- הלכה מחשבה ומוסר
- ערבות הדדית
הגמרא אומרת שישנם כמה מידות שבולטות בעם ישראל:
"אמר רבי חייא: שלושה מדות טובות יש ביד ישראל, ואלו הן: ביישנים ורחמנים וגומלי חסדים"
(דברים רבה (וילנא) פרשת עקב, ג)
אחת המידות הבולטות יותר בישראל היא מידת הרחמים . אנו לא מסוגלים לראות בצרת אחינו ולעמוד מנגד בלי להושיט עזרה. הדבר איננו רק אמרת כנף אלא קביעה מהותית שיש לה השלכות הלכתיות. כמו שפוסק הרמב"ם לגבי מעלת הצדקה:
כל המרחם מרחמין עליו, שנאמר: "ונתן לך רחמים ורחמך והרבך", וכל מי שהוא אכזרי ואינו מרחם יש לחוש ליחסו (לבדוק האם הוא באמת יהודי), שאין האכזריות מצויה אלא בעכו"ם, שנאמר: "אכזרי המה ולא ירחמו"... ואם לא ירחם האח על האח, מי ירחם עליו? ולמי עניי ישראל נושאין עיניהן, הלעכו"ם ששונאין אותן ורודפים אחריהן?! הא אין עיניהן תלויות אלא לאחיהן"
(רמב"ם הלכות מתנות עניים י, ב)
הרמב"ם מחדש שמי שאינו מרחם מעיד על כך שיש בו קלקול נפשי. אכזריות שכזו לא תיתכן בתוככי עם ישראל ולכן צריך לבדוק האם אדם זה הוא יהודי. יהודי מרגיש הזדהות וצער עם אחִיו שנמצא בצרה. זוהי מידה שטבועה ב'גנים' היהודיים שלנו.
הרמב"ם כתב דברים אלה בהקשר של מעלת מצוות הצדקה. מכך אנו למדים שהרחמנות צריכה לבוא לידי ביטוי ב עזרה לזולת בפועל, כאשר הוא נמצא בעת צרה.
נמשיך להרבות בתפילה ובלימוד לשלום ישראל. ה' יתן כח למנהיגינו וללוחמינו לעמוד על משמר ארצנו ועמנו.
בשביל הנשמה
לימוד יומי באמונה - לימוד יומי קצר שמטרתו להקיף ספרי ראשונים ואחרונים העוסקים בנושאי אמונה ולהעמיק בעיקרי אמונת ישראל. הלימוד מבואר בביאור בהיר ותמציתי המאפשר לכל אחד ואחת להצטרף ללימוד. הצטרפו עכשיו ללימוד!
ארץ ישראל חלק ד'
כ"א סיוון תשע"ד
כ"א סיוון תשע"ד
שמונה פרקים לרמב"ם פרק שמיני חלק ח'
ד' כסלו תשע"ג
כסלו תשע"ג
מצוות חלק ז'
כ"א סיון תשע"ז
כ"א סיון תשע"ז
לימוד שבועי באמונה כ"ח אייר- ה' סיון תשע"ה
כ"ח אייר- ה' סיון תשע"ה
כ"ח אייר- ה' סיון תשע"ה
הפסוק המיוחד והמשונה בתורה
מהו הכח שמוציא את עם ישראל ממשבר?
למה ללמוד גמרא?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
שופר
שלוש המצוות שנצטוו ישראל בכניסתם לארץ ישראל
למה יש כיסויים מיוחדים למשכן בזמן מסעות בני ישראל?
למה ספר דברים נקרא ''משנה תורה'' ?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
איך מגדירים כללי מלחמה?