- הלכה מחשבה ומוסר
- ציצית ותפילין
דין צביעת רצועות התפילין בשחור, ודין רצועה שהתהפכה.
א: הלכה למשה מסיני שצריך לצבוע את הרצועות בשחור.
הגמרא אומרת (מנחות לה א) הלכה למשה מסיני שהרצועות יהיו בצבע שחור. מפורש בגמרא שדין זה מתיחס דוקא לצד החיצוני של הרצועות אך הצד הפנימי יכול להיות בכל צבע חוץ מצבע אדום. וכן כתב הרמב"ם- (תפילין פ"ג יד) הרצועות של תפילין בין של ראש ובין של יד פניהם החיצונים שחורים וזו הלכה למשה מסיני. לדעת המ"ב (סימן לג ס"ק כ) ופוסקים נוספים הצד החיצוני הוא מקום השיער בעור הבהמה, ודוקא אותו צריך לצבוע בשחור, לעומתו הפמ"ג (מובא בביה"ל שם) סובר שמעיקר הדיןהאדם קובע מהו הצד החיצוני ואותו צובע בשחור.
ב: האם לצבוע את הצד האחורי של הרצועה?
למדנו שהצד האחורי של הרצועות יכול להיות בכל צבע מלבד אדום. הרמב"ם כתב (שם) שהצד האחורי של הרצועה צריך להיות כצבע הבתים, כלומר לדעתו בתפילין שלנו שהם צבועים בשחור חובה שאחורי הרצועות יהיו צבועות בשחור, (י"א שהרמב"ם למד זאת מדברי הגמרא שהרצועות יהיו ממין הבתים והבין שהכוונה גם לצבעם). כמו כן לפי המקובלים צריך שגם הצד השני של הרצועות יהיה צבוע בשחור.
בפסקי תשובות (על סימן לג סעיף ג) הביא דעת הפוסקים האומרים שאין לשנות המנהג ואין להורות לציבור לצבוע הרצועה משני צדדים, וכ"כ הבא"ח בפרשת חיי שרה סעיף ד שאין המנהג בזה כדברי האר"י ז"ל. אמנם רצועה הצבועה משני צדדים מחמת שהטבילוה בצבע וספגה את כולו, זהו דבר טוב שהרי באופן זה אין מצב שהצבע מתקלף וזהו יתרון מצד עצמו ולאו דוקא בגלל החומרא לצבוע הרצועה משני צדדיה.
ג: דין רצועה שהתהפכה.
מסופר בגמרא על אמוראים שהתענו שרצועת התפילין שלהם התהפכה. הרמב"ם והשו"ע כתבו ליזהר בענין זה שהרצועה לא תתהפך אך לא כתבו לצום, כנראה שסוברים שהוא מידת חסידות ואינו חובה וכן דעת רוב הפוסקים (סימן כז מ"ב ס"ק לח).נחלקו הפוסקים האם כשהרצועה הפוכה אינו מקיים המצווה או שזהו רק פגם בנוי המצווה (ביה"ל ד"ה מבחוץ, בסימן לג).
ד: דין רצועה שהתהפכה ברצועה שצבועה משני צדדים.
גם הסוברים שצריך לצבוע בשחור משני צדדים , סוברים שצריך ליזהר שלא תתהפך הרצועה, כך עולה מהרמב"ם שלא חילק אעפ"י שלדעתו הרצועות צבועות משני צדדים, וכן כתב בכף החיים סימן כז ס"ק נא.
הגמרא אומרת (מנחות לה א) הלכה למשה מסיני שהרצועות יהיו בצבע שחור. מפורש בגמרא שדין זה מתיחס דוקא לצד החיצוני של הרצועות אך הצד הפנימי יכול להיות בכל צבע חוץ מצבע אדום. וכן כתב הרמב"ם- (תפילין פ"ג יד) הרצועות של תפילין בין של ראש ובין של יד פניהם החיצונים שחורים וזו הלכה למשה מסיני. לדעת המ"ב (סימן לג ס"ק כ) ופוסקים נוספים הצד החיצוני הוא מקום השיער בעור הבהמה, ודוקא אותו צריך לצבוע בשחור, לעומתו הפמ"ג (מובא בביה"ל שם) סובר שמעיקר הדיןהאדם קובע מהו הצד החיצוני ואותו צובע בשחור.
ב: האם לצבוע את הצד האחורי של הרצועה?
למדנו שהצד האחורי של הרצועות יכול להיות בכל צבע מלבד אדום. הרמב"ם כתב (שם) שהצד האחורי של הרצועה צריך להיות כצבע הבתים, כלומר לדעתו בתפילין שלנו שהם צבועים בשחור חובה שאחורי הרצועות יהיו צבועות בשחור, (י"א שהרמב"ם למד זאת מדברי הגמרא שהרצועות יהיו ממין הבתים והבין שהכוונה גם לצבעם). כמו כן לפי המקובלים צריך שגם הצד השני של הרצועות יהיה צבוע בשחור.
בפסקי תשובות (על סימן לג סעיף ג) הביא דעת הפוסקים האומרים שאין לשנות המנהג ואין להורות לציבור לצבוע הרצועה משני צדדים, וכ"כ הבא"ח בפרשת חיי שרה סעיף ד שאין המנהג בזה כדברי האר"י ז"ל. אמנם רצועה הצבועה משני צדדים מחמת שהטבילוה בצבע וספגה את כולו, זהו דבר טוב שהרי באופן זה אין מצב שהצבע מתקלף וזהו יתרון מצד עצמו ולאו דוקא בגלל החומרא לצבוע הרצועה משני צדדיה.
ג: דין רצועה שהתהפכה.
מסופר בגמרא על אמוראים שהתענו שרצועת התפילין שלהם התהפכה. הרמב"ם והשו"ע כתבו ליזהר בענין זה שהרצועה לא תתהפך אך לא כתבו לצום, כנראה שסוברים שהוא מידת חסידות ואינו חובה וכן דעת רוב הפוסקים (סימן כז מ"ב ס"ק לח).נחלקו הפוסקים האם כשהרצועה הפוכה אינו מקיים המצווה או שזהו רק פגם בנוי המצווה (ביה"ל ד"ה מבחוץ, בסימן לג).
ד: דין רצועה שהתהפכה ברצועה שצבועה משני צדדים.
גם הסוברים שצריך לצבוע בשחור משני צדדים , סוברים שצריך ליזהר שלא תתהפך הרצועה, כך עולה מהרמב"ם שלא חילק אעפ"י שלדעתו הרצועות צבועות משני צדדים, וכן כתב בכף החיים סימן כז ס"ק נא.

