ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
בית המדרש פרשת שבוע ותנ"ך עקב

הצגת שני צידי המטבע

1857
לחץ להקדשת שיעור זה
הנאום של משה לבני ישראל בסוף חייו נמשך גם בפרשת השבוע. אני חושב שחייבים לומר שמשה מציג השקפה הוגנת ומאוזנת על האירועים שקרו לבני ישראל במסעם במדבר. הטוב והרע, הנעלה והקטנוני, כולם מתועדים בדבריו. השקפתו על עתידו של עמו האהוב היא תערובת מאוזנת של אזהרות מפחידות עם הבטחה לשכר גדול, של הזדמנויות בלתי מוגבלות עם תבוסות מוחצות.
כתמיד, משה נאלץ להשאיר בידי בני ישראל עצמם את ההחלטה ובחירת הדרך, אך הוא מנסה לכוון אותם לדרך הנכונה בדבריו ובנבואותיו. זאת אולי התכונה החשובה ביותר שמנהיג צריך: היכולת להציג בברור את הבחירות המשמעותיות לאדם ולחברה ולכוון את עמו לקבל החלטות נבונות וטובות. מנהיגים שמציגים רק צד אחד, את הצד הטוב של המטבע, למשל, שמבטיחים רק אוטופיה של מיסים נמוכים ותוכניות רווחה מוגברות, "שלום" בלי הקרבה ומערכות חברתיות של שוויון וצדק שלא לוקחות בחשבון את המציאות של טבע האדם, מעודדים, באופן בלתי נמנע, אכזבה, ציניות ואדישות בקרב העם וציבור הבוחרים.
מצד שני, מנהיגים שמושלים בעזרת איומים מפחידים ותחזיות קודרות, שמוצאים אשמים דמיוניים בכל תחלואי החברה והופכים אותם לשעיר לעזאזל, מציירים עתיד אפל ומאיים ויוצרים ערפל של ייאוש שמדכא כל יוזמה.
לעומתם, משה, הדוגמה והמופת למנהיג נבון ודגול, מציג לאורך כל נאומו בספר דברים את המטבע על שני צדדיו.
לדאבון הלב, בהיסטוריה לא תמיד בחרו היהודים בתבונה. אנשים שומעים מה שהם רוצים לשמוע ולא משנה מה הדובר באמת אומר. אנחנו נוטים לטעות בציטוטים, לטעות בהבנתם, לחזור על ביטויים מחוץ להקשרם, ובאופן כללי להתעלם ממה שאיננו רוצים לשמוע ולהבין. הניסיון של משה להציג את ההישגים הגדולים במדבר ובמיוחד בהר סיני ולאזן אותם עם תזכורות מהאסונות והמלחמות שגם הם אפיינו את המסע של בני ישראל במדבר השפיע על העם, בטווח הארוך, רק באופן מוגבל. חכמינו לימדו אותנו שבני ישראל פשוט סירבו להאמין שהתחזיות הנוראות שמפניהן משה הזהיר אותם, כל הדברים שיקרו אם הם יחטאו, באמת יקרו, מפני שהקב"ה השקיע יותר מדי בעם היהודי. זאת המקבילה לתפיסה המודרנית של "גדול מכדי להיכשל" שמיוחסת למוסדות פיננסיים מושחתים. אם כן, את הצד האפל יותר של המטבע שמשה הציג בפני בני ישראל העם היהודי מעולם לא הפנים באמת. הם שמעו רק את הטוב, רק את מה שרצו לשמוע, והתעלמו מן השאר.
ישנם היום יהודים רבים שמטים אוזן, לצערנו, דווקא לצד השני, הקודר, בחיים היהודיים. הם מתייאשים מהעתיד ומהמדינה הנפלאה שלנו. גם הם שומעים רק מה שהם רוצים לשמוע ומקבלים חיזוק מדעות קדומות, תקשורת נבערת ואינטלקטואליות מעוותת. הם לא רואים שום עתיד מזהיר לעם, לארץ או למדינת ישראל. ראוי שכל אדם ילמד ויעמיק בדברי משה ובמסר המציאותי והמאוזן שיש בהם.
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
עוד בנושא עקב

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il