היא מהותית בבניין הרוחני, היא מלמדת שיש דברים שהקב"ה פועל רק לאחר שהאדם פעל. גם בצמיחה הרוחנית של כל אדם, שאלת ה'איך' היא שאלת מפתח - שימוש תלמידי חכמים הוא המחבר את האדם למקור מצד אחד, ומאפשר לו לצמוח ולגלות את האות המיוחדת שלו בתורה מאידך.
הגאון ר' אליהו מווילנא עודד את תלמידיו ללמוד חכמות חיצוניות, וצווה לתלמידו ר' ברוך משקלוב לתרגם את אוקלידס מיוונית לעברית, כדי שיוכלו התלמידים ללמוד גיאומטריה. ואמר לו, שכפי שיחסר לאדם ידיעות משארי חכמות, לעומת זה יחסר לו מאה ידות בחכמת התורה. מהו היחס שצריך להיות בין לימודי קודש וחול?