- משפחה חברה ומדינה
- הלכות ירושלים והמקדש
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
חנה בת חיים
מקשה מו"ר: לכאורה קושיית בעלי התוס' לא מתחילה שהרי לשילה וירושלים אין דין במה כלל וכלל ואם כן אין שום בעיה להקריב בהן מנחות וממילא חל הכלל של "עבודתן מחנכתן" אבל בנוב וגבעון, שם היה למשכן דין של במה גדולה שהרי הארון לא היה במקומו ולכן אי אפשר היה להקריב מנחה למ"ד "אין מנחה בבמה". לכן מסביר מו"ר מרן הגר"ש ישראלי זצ"ל כי מציאות הארון איננה גורמת את דין ה"אי במה" אלא היא רק סימן להיות המקום "לא במה" אלא מקדש. כך מוכח לדעת מו"ר מלשון הירושלמי שהבאנו בעבר:
"רבי יסא בשם רבי יוחנן זה סימן כל זמן שהארון מבפנים הבמות אסורות יצא הבמות מותרות" (ירושלמי מגילה פרק א דף עב טור ד /הי"ב).
וכן מוכח מכך שבבית שני היה לירושלים דין מקדש אף על פי שלא היה שם ארון. לכן מגיע מו"ר למסקנה כי,
"מציאותו של הארון אינה אלא תוצאה מההקדשה, ולא היא הגורמת היתר הקרבת המנחות והפקעת השם במה מהמקום" (עמוד הימיני סימן א' סע' ה).
ואם מה שהיה קשה למהרש"א הוא,
"דמאחר שצריך הקדשת המקום בדווקא בכדי שיהא למקום תורת מקדש ולא דין במה גדולה גרידא, אם כן הרי תקשי גם במשכן משה במאי קידש המקום, כי לא מצינו אלא שקידש הקרשים, ולא המקום עצמו. ומתרץ דחלות החיוב לקדש עצם המקום היהרק לשם 'חלות' תורת "מנוחה ונחלה", היינו כשהגיעו למקום קבע. אבל במשכן לא היה כלל חובת הקדשה אלא על הקרשים גרידא" (עמוד הימיני שם).
הלכות ירושלים והמקדש (24)
הרב יוסף כרמל
7 - חידוש קביעת המקום בירושלים ושילה (חלק ז')
8 - מציאות הארון משנה את הדין (חלק ח')
9 - נוכחות הארון בבית שני (חלק ט')
טען עוד
מדוע דוד קידש את העזרה? (חלק ט"ז)
הרב יוסף כרמל | התשס"ד
מה התחדש בבניין המקדש בירושלים? (חלק י"ד)
הרב יוסף כרמל | תשס"ד
ציווי לשעה וציווי לדורות (חלק ב')
הרב יוסף כרמל | תשס"ה
כיצד קדשו את ירושלים? (חלק כ')
הרב יוסף כרמל | התשס"ד
מתנות בחינם
למה יש כיסויים מיוחדים למשכן בזמן מסעות בני ישראל?
איך עושים קידוש?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
איך ללמוד גמרא?
שתי דקות על בדיקת חמץ
איך נדע שהלב שלנו במקום הנכון?
בזכות מה השכינה שורה על עם ישראל?
סודה של ברכה
ל"ג בעומר: סוד כוחו של רשב"י
האם אדם שעובד את ה' הוא אדם חופשי?