- פרשת שבוע ותנ"ך
- שופטים
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
אסתר בת רחל
השיבה שופטינו
תקנו לנו חז"ל בברכת השיבה שופטינו: "והסר ממנו יגון ואנחה", באף ברכה אין תוספת שכזאת כולל הברכות על החזרת מלכות ישראל ובניין המקדש
בפרשתנו ממשיך משה רבנו לבאר את התורה לדור הנכנס לארץ, ומתמקד בעיקר במצוות השייכות להנהגת כלל הציבור. לעומת הפרשיות הקודמות, בהם משה רבנו מלמד ומזהיר במה שנוגע להתנהגות היחיד, כאן הוא עובר לנושאים הקשורים לכלל ישראל: מערכת המשפט, סמכויות בית הדין הגדול, פרשת מינוי מלך, ומצוות השייכות בניהול מערכות המלחמה של צבא ישראל.
הפרשה פותחת במינוי שופטים ואכיפת החוקים. הדגש והעיקר בפרשה הוא שהמשפט יהיה משפט צדק, שכל אדם מישראל שמופיע לפני בית דין, ידע נאמנה שמשפטו יצא לאור ולא יחשוש לעוולות ולעיוות דין. מערכת משפטי התורה, הם חוקים קבועים שלא משתנים במשך הזמן, שמגמתם היא להוציא את הצדק והיושר לאור בין בני אדם. מצרנים להם הם חוקי המלוכה, שנחקקים מכח סמכות שנתנה התורה למלך לחוקק חוקים לצורך הזמן בהתאם לנסיבות, כדי להסדיר ולתקן את סדרי החיים לטובת הציבור ושלומו באותו זמן בנסיבות הקיימות. במידה מסוימת משפטי המלוכה משלימים את החסר לצורך שעה.
בתפילת שמונה עשרה, תקנו לנו חז"ל בברכת השיבה שופטינו: "והסר ממנו יגון ואנחה", באף ברכה אין תוספת שכזאת כולל הברכות על החזרת מלכות ישראל ובניין המקדש?! כי גם בזמן שאין לנו שלטון משלנו, אם החיים השוטפים מתנהלים כתקנם, כמו שהיה בימי רבי יהודה הנשיא שהיה ידיד של אנטונינוס השליט הרומי, חיי עם ישראל היו תקינים ללא שלטון יהודי. אולם אם חיים במדינה שמערכת המשפט היא מעוותת או גם מושחתת, אזי האזרח הפשוט מרגיש על כל צעד ושעל את העיוות, ולכן בברכה על השבת מערכת המשפט תקנו לנו לבקש "והסר ממנו יגון ואנחה".
בסוף הפרשה, בעניין עגלה ערופה, זקני בית הדין אומרים "ידינו לא שפכו את הדם הזה...", שואלים חז"ל - וכי תעלה על דעתך שזקני בית הדין שופכי דמים הם? אלא מסביר הירושלמי (ביכורים ה"ו) שהכוונה שבית הדין לא שחרר את ההורג. מערכת המשפט צריכה להפעיל את סמכותה ולהרתיע את הרוצחים הפוטנציאלים, ולא לשחרר לשם מחווה לטובת כנופיה אחת שכאילו מעוניינים בחיזוקה. עם ישראל איננו זקוק לחיזוק המחבלים אלא ביישובם בארצות מוצאם! והלוואי שנזכה שבקרוב בימינו יתקיימו דברי הנביא "ואשיבה שופטיך כבראשונה ויועציך כבתחילה...ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה", בקרוב בימינו אמן.
הפרשה פותחת במינוי שופטים ואכיפת החוקים. הדגש והעיקר בפרשה הוא שהמשפט יהיה משפט צדק, שכל אדם מישראל שמופיע לפני בית דין, ידע נאמנה שמשפטו יצא לאור ולא יחשוש לעוולות ולעיוות דין. מערכת משפטי התורה, הם חוקים קבועים שלא משתנים במשך הזמן, שמגמתם היא להוציא את הצדק והיושר לאור בין בני אדם. מצרנים להם הם חוקי המלוכה, שנחקקים מכח סמכות שנתנה התורה למלך לחוקק חוקים לצורך הזמן בהתאם לנסיבות, כדי להסדיר ולתקן את סדרי החיים לטובת הציבור ושלומו באותו זמן בנסיבות הקיימות. במידה מסוימת משפטי המלוכה משלימים את החסר לצורך שעה.
בתפילת שמונה עשרה, תקנו לנו חז"ל בברכת השיבה שופטינו: "והסר ממנו יגון ואנחה", באף ברכה אין תוספת שכזאת כולל הברכות על החזרת מלכות ישראל ובניין המקדש?! כי גם בזמן שאין לנו שלטון משלנו, אם החיים השוטפים מתנהלים כתקנם, כמו שהיה בימי רבי יהודה הנשיא שהיה ידיד של אנטונינוס השליט הרומי, חיי עם ישראל היו תקינים ללא שלטון יהודי. אולם אם חיים במדינה שמערכת המשפט היא מעוותת או גם מושחתת, אזי האזרח הפשוט מרגיש על כל צעד ושעל את העיוות, ולכן בברכה על השבת מערכת המשפט תקנו לנו לבקש "והסר ממנו יגון ואנחה".
בסוף הפרשה, בעניין עגלה ערופה, זקני בית הדין אומרים "ידינו לא שפכו את הדם הזה...", שואלים חז"ל - וכי תעלה על דעתך שזקני בית הדין שופכי דמים הם? אלא מסביר הירושלמי (ביכורים ה"ו) שהכוונה שבית הדין לא שחרר את ההורג. מערכת המשפט צריכה להפעיל את סמכותה ולהרתיע את הרוצחים הפוטנציאלים, ולא לשחרר לשם מחווה לטובת כנופיה אחת שכאילו מעוניינים בחיזוקה. עם ישראל איננו זקוק לחיזוק המחבלים אלא ביישובם בארצות מוצאם! והלוואי שנזכה שבקרוב בימינו יתקיימו דברי הנביא "ואשיבה שופטיך כבראשונה ויועציך כבתחילה...ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה", בקרוב בימינו אמן.