הלכות תפילין
בית מדרש ג. אסף | חשוון תשע"ז

תפילין
פרקים א- ו
הרב יהודה חיון | תמוז תשס"ט

הלכות תפילין חלק ב'
מצוות תפילין- מצווה אחת או שתי מצוות?
בית מדרש ג. אסף | חשוון תשע"ז

הלכות תפילין חלק ג'
אמירת לשם יחוד לפני הנחת תפילין, הוצאת התפילין מהנרתיק.
בית מדרש ג. אסף | חשוון תשע"ז

הרב מיכאל יומטוביאן
בוגר כולל הדיינות בפסגות, רב קהילת "עמישב", רמלה.

מוסיף מתנה על סכום החוב בשעת פרעון
מתי הוי ריבית ומתי אין בזה ריבית?
אלול תשע"ח

"משמעות ברכת המזון".
אב תשע"ז

סדר הראוי לתקיעת שופר
שולחן ערוך אורח חיים סימן תקצ'
אלול תשע"ז

הלכות נשיאת כפים לכהן בעל מגבלה גופנית
אב תשע"ז
מה מברכים על ברקים ורעמים?
איך ללמוד אמונה?
האם מותר לפנות למקובלים?
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
ארבע כוסות ושלוש מצות
איך ללמוד גמרא?
למטר השמיים
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?

רחל מבכה על בניה
עלון מס' 170
הרב בניהו ברונר | מרחשוון תשע"ד
כי יכול נוכל לה
הרב יוסף נווה | סיון תשפ"א
זמן ק"ש ותפילת שחרית
פרק יא
הרב אליעזר מלמד | תשס"ד
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד
הכנת שתיה חמה בשבת
הרב יצחק בן יוסף | סיון תשפ"ג
כל ההתחלות קשות
הרב עזרא כהן | סיון תשפ"ג
ציצית וארץ ישראל - להיות מוקף בקדושה
שיחת מוצ"ש פרשת שלח - לך תשפ"ב
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ח סיוון התשפ"ב
