בית המדרש

  • משנה וגמרא
  • עבודה זרה
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

אודט אוריידא בת תורקיה

הדף היומי הקצר

עבודה זרה - דף ע"ג

שיעור דף יומי בקיצור

undefined

הרב אורי בריליאנט

י"ח חשוון תשע"א
2 דק' קריאה 17 דק' האזנה
(עג. במשנה - עג: אמצע העמוד).

דיני תערובות - מין במינו ומין שלא במינו

חלק א – ביין נסך

א. המשנה

מין במינו – אוסר בכלשהו (לא בטל כלל),

מין שלא במינו – אוסר בנותן טעם (בטל ב-60).

ב. דעת רי"ח

גישה א – רב דימי – החומרא (במשנה) במין במינו זה רק בהיתר שנפל על איסור, אך באיסור שנפל על היתר – בטל ב-60.

[קשה מהניסוח במשנה – שם משמע שמדובר באיסור שנפל להיתר. דחייה – גם שם מדובר בהיתר שנפל לאיסור].

[עוד חידוש ברב דימי - "ראשון ראשון בטל" (תלוי בחקירה האם כשבטל בתערובת – עדיין קיים בפנ"ע או לא), ורי"צ ב"י – דווקא כששופך בקילוח דק כמו מצרצור].



גישה ב – רבין – לגבי המשנה מחמיר – מין במינו תמיד אוסר בכלשהו, גם באיסור שנפל להיתר, ור"יח מחדש לגבי מקרה שיש שלוה גורמים – כבסעיף הבא.



ג. תערובת של שלושה גורמים – יין נסך + יין מותר + מים מותרים

A. רי"ח – מתעלמים מהיין, והמים מבטלים את היין נסך.

[גרסא 1 – דווקא אם המים המותרים נפלו תחילה ליין המותר, ורק אח"כ היין האסור.

גרסא 2 – אפילו כשהיין האסור נפל תחילה ליין ורק אח"כ המים, גם אז המים מבטלים את היין נסך].



B. חזקיה – אם המים והיין כבר התערבבו, היין נסך יאסור אותם.

(רק אם היין נפל תחילה למים והתבטל, ואח"כ הצטרף גם היין המותר – מותר].

הסברים:

2. חזקיה ורי"ח נחלקו הם "רואים את היין (המותר) כמי שאינו".

[ואמנם רי"ח בהתחלה התלבט בזה, אך לבסוף הכריע ש"רואים"].

1. ר' ירמיה – חזקיה סובר כר"א (במשנה בפסחים) שהולכים לפי האחרון שנפל. דחיית אביי – גם ר"א לא הולך לפי האחרון.



חלק ב – הנ"ל בשאר איסורי התורה

במין במינו -

רב ושמואל (ורי") - גם בשאר איסורי התורה אוסר בכלשהו.

רי"ח ור"ל - בשאר איסורי התורה - מהתורה ברוב, מדרבנן - בנותן טעם (מלבד יין נסך ואיסור טבל (מדרבנן)).


שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il