בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • שופטים
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

רועי בן נעמה

פרשת השבוע - שופטים

undefined

הרב דב בערל וויין

תשע"א
2 דק' קריאה
פרשת שופטים היא פרשת החוק והסדר של התורה. במובן מסוים, בלימודה טמונה ההבנה של האיזון העדין הנדרש בין חברה מסודרת, עם מגבלות מסוימות על חופש הפרט וחופש הביטוי, לחברה שבה קיים חופש אישי מוחלט שמלווה, בהכרח, גם באנרכיה ותוהו ובוהו.
השופטים והשוטרים שהתורה מצווה ומסמיכה אותנו למנות, אמורים להיות פוסקים שקובעים את הכללים של החברה ואת ההתנהגות המקובלת של אזרחיה. אך, למעשה, הם רק אנשי האכיפה של החוק. האזרחים עצמם הם אלה שקובעים את המגבלות על הפרט ואת הכללים של החברה. כפי שראינו לאחרונה, אלפי שוטרים לא יכולים לבדם לעצור ביזה, התפרעות וצורות אחרות של תוהו ובוהו חברתי. חייב להיות צווי חברתי מוסכם בחברה כדי ליצור סדר. התנועה זורמת מפני שיש הסכם לא כתוב, אך מחייב, בין הנהגים, לציית לרמזורים ולתמרורים. המשטרה יכולה להיות כוח מרתיע למפרי חוק, אבל היא לא יכולה להבטיח את קיומו של הסדר החברתי או האזרחי. בסופו של דבר, כל חברה שמבוססת על כוח שיטור בלבד נכשלת וקורסת.
הביטו במה קורה בארצות שסביבנו. מדינת משטרה לא יכולה לשלוט באמונות, ברעיונות ובכמיהה אנושית. הדברים האלה יגיעו לקדמת הבמה לבסוף, ולא פעם, לצערנו, באמצעות אלימות ומהפכה, ויהיו חזקים יותר מכוחה של מדינת המשטרה. כוחה של המשטרה נובע רק מכך שהיא אוכפת את רצון הציבור. כשהיא עוברת את הגבול שנקבע לה, היא עלולה להיות כוח שלילי מאוד בחברה.
התורה מצווה על השופטים ובתי הדין לשפוט בהגינות, בצדק וביושר. אין בעולם שופט שנכנס לבית המשפט בלי דעות קדומות ואמונות שהוא מביא אתו. למרות זאת, התורה תובעת מהשופט הזה, שנושא בנטל אמונותיו ודעותיו הקדומות, לשפוט את העניין שמובא לפניו בצורה הוגנת וישרה.
החתירה לצדק אמיתי היא חתירה בלתי פוסקת. חכמי התלמיד יעצו לנו לבחור בית משפט שיש לו מוניטין מבוססים כבית דין הוגן, צודק וחכם. התלמוד מונה בתי דין ושופטים שעמדו בדרישות האלה לפני כ-2000 שנה.
תפקיד השופט הוא תפקיד שיש בו הרבה בדידות וקושי. לא כולם יהיו תמיד מרוצים לגמרי מפסיקת השופט. יש עלבונות ועוולות, לכאורה, בכל הליך משפטי. התורה מצווה על כולנו, שופטים, נשפטים, עדים והציבור בכלל, להתעלות מעל החולשות האנושיות שהן חלק מהווייתנו ולהמשיך לרדוף צדק כמיטב יכולתנו.
הנביא קורא לנו "לעשות צדק". כל ברייה אנושית לוקה בחוסר שלמות מטבעה. אסור להרשות לקיומם של הפגמים הבלתי נמנעים האלה להעיב על הצורך הכללי לרדוף צדק תמיד. שופטים טועים אמנם ולוקים בחסר לפעמים, אך ההתעקשות של התורה על עשיית צדק בחברה היא מתמדת. גם השופטים וגם השוטרים, כשהם הולכים בדרך התורה ומנסים לעשות צדק ולבנות חברה מוסרית, ממלאים תפקיד חיוני בחברה ובשלטון.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il