- שבת ומועדים
- עיונים בעניני חנוכה
ברכות הדלקת נר חנוכה
עיקרי ההלכות
א.למרות שעל מצווה שניתן לקיימה על ידי שליח מברכים בדרך כלל בנוסח 'על מצוות', בנר חנוכה מברכים 'להדליק'.
ב.נחלקו המנהגים אם לברך 'להדליק נר חנוכה' או 'נר של חנוכה'. לכל מנהג מקורות מבוססים.
ג.יש לברך את כל הברכות (בלילה הראשון שלש, בשאר הלילות שתיים) לפני ההדלקה.
א. ברכת להדליק נר חנוכה
בגמרא למדנו "מאי מברך? מברך אשר קדשנו במצותיו וצונו להדליק נר של חנוכה".
יש ראשונים שסברו שצריך לברך בנוסח: 'על הדלקת נר של חנוכה'. מאחר והכלל הוא שאם אפשר לעשות את המצווה על ידי אחר, מברכים 'על מצוות'.
למעשה, נפסק להלכה לברך 'להדליק', והראשונים והאחרונים הסבירו בכמה הסברים מדוע בנר חנוכה אנו חורגים מהכלל.
אחד ההסברים המעניינים הוא הסברו של הרא"ש: מאחר ובפועל מתוך חביבות המצווה כל אחד מדליק, נחשבת המצווה כמצווה שמוטלת על כל אחד ואחד וכאילו אין בה דין שליחות 1 .
שאלה נוספת נוגעת לנוסח ברכה זו. יש מברכים 'נר חנוכה' ויש מברכים כלשון הגמרא 'נר של חנוכה'.
החיד"א מסביר את מנהג המברכים 'נר חנוכה' כך: "כי נר חנוכה אסור להשתמש לאורה, ולזה אומר נר חנוכה, להורות כי הנר אינו כי אם למצות חנוכה. מה שאין כן נר שבת, הכונה נר שאנו משתמשים בו ונרו יאיר לתועלתנו, וזה הנר המאיר הוא של שבת" 2 .
ב. זמן הברכה
'כל המצוות מברך עליהן עובר לעשייתן', כלומר שיש לברך על המצווה לפני קיום המצווה. לכן, יש לברך להדליק נר של חנוכה לפני ההדלקה.
נחלקו הראשונים בברכת שעשה ניסים (ושהחיינו בלילה הראשון).
מצד אחד ברור שברכה זו אינה מוגדרת כברכת המצוות, לכן לכאורה אין חובה לברך שעשה ניסים לפני ההדלקה. ואדרבה, ישנו צד להעדיף לברך לאחר ההדלקה כשהוא רואה את הנרות ויש 'פרסומי ניסא'. מצד שני, אולי צריך להסתכל על כל הברכות כיחידה אחת ולברכן יחד.
להלכה פסק רמ"א שיש לברך את כל הברכות לפני ההדלקה 3 .
א.למרות שעל מצווה שניתן לקיימה על ידי שליח מברכים בדרך כלל בנוסח 'על מצוות', בנר חנוכה מברכים 'להדליק'.
ב.נחלקו המנהגים אם לברך 'להדליק נר חנוכה' או 'נר של חנוכה'. לכל מנהג מקורות מבוססים.
ג.יש לברך את כל הברכות (בלילה הראשון שלש, בשאר הלילות שתיים) לפני ההדלקה.
א. ברכת להדליק נר חנוכה
בגמרא למדנו "מאי מברך? מברך אשר קדשנו במצותיו וצונו להדליק נר של חנוכה".
יש ראשונים שסברו שצריך לברך בנוסח: 'על הדלקת נר של חנוכה'. מאחר והכלל הוא שאם אפשר לעשות את המצווה על ידי אחר, מברכים 'על מצוות'.
למעשה, נפסק להלכה לברך 'להדליק', והראשונים והאחרונים הסבירו בכמה הסברים מדוע בנר חנוכה אנו חורגים מהכלל.
אחד ההסברים המעניינים הוא הסברו של הרא"ש: מאחר ובפועל מתוך חביבות המצווה כל אחד מדליק, נחשבת המצווה כמצווה שמוטלת על כל אחד ואחד וכאילו אין בה דין שליחות 1 .
שאלה נוספת נוגעת לנוסח ברכה זו. יש מברכים 'נר חנוכה' ויש מברכים כלשון הגמרא 'נר של חנוכה'.
החיד"א מסביר את מנהג המברכים 'נר חנוכה' כך: "כי נר חנוכה אסור להשתמש לאורה, ולזה אומר נר חנוכה, להורות כי הנר אינו כי אם למצות חנוכה. מה שאין כן נר שבת, הכונה נר שאנו משתמשים בו ונרו יאיר לתועלתנו, וזה הנר המאיר הוא של שבת" 2 .
ב. זמן הברכה
'כל המצוות מברך עליהן עובר לעשייתן', כלומר שיש לברך על המצווה לפני קיום המצווה. לכן, יש לברך להדליק נר של חנוכה לפני ההדלקה.
נחלקו הראשונים בברכת שעשה ניסים (ושהחיינו בלילה הראשון).
מצד אחד ברור שברכה זו אינה מוגדרת כברכת המצוות, לכן לכאורה אין חובה לברך שעשה ניסים לפני ההדלקה. ואדרבה, ישנו צד להעדיף לברך לאחר ההדלקה כשהוא רואה את הנרות ויש 'פרסומי ניסא'. מצד שני, אולי צריך להסתכל על כל הברכות כיחידה אחת ולברכן יחד.
להלכה פסק רמ"א שיש לברך את כל הברכות לפני ההדלקה 3 .

הקרנבל של רומי
הרב עזרא כהן | כסליו תשפ"ב

נס וטבע - השווה והשונה
הרב אליהו ממן | תשע"א
האם צריך להדליק חנוכייה במנייני חצירות?
הרב שמואל אליהו | כ' כסלו תשפ"א

ברכות הראיה, פרסומי ניסא ובירור המציאות באמצעות 'זום' zoom
הרב צבי רייזמן | ז' טבת תשפ"א

בית מדרש ג. אסף

הנחת תפילין במנחה
איר תשע"ז

ספירת העומר דאורייתא או דרבנן
אייר תשע"ו

המתנה אחר לקיחת ויטמין עשוי מכבד
טבת תשע"ד

תפילה בטיול ובמכנסיים קצרים
אב תשע"ג
דיני קדימה בברכות
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
מהו הסוד הגדול של רחל אימנו?
למה ללמוד גמרא?
כיצד הופכים את צום עשרה בטבת לששון ולשמחה?
איך הסדר המוכתב מהווה חירות?
מה המשמעות הנחת תפילין?
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
כשר קצר ולעניין!

נוסח ברכת האילנות - עדות המזרח
הסידור המהיר | כ"ח ניסן תשפ"א

האם מותר לתרום איברים, ולחתום על כרטיס "אדי"?
רבנים שונים | שבט תשס"ז

נוסח ברכת האילנות - אשכנז
הסידור המהיר | כ"ח ניסן תשפ"א
