- ספריה
- שונות
- משפחה חברה ומדינה
- היחס למי שאינו שומר מצוות
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
ורד מעינה בת יהודית עדנה
וכמו כן ישראל בימי אליהו, היו כולם עובדי עבודה-זרה ברצון, לבד משבעת אלפים ברכיים אשר לא כרעו לבעל (מלכים-א יט ; יח), ועם כל זה, כשעמד אליהו ללמד חובה על ישראל בחורב, הקפיד עליו הקב"ה, כמו שנאמר שאמר לו ד' (שם שם ט, יג): "מה לך פה אליהו?" ואליהו עונה (שם שם י , יד): "קנֹא קִנאתי לד' אלֹקי צבאות כי עזבו בריתך בני ישראל את מזבחֹתיך הרסו ואת נביאיך הרגו בחרב, ואִוָתר אני לבדי ויבקשו את נפשי לקחתה". אמר לו ד' (שיר-השירים-רבה א ; א [ו]): שמא מזבחותיך? על מה אתה מקפיד? אמר לו: "את נביאיך הרגו בחרב". אמר לו: והרי אתה קיים! אמר לו: "ואִוָתר אני לבדי ויבקשו את נפשי לקחתה!". השיבו הקב"ה: עד שאתה מלמד חובה על ישראל, לא היה לך ללמוד חובה על אומות-העולם, שיש להם בית-ועד לעבודה-זרה, ותְלָמֵד חובה על ישראל? "לך, שוב לדרכך מדברה דמשק" (מלכים-א יט ; טו).
גם בימי ישעיהו הִרבו עוונות, כמו שנאמר: "הוֹי גוי חוטא, עם כֶּבֶד עוֹן" (ישעיה א ; ד) והיו בהם עובדי עבודה-זרה כמו שנאמר (נז ; ח): "ואחר הדלת והמזוזה שַׂמְתְּ זִכרונֵך כי מֵאִתי גִּלִית וַתַּעֲלִי הִרְחַבְתְּ מִשכבֵך וַתִּכְרָת לָך מֵהֶם אָהַבְתְּ מִשְׁכָּבָם יָד חָזִית". והיו בהם שופכי-דמים, כמו שנאמר (א ; כא): "איכה היתה לזונה קִריה נאמנה מְלֵאֲתִי משפט צדק יָלין בה ועתה מרצחים". והיו בהם מחללי שם-שמים שביזו מצוות ד', ועם כל זה, בשביל שאמר ישעיהו: (ו; ה): "ובתוך עם טמא שפתיים אנֹכי יושב", מיד - "וַיָּעָף אֵלַי אחד מן השְׂרָפים ובידו רצפה בְּמֶלקחים לָקַח מעל המזבח. וַיַּגַּע על פי ויאמר: הנה נָגַע זה על שפתֶיךָ וסר עֲוֹנֵךַ וחטָּאתְךָ תכֻפר" (שם ו-ז). החטא הוא שחטא בפיו, כשדיבר על ישראל, ולא כופרה לו חטאתו עד שהרגוֹ מנשה (יבמות מט:).
וגם המלאך, כאשר עמד ללמד חובה על יהושע בן יהוצדק הכהן בשביל שהיו בניו נושאים נשים שאינן ראויות לכהונה, הרחיק הקב"ה את המלאך מעליו, כמו שנאמר (זכריה ג ; ב): "ויאמר ד' אל השטן: יגער ד' בך השטן, ויגער ד' בך הבֹחר בירושלם הלוא זה אוּד מֻצל מאש".
ואם כך נענשו עמודי עולם: משה רבנו, אליהו הנביא, ישעיהו הנביא וכן מלאכי השרת, שכל כוונתם היתה לטובה ודיברו מעט דברים, על אחת כמה וכמה, צריכים שאר הבריות להיזהר מלדבר בגנותם של ישראל חס וחלילה.
דברים אלו אומר הרמב"ם בתחילת איגרת השמד.
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז -ח
שיעור מס' 94
י"ט סיון תשפ"ג
דרישת המדינה היהודת מישראל ומאומות העולם
לנתיבות ישראל - עמוד קכא - "נצח אומתנו"
ח' שבט תשפ"ב
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (9)
שיעור מס' 73
י"ח אייר תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק י' - י"א (1)
שיעור מס' 99
כ"ו סיון תשפ"ג
מהי המצווה "והלכת בדרכיו"?
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
למה ללמוד גמרא?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
איך ללמוד גמרא?
למה אומרים "במה מדליקין" בערב שבת?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
איך הפרה אדומה מכפרת על חטא העגל?
איך נדע שהלב שלנו במקום הנכון?
סוד ההתחדשות של יצחק
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?