(לה: שורה אחרונה - לז. שורה 5)
חלק א – איסור שמן
א. נתונים שלא נמצאים במחלוקת:
שמן מפליט את הטעם הבלוע אפילו בצונן.
דניאל אסר על עצמו שמן.
ב. המחלוקת בסיבת ואופי איסור השמן:
איסור השמן –
שמואל – משום הטעם הבלוע (נותן טעם לפגם – אסור, ורב – לא אוסר).
רב – גזירת דניאל (ושמואל – אסר רק על עצמו).
והרי רב עצמו אמר שזאת גזירת תלמידי שמאי והלל?
היו שני שלבים בגזירה: שלב א – בעיר, שלב ב – גם בשדות.
ג. קושיית שמואל לרב – איך רב יהודה נשיאה ביטל את האיסור?
בשלב הראשון – רב לא עונה, אלא רק מפקפק האם באמת ביטל וכן מביא מקור לגזירה מדניאל.
בשלב השני – ניתן לבטל את השלב השני כי זאת גזירה שלא התקבלה בציבור ואין הציבור יכול לעמוד בה.
חלק ב – איסור בנותיהם
א. מה הדין לפני הגזירה של תלמידי שמאי והלל (וממילא – מה הוסיםו חז"ל בגזירה)
חתונה – אסורה מהתורה (או רק ל-7 אומות, או לכל האומות (רשב"י)).
זנות – יהודיה עם גוי – מיהודה ותמר. יהודי עם גויה – בפרהסיא – הלכה למשה לסיני, בצנעא – בי"ד של החשמונאים.
אז מה תלמידי שמאי והלל הוסיפו?
1. רב נחמן בי"צ – שנחשבות טמאות נידה (מגיל 3).
2. גניבא – רב - שגם ייחוד עם גויה אסור (מהתורה רמוז אשת איש יהודיה, בתקופת דוד – גם רווקה).
ב. גזרו על דבר אחר משום דבר אחר
גזרו על הגוים טומאת זיבה – משום משכב זכור.
מאיזה גיל – רבי – גם תינוק, ר' חייא – גיל 9.
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
חלק א – איסור שמן
א. נתונים שלא נמצאים במחלוקת:
שמן מפליט את הטעם הבלוע אפילו בצונן.
דניאל אסר על עצמו שמן.
ב. המחלוקת בסיבת ואופי איסור השמן:
איסור השמן –
שמואל – משום הטעם הבלוע (נותן טעם לפגם – אסור, ורב – לא אוסר).
רב – גזירת דניאל (ושמואל – אסר רק על עצמו).
והרי רב עצמו אמר שזאת גזירת תלמידי שמאי והלל?
היו שני שלבים בגזירה: שלב א – בעיר, שלב ב – גם בשדות.
ג. קושיית שמואל לרב – איך רב יהודה נשיאה ביטל את האיסור?
בשלב הראשון – רב לא עונה, אלא רק מפקפק האם באמת ביטל וכן מביא מקור לגזירה מדניאל.
בשלב השני – ניתן לבטל את השלב השני כי זאת גזירה שלא התקבלה בציבור ואין הציבור יכול לעמוד בה.
חלק ב – איסור בנותיהם
א. מה הדין לפני הגזירה של תלמידי שמאי והלל (וממילא – מה הוסיםו חז"ל בגזירה)
חתונה – אסורה מהתורה (או רק ל-7 אומות, או לכל האומות (רשב"י)).
זנות – יהודיה עם גוי – מיהודה ותמר. יהודי עם גויה – בפרהסיא – הלכה למשה לסיני, בצנעא – בי"ד של החשמונאים.
אז מה תלמידי שמאי והלל הוסיפו?
1. רב נחמן בי"צ – שנחשבות טמאות נידה (מגיל 3).
2. גניבא – רב - שגם ייחוד עם גויה אסור (מהתורה רמוז אשת איש יהודיה, בתקופת דוד – גם רווקה).
ב. גזרו על דבר אחר משום דבר אחר
גזרו על הגוים טומאת זיבה – משום משכב זכור.
מאיזה גיל – רבי – גם תינוק, ר' חייא – גיל 9.
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני