- משנה וגמרא
- עבודה זרה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אודט אוריידא בת תורקיה
הדף היומי הקצר
עבודה זרה - דף ע"ג
שיעור דף יומי בקיצור
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(עג. במשנה - עג: אמצע העמוד).
דיני תערובות - מין במינו ומין שלא במינו
חלק א – ביין נסך
א. המשנה
מין במינו – אוסר בכלשהו (לא בטל כלל),
מין שלא במינו – אוסר בנותן טעם (בטל ב-60).
ב. דעת רי"ח
גישה א – רב דימי – החומרא (במשנה) במין במינו זה רק בהיתר שנפל על איסור, אך באיסור שנפל על היתר – בטל ב-60.
[קשה מהניסוח במשנה – שם משמע שמדובר באיסור שנפל להיתר. דחייה – גם שם מדובר בהיתר שנפל לאיסור].
[עוד חידוש ברב דימי - "ראשון ראשון בטל" (תלוי בחקירה האם כשבטל בתערובת – עדיין קיים בפנ"ע או לא), ורי"צ ב"י – דווקא כששופך בקילוח דק כמו מצרצור].
גישה ב – רבין – לגבי המשנה מחמיר – מין במינו תמיד אוסר בכלשהו, גם באיסור שנפל להיתר, ור"יח מחדש לגבי מקרה שיש שלוה גורמים – כבסעיף הבא.
ג. תערובת של שלושה גורמים – יין נסך + יין מותר + מים מותרים
A. רי"ח – מתעלמים מהיין, והמים מבטלים את היין נסך.
[גרסא 1 – דווקא אם המים המותרים נפלו תחילה ליין המותר, ורק אח"כ היין האסור.
גרסא 2 – אפילו כשהיין האסור נפל תחילה ליין ורק אח"כ המים, גם אז המים מבטלים את היין נסך].
B. חזקיה – אם המים והיין כבר התערבבו, היין נסך יאסור אותם.
(רק אם היין נפל תחילה למים והתבטל, ואח"כ הצטרף גם היין המותר – מותר].
הסברים:
2. חזקיה ורי"ח נחלקו הם "רואים את היין (המותר) כמי שאינו".
[ואמנם רי"ח בהתחלה התלבט בזה, אך לבסוף הכריע ש"רואים"].
1. ר' ירמיה – חזקיה סובר כר"א (במשנה בפסחים) שהולכים לפי האחרון שנפל. דחיית אביי – גם ר"א לא הולך לפי האחרון.
חלק ב – הנ"ל בשאר איסורי התורה
במין במינו -
רב ושמואל (ורי") - גם בשאר איסורי התורה אוסר בכלשהו.
רי"ח ור"ל - בשאר איסורי התורה - מהתורה ברוב, מדרבנן - בנותן טעם (מלבד יין נסך ואיסור טבל (מדרבנן)).
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
דיני תערובות - מין במינו ומין שלא במינו
חלק א – ביין נסך
א. המשנה
מין במינו – אוסר בכלשהו (לא בטל כלל),
מין שלא במינו – אוסר בנותן טעם (בטל ב-60).
ב. דעת רי"ח
גישה א – רב דימי – החומרא (במשנה) במין במינו זה רק בהיתר שנפל על איסור, אך באיסור שנפל על היתר – בטל ב-60.
[קשה מהניסוח במשנה – שם משמע שמדובר באיסור שנפל להיתר. דחייה – גם שם מדובר בהיתר שנפל לאיסור].
[עוד חידוש ברב דימי - "ראשון ראשון בטל" (תלוי בחקירה האם כשבטל בתערובת – עדיין קיים בפנ"ע או לא), ורי"צ ב"י – דווקא כששופך בקילוח דק כמו מצרצור].
גישה ב – רבין – לגבי המשנה מחמיר – מין במינו תמיד אוסר בכלשהו, גם באיסור שנפל להיתר, ור"יח מחדש לגבי מקרה שיש שלוה גורמים – כבסעיף הבא.
ג. תערובת של שלושה גורמים – יין נסך + יין מותר + מים מותרים
A. רי"ח – מתעלמים מהיין, והמים מבטלים את היין נסך.
[גרסא 1 – דווקא אם המים המותרים נפלו תחילה ליין המותר, ורק אח"כ היין האסור.
גרסא 2 – אפילו כשהיין האסור נפל תחילה ליין ורק אח"כ המים, גם אז המים מבטלים את היין נסך].
B. חזקיה – אם המים והיין כבר התערבבו, היין נסך יאסור אותם.
(רק אם היין נפל תחילה למים והתבטל, ואח"כ הצטרף גם היין המותר – מותר].
הסברים:
2. חזקיה ורי"ח נחלקו הם "רואים את היין (המותר) כמי שאינו".
[ואמנם רי"ח בהתחלה התלבט בזה, אך לבסוף הכריע ש"רואים"].
1. ר' ירמיה – חזקיה סובר כר"א (במשנה בפסחים) שהולכים לפי האחרון שנפל. דחיית אביי – גם ר"א לא הולך לפי האחרון.
חלק ב – הנ"ל בשאר איסורי התורה
במין במינו -
רב ושמואל (ורי") - גם בשאר איסורי התורה אוסר בכלשהו.
רי"ח ור"ל - בשאר איסורי התורה - מהתורה ברוב, מדרבנן - בנותן טעם (מלבד יין נסך ואיסור טבל (מדרבנן)).
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
מסכת עבודה זרה דף ע"ד - וידאו
באדיבות ערוץ אורות
הרב אביחי קצין | י"ד ניסן תשע"ח
עבודה זרה - דף י"ד
הדף היומי הקצר
הרב אורי בריליאנט | י"ח אלול תש"ע
עבודה זרה - דף י"ב
הדף היומי הקצר
הרב אורי בריליאנט | ט"ז אלול תש"ע
עבודה זרה דף כ"ה
הדף היומי הקצר
הרב אורי בריליאנט | כ"ט אלול תש"ע
למה אנחנו ממש דומים לשמן?
מה מחבר שמיים וארץ?
אחדות זו מעבדה של בירורים
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
הלכות קבלת שבת מוקדמת
בצלאל ואהליאב - חיבור של קצוות
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
איך עושים קידוש?
סוכת עראי דיגיטלית
תהיו חמים!
תכלת, שושנה, ופרץ שמחה, איך הכל קשור?