רעיונות לפרשת שופטים
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ח-תש"ס

המלחמה בישראל
הפרט והכלל נלחמים על ייחוד שם שמים
הרב שמעון כהן | אלול תשע"ו
עניני כלל ישראל
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ו' אלול התשס"א
מתי יהודי יפסיקו להתווכח?
הרב נתנאל יוסיפון | אלול תשפ"ב

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"
מדינת ישראל ומדיניות השלטון
מתוך כנס לזכרו של הרצי"ה תשס"ז
א' ניסן תשס"ז
קירוב לבבות בשבת ובכלל
מתוך יום עיון בישיבת בית אורות
ו' אב תשע"ו

מצוות ישוב ארץ ישראל וכיבושה
איר תשס"ט
חיזוקים על רקע המלחמה
י"ח חשוון תשפ"ד
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?
קשה עליי פרידתכם
איסור בשר וחלב
נס חנוכה בעולם שכלי ?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
מה זה אומר בחזקת בשרי?
ברוך שעשה לי נס במקום הזה
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין?

הלכות פדיון שבויים
הרב שמואל אליהו | סיון תשס"ח

הלכות פדיון שבויים
הרב שמואל אליהו | סיון תשס"ח

סדר הדלקת נרות לשבת
הסידור המהיר

מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ
הרב יוסף כרמל | אב תשע"ה
רבנו בחיי לפרשת וישלח
הרב חיים כץ | י"ז כסלו תשפ"ד
ד' צילך
שער א', פרקים ז-ח
הרב אליהו ברין | ט"ו כסלו תשפ"ד